A The Body Shopnál az üzlet nem a pénzről, hanem a felelősségről szól

Szerdahelyi Csaba  |  2019. 07. 24., 10:15

Alig néhány hét alatt rekord számú, ezernél jóval több cégértékelést gyűjtött be a The Body Shop Hungary a Bizalmi Indexen. Ez egyértelmű jelzés, hogy a vásárlók szeretik és valóban értékelik a munkájukat. A miértekről beszélgettem Banga Ildikó és Banga Sándor cégtulajdonossal.

A The Body Shop Hungary budapesti központjának tárgyalójában természetesen fő helyen olvasható az egykori cégalapító, Anita Roddick filozófiája. Ebben minden értéket felsorol, magvas tanácsokat ad, s a végkövetkeztetés egyetlen szóban ennyi: eufória.

Anita útmutatása a mai napig érvényes, pedig azóta kétszer is tulajdonost váltott a The Body Shop. Az 1976-ban indult történet első fejezete az angliai alapítástól 2006-ig tartott, amikor a L’Oréal lett a tulajdonos. 2017. szeptemberéig írták a második fejezetet, akkor a brazil Natura Csoport (brazil- angol-ausztrál) triója vásárolta meg a céget. A kozmetikai, szépségápolási vállalkozás történetírásához 2012-ben csatlakozott Magyarország és az Avanzo Trade Kft., a The Body Shop termékek kizárólagos hazai forgalmazójaként.

Azt mondja Banga Ildikó, hogy egy rokonuk dél-angliai esküvőjén találkoztak a számukra addig ismeretlen márkával.  „A rokonság hölgy tagjai sikítva rohantak be egy boltba. Bár nem ismertük a márkát, természetesen kíváncsiak voltunk, bementünk mi is. Azonnal megfogott a bolt hangulata, a finom illatok, a remek dizájn, a profi eladók. Nem véletlen, hogy teli szatyorral jöttünk ki.”

Minél jobban beleásták magukat a cég történetébe és ismerték meg annak törekvéseit, annál jobban érezték, hogy ez nekik való. Körbenéztek, hogy mi a helyzet a magyar piacon. The Body Shop üzlet persze nem volt itthon, a legközelebbi boltig Bécsig kellett utaznia a vásárlónak. Ildikó és férje, Banga Sándor döntött: megkeresték az anyacéget, s következett közel két évnyi kőkemény tárgyalássorozat, amíg elnyerték a franchise jogokat.

A történet magyarországi nagy napja 2012. április 3-án volt, amikor a budapesti Aréna Plázában megnyitották az első üzletüket. Én biztos nem tippeltem volna rá, de az első vásárló egy férfi volt, miközben a vevők döntő többsége, több, mint 80 százaléka hölgy. Ildikó szerint viszont a férfiak ma már nem csak ajándékot választanak, hanem maguknak is a kosárba pakolnak a minőségi termékekből. Ildikó azt is mondja, hogy a férfiaknak kimondottan klassz a Body Shop-üzlet: egyrészt 14-től 80 éves korig minden hölgynek találnak ajándékot, másrészt a csomagolással sem kell bajlódniuk. Ugye, mekkora segítség? Egy férfi, ugye, mitől is tudna csinos masnit kötni…

Nem utolsó sorban az is óriási előny, hogy az eladók mindenben segítenek, jegyzem meg. Banga Ildikó azonban kiigazít: ők nem szimpla eladók, hanem jól képzett szépségápolási tanácsadók is. Mindent tudnak a termékekről, az összetevőkről, arról, milyen bőrtípusra mi javallott, s emellett a cég filozófiáját szintén magukénak érzik, bátran kérdezhetjük őket, jó történeteket mesélnek.

Banga Sándor szerint sokan örömmel dolgoznának náluk, de önmagában a szakismeret kevés. Azt ugyanis meg lehet tanítani, de ha valaki nem ért a vásárló nyelvén, nem tud bánni az emberekkel, akkor belőle nem lesz a cég munkatársa. Aki náluk dolgozik, az folyamatosan tréningeken vesz részt, hogy érezze: egy tipikus családi vállalkozás tagja. Sándor azt vallja: ma már rég túlrohant a világ azon, hogy kizárólag nagyobb fizetéssel lehet megtartani a kollégákat – ennél ma már sokkal több kell. Ezt persze elég sok helyen hirdetik, de a The Body Shopnál csinálják is.

Hogy egy személyes példát írjak: néhány napja Budapesten a Mammut 1-ben vásároltam a The Body Shopban. Általában nem szeretem, ha „lecsapnak” rám az eladók, de itt olyan természetességgel és bájosan segítettek az ajándékvásárlásban, hogy eszembe sem jutott „kényelmetlenül érezni magamat”. Kicsit teszteltem is az eladó hölgyet, aki precízen elmondta, hogy mi a cég legújabb, műanyagmentes jövőt megcélzó kampányának lényege.

A magyar vásárlók többsége egyre inkább igényli és nagyra értékeli, ha professzionális tanácsokat kap. És értékeli azt is, hogy nem „valamilyen” terméket akarnak a nyakába sózni, hanem a számára legmegfelelőbb kiválasztásában segítenek. Ildikó szerint nagyon jó olyan Facebook-bejegyzéseket olvasni, amelyekből az derül ki, hogy a vevő azonnal otthon érezte magát náluk. Egyre bővül a törzsvásárlóik száma, hiszen az elégedett vevő gyakran visszatér. „Nálunk ne bármit vegyenek, hanem azt, ami nekik jó” – ez az üzletpolitikájuk alapja.

Mindez az anyacég filozófiájára épül: fenntarthatóság, környezetvédelem, fair trade, nem kísérleteznek állatokon, segítik a harcot az emberi jogokért, támogatják a közösségi kereskedelmet. A The Body Shop az első perctől kezdve nem segélyt, hanem megélhetést nyújtó munkát adott sok fejlődő térségben.

Banga Sándor ehhez hozzáteszi: „Jó néhány beszállítóval dolgozunk, akik mindannyian tudják, hogy melyek az elvárásaink. Előfordult, hogy valakiben megcsappant a bizalmunk, de attól gyorsan elköszöntünk.”

Banga Ildikó szerint minden napjuk az (üzleti) bizalomra épül. Az volt a legnagyobb bizalom, amikor megkapták a franchise jogokat, s hét éve azon dolgoznak, hogy vevőik megbízzanak tanácsaikban és termékeikben. Egyre többen vannak, akiket nem csak a polcról levett tusfürdő, testvaj vagy sampon érdekel, hanem az is, hogy a közösségi kereskedelem révén minden magyar vásárló támogatja az alapanyagokat termesztő/termelő országokban dolgozókat a jobb élet megteremtésében.

Ahogy annak idején Anita Roddick fogalmazott: „Az üzletnek nem a pénzről kellene szólnia, hanem a felelősségről, amivel jár”. A cél az volt, hogy a Body Shop a világ legetikusabb vállalata legyen – és ma valóban ott vannak a legjobbak között.

A vásárló véleménye aranyat ér, s ha a vásárló megbízik a cégben, elmondja, megírja, hogy mit gondol. A The Body Shop Hungary a Bizalmi Kör tagja. Az alapító Gangel Péter nemrég arra is felhívta a figyelmüket, hogy fontos lenne részt venniük a Bizalmi Index (BIX) működésében is.

Ildikó erre így emlékezik: „A Bizalmi Kör egyik klubrendezvényén értesültünk a lehetőségről, hogy érdemes részt venni a BIX projektben. Egyértelműen hasznos ugyanis, hogy ellenőrzött módon kapunk visszajelzést a vásárlóinktól. Természetesen más csatornákon szintén érkeznek vélemények hozzánk, de a BIX rendszerében ezek sokkal részletesebbek, könnyebben feldolgozhatóak. Azonnal mérhető, hogy mi tetszett a vevőknek, és mi az, ami kevésbé. Mert nem csak jó véleményeket kapunk, előfordulnak olyan észrevételek is, amelyekből tanulhatunk.” Valamivel több, mint két hónap alatt 1300-nál több értékelést kaptak.

Bangáék természetesen benne vannak a biznisz sűrűjében, sok a partnerük, sok mindent láttak. Ildikó mégis azt mondja a Bizalmi Körről: „Sok üzleti klub van Magyarországon, de ez nem az eladásról szól, hanem a tudásmegosztásról. Nagyon szeretem a klubot, sok érdekes és értékes emberrel találkoztam, ismerjük egymás problémáit, megosztjuk a sikereket és az oda vezető utat, inspirálóak a beszélgetések. Mindegy milyen területről jövünk, a menedzsmenti problémák sokszor nagyon hasonlóak. Semmit sem kell titkolnunk, megnyílhatunk a többiek előtt, előfordul, hogy barátságok is szövődnek.”

A bizalom mellett a hitelesség szintén fontos, ráadásul a kettő szorosan összefügg. Erre szintén találunk példát. Az anyacég például piacra dobott egy testjoghurtot, amiről kiderült, hogy nem 100 százalékig vegán készítmény, hanem valami apró összetevő miatt „csak” vegetáriánus. A vegán minősítést azonnal módosították, és erről korrekten informálták a vásárlókat.

Itthon nem hisznek az óriásplakátos, tévés hirdetésekben, számukra az az igazi reklám, amikor valaki elégedetten kijön tőlük, és elmeséli a barátnőjének, hogy mit vásárolt és milyen kedvesek voltak az eladók. Sokan a különböző közösségi csatornákon is megosztják tapasztalataikat. Nagyon sok vevőjük érkezik ismerősök ajánlására, tényleg szájról szájra terjed a jó hírük – ez az igazán hiteles „kommunikáció”.

A forgalom több, mint 85 százalékát az üzletekben bonyolítják, a többi jön a webáruházból. Banga Sándor megjegyzi: „nagyon sokat fejlődtünk az elmúlt két évben. Most a konszolidáció szakaszát éljük, de nem tettünk le további egy-két üzlet nyitásáról a következő években.” Üzletükből amúgy 9 van Magyarországon, valamint a webáruház. Emellett ők működtetnek két szlovéniai The Body Shopot és az ottani webáruházat.

Eddig csak a munkáról beszéltünk, de néha lazítani is kell. Hogy mivel töltődik fel Ildikó és Sándor? A társastánc, a salsa nagyon bejön nekik, igaz, most épp nyári szünet van, de ősszel folytatódhat a tánc. A fair biznisz viszont soha nem torpanhat meg.

(Fotók: The Body Shop)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-06-24 18:57:45
Az önkormányzati adóhatóságok nem tettek meg mindent annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló eszközökkel a helyi iparűzési adó bevételeket eredményesen realizálják – állapította meg az Állami Számvevőszék.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.
2022. 05. 30., 12:00
epizód: 2022 / 5   |   hossz: 21:41
Mi vár a vendéglátóiparra a Covid-járvány végén és az ukrajnai háború közben? Miként lesznek a konkurensekből partnerek? Miért a 3. év a legkritikusabb az ágazatban? Hogyan lehet visszacsábítani a pályaelhagyókat? Hány főnök tud kiszabadulni a napi rutinból a hetenkénti feladatmegbeszélésre a csapattal? Bánhalmi Kata, a több ezer tagot számláló Piqniq Budapest szakmai szervezet társalapítója válaszol a kérdésekre.
Megfelelő helyére került a VOSZ-on belül az egészségügy kezelése – mondta dr. Fábián Lajos, az egészségügyi tagozat elnöke. Hol tart a munkában a tagozat hat szekciója? Miért lenne eretnek gondolat a magánkórházak bevonása az állami ellátásba, ha ezzel járna legjobban a beteg? Hogyan lehetne olcsóbb a páciensnek az üzleti alapon elvégzett műtét? Dr. Fábián Lajos a következő hónapok feladatairól is beszélt.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS