Egyensúly Intézet: érdemben csak jövőre nőhet a GDP

2023. 07. 31., 19:15

Az Egyensúly Intézet előrejelzése szerint idén a gazdaság stagnálni fog (0,2 százalékos GDP növekedés várható), és csak 2024-ben jöhet érdemi növekedés. Lassuló tendenciával, és nem markáns mértékben ugyan, de folytatódott Magyarországon a legfontosabb gazdasági bizalmi indikátorok korrekciója – olvasható az Egyensúly Intézet júliusi gazdasági gyorsjelentésében.

Az Egyensúly Intézet az előző negyedéves GDP előrejelzését 2023-ra 0,2 százalékponttal felfelé módosította, így most 0,2 százalékos gazdasági növekedéssel kalkulál. A gazdaság rövid távú kilátásai tehát továbbra sem nevezhetők jónak.

2022 harmadik negyedéve óta a GDP volumene folyamatosan csökken az előző negyedév volumenéhez képest, amihez nagyban hozzájárul az ipari termelés 6,9 százalékos, a kiskereskedelmi forgalom 12,3 százalékos vagy a nemzetgazdasági beruházások volumenének 2,8 százalékos visszaesése is.

A fogyasztói árak, és ezen belül az élelmiszer árak bár stabilizálódnak, a reálbérek csökkenése jelentősen kihatott a háztartások fogyasztására, ami érzékelhető vásárlóerő csökkenéséhez vezetett. Ez a kedvezőtlen folyamat az elmúlt időszakban megállt, és enyhe, de trendszerű korrekció figyelhető meg a legfontosabb lakossági és vállalati bizalmi indikátorokban.

Vállalati oldalon a megrendelésekre és a kilátásokra vonatkozó bizalmi indikátor és a foglalkoztatási várakozásokra vonatkozó indikátor értékei is javuló tendenciát mutatnak. 2021 év vége óta az elmúlt két negyedév adataiban láthatunk először trendszerű növekedést a vállalati bizalmi indikátorokban.

A VOSZ az Egyensúly Intézettel közös, negyedéves rendszerességű kutatásában a hazai kkv-k kilátásait és hangulatát vizsgálja. A jelenlegi gazdasági helyzettel és vállalati kilátásokkal kapcsolatos néhány adatsor fontos kiegészítésként szolgál a fenti, Európai Bizottság által mért adatokhoz. Általánosságban elmondható, hogy a kilátásokra vonatkozó percepciók mélypontját talán meghaladtuk, de a hazai kkv-k mindennapi üzletmenetét érintő problémák és kockázatok közül néhány markánsan meghatározza a hazai vállalkozások működését. Legnagyobb kockázatnak a partnerek nehézségeit, az ezzel összefüggő fizetési morál romlását, valamint a megrendelések elmaradásából adódó veszteséges működést említették. Mindezeken túl markánsan jelent meg a csökkenő vásárlóerő, mint kockázati tényező is.

Az inflációs nyomásból kikerülve, az enyhén növekvő vásárlási kedv megnyugvást hozhat mind a háztartások, mind a hazai vállalkozások oldalán, ami egyre növekvő vásárlőerőben és fogyasztásban jelenhet meg. Az MNB előrejelzése szerint az infláció igazán jelentősen csak a második félévben fékeződik. Azonban amíg ennek hatása nem érzékelhető, addig talán érthető, hogy háromból két cégvezető az ország gazdasági helyzetével kapcsolatban a legnagyobb problémának továbbra is az inflációt jelöli, miközben a hazai cégvezetők már markáns gazdasági problémának ítélték az EU-s támogatások elmaradását is.

Az Egyensúly Intézet júliusi gazdasági gyorsjelentése itt elérhető és alább is letölthető.

LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-13 09:10:00
Kulcsszerepet játszhatnak a munkahelyi barátságok a dolgozók elégedettségében, mentális egészségében, elkötelezettségében; ötből négy alkalmazott szerint nagyon fontos, hogy jóban legyen valakivel a cégnél – állapítja meg Friends at Work felmérésében a KPMG.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS