A The Body Shopnál az üzlet nem a pénzről, hanem a felelősségről szól

Szerdahelyi Csaba  |  2019. 07. 24., 10:15

Alig néhány hét alatt rekord számú, ezernél jóval több cégértékelést gyűjtött be a The Body Shop Hungary a Bizalmi Indexen. Ez egyértelmű jelzés, hogy a vásárlók szeretik és valóban értékelik a munkájukat. A miértekről beszélgettem Banga Ildikó és Banga Sándor cégtulajdonossal.

A The Body Shop Hungary budapesti központjának tárgyalójában természetesen fő helyen olvasható az egykori cégalapító, Anita Roddick filozófiája. Ebben minden értéket felsorol, magvas tanácsokat ad, s a végkövetkeztetés egyetlen szóban ennyi: eufória.

Anita útmutatása a mai napig érvényes, pedig azóta kétszer is tulajdonost váltott a The Body Shop. Az 1976-ban indult történet első fejezete az angliai alapítástól 2006-ig tartott, amikor a L’Oréal lett a tulajdonos. 2017. szeptemberéig írták a második fejezetet, akkor a brazil Natura Csoport (brazil- angol-ausztrál) triója vásárolta meg a céget. A kozmetikai, szépségápolási vállalkozás történetírásához 2012-ben csatlakozott Magyarország és az Avanzo Trade Kft., a The Body Shop termékek kizárólagos hazai forgalmazójaként.

Azt mondja Banga Ildikó, hogy egy rokonuk dél-angliai esküvőjén találkoztak a számukra addig ismeretlen márkával.  „A rokonság hölgy tagjai sikítva rohantak be egy boltba. Bár nem ismertük a márkát, természetesen kíváncsiak voltunk, bementünk mi is. Azonnal megfogott a bolt hangulata, a finom illatok, a remek dizájn, a profi eladók. Nem véletlen, hogy teli szatyorral jöttünk ki.”

Minél jobban beleásták magukat a cég történetébe és ismerték meg annak törekvéseit, annál jobban érezték, hogy ez nekik való. Körbenéztek, hogy mi a helyzet a magyar piacon. The Body Shop üzlet persze nem volt itthon, a legközelebbi boltig Bécsig kellett utaznia a vásárlónak. Ildikó és férje, Banga Sándor döntött: megkeresték az anyacéget, s következett közel két évnyi kőkemény tárgyalássorozat, amíg elnyerték a franchise jogokat.

A történet magyarországi nagy napja 2012. április 3-án volt, amikor a budapesti Aréna Plázában megnyitották az első üzletüket. Én biztos nem tippeltem volna rá, de az első vásárló egy férfi volt, miközben a vevők döntő többsége, több, mint 80 százaléka hölgy. Ildikó szerint viszont a férfiak ma már nem csak ajándékot választanak, hanem maguknak is a kosárba pakolnak a minőségi termékekből. Ildikó azt is mondja, hogy a férfiaknak kimondottan klassz a Body Shop-üzlet: egyrészt 14-től 80 éves korig minden hölgynek találnak ajándékot, másrészt a csomagolással sem kell bajlódniuk. Ugye, mekkora segítség? Egy férfi, ugye, mitől is tudna csinos masnit kötni…

Nem utolsó sorban az is óriási előny, hogy az eladók mindenben segítenek, jegyzem meg. Banga Ildikó azonban kiigazít: ők nem szimpla eladók, hanem jól képzett szépségápolási tanácsadók is. Mindent tudnak a termékekről, az összetevőkről, arról, milyen bőrtípusra mi javallott, s emellett a cég filozófiáját szintén magukénak érzik, bátran kérdezhetjük őket, jó történeteket mesélnek.

Banga Sándor szerint sokan örömmel dolgoznának náluk, de önmagában a szakismeret kevés. Azt ugyanis meg lehet tanítani, de ha valaki nem ért a vásárló nyelvén, nem tud bánni az emberekkel, akkor belőle nem lesz a cég munkatársa. Aki náluk dolgozik, az folyamatosan tréningeken vesz részt, hogy érezze: egy tipikus családi vállalkozás tagja. Sándor azt vallja: ma már rég túlrohant a világ azon, hogy kizárólag nagyobb fizetéssel lehet megtartani a kollégákat – ennél ma már sokkal több kell. Ezt persze elég sok helyen hirdetik, de a The Body Shopnál csinálják is.

Hogy egy személyes példát írjak: néhány napja Budapesten a Mammut 1-ben vásároltam a The Body Shopban. Általában nem szeretem, ha „lecsapnak” rám az eladók, de itt olyan természetességgel és bájosan segítettek az ajándékvásárlásban, hogy eszembe sem jutott „kényelmetlenül érezni magamat”. Kicsit teszteltem is az eladó hölgyet, aki precízen elmondta, hogy mi a cég legújabb, műanyagmentes jövőt megcélzó kampányának lényege.

A magyar vásárlók többsége egyre inkább igényli és nagyra értékeli, ha professzionális tanácsokat kap. És értékeli azt is, hogy nem „valamilyen” terméket akarnak a nyakába sózni, hanem a számára legmegfelelőbb kiválasztásában segítenek. Ildikó szerint nagyon jó olyan Facebook-bejegyzéseket olvasni, amelyekből az derül ki, hogy a vevő azonnal otthon érezte magát náluk. Egyre bővül a törzsvásárlóik száma, hiszen az elégedett vevő gyakran visszatér. „Nálunk ne bármit vegyenek, hanem azt, ami nekik jó” – ez az üzletpolitikájuk alapja.

Mindez az anyacég filozófiájára épül: fenntarthatóság, környezetvédelem, fair trade, nem kísérleteznek állatokon, segítik a harcot az emberi jogokért, támogatják a közösségi kereskedelmet. A The Body Shop az első perctől kezdve nem segélyt, hanem megélhetést nyújtó munkát adott sok fejlődő térségben.

Banga Sándor ehhez hozzáteszi: „Jó néhány beszállítóval dolgozunk, akik mindannyian tudják, hogy melyek az elvárásaink. Előfordult, hogy valakiben megcsappant a bizalmunk, de attól gyorsan elköszöntünk.”

Banga Ildikó szerint minden napjuk az (üzleti) bizalomra épül. Az volt a legnagyobb bizalom, amikor megkapták a franchise jogokat, s hét éve azon dolgoznak, hogy vevőik megbízzanak tanácsaikban és termékeikben. Egyre többen vannak, akiket nem csak a polcról levett tusfürdő, testvaj vagy sampon érdekel, hanem az is, hogy a közösségi kereskedelem révén minden magyar vásárló támogatja az alapanyagokat termesztő/termelő országokban dolgozókat a jobb élet megteremtésében.

Ahogy annak idején Anita Roddick fogalmazott: „Az üzletnek nem a pénzről kellene szólnia, hanem a felelősségről, amivel jár”. A cél az volt, hogy a Body Shop a világ legetikusabb vállalata legyen – és ma valóban ott vannak a legjobbak között.

A vásárló véleménye aranyat ér, s ha a vásárló megbízik a cégben, elmondja, megírja, hogy mit gondol. A The Body Shop Hungary a Bizalmi Kör tagja. Az alapító Gangel Péter nemrég arra is felhívta a figyelmüket, hogy fontos lenne részt venniük a Bizalmi Index (BIX) működésében is.

Ildikó erre így emlékezik: „A Bizalmi Kör egyik klubrendezvényén értesültünk a lehetőségről, hogy érdemes részt venni a BIX projektben. Egyértelműen hasznos ugyanis, hogy ellenőrzött módon kapunk visszajelzést a vásárlóinktól. Természetesen más csatornákon szintén érkeznek vélemények hozzánk, de a BIX rendszerében ezek sokkal részletesebbek, könnyebben feldolgozhatóak. Azonnal mérhető, hogy mi tetszett a vevőknek, és mi az, ami kevésbé. Mert nem csak jó véleményeket kapunk, előfordulnak olyan észrevételek is, amelyekből tanulhatunk.” Valamivel több, mint két hónap alatt 1300-nál több értékelést kaptak.

Bangáék természetesen benne vannak a biznisz sűrűjében, sok a partnerük, sok mindent láttak. Ildikó mégis azt mondja a Bizalmi Körről: „Sok üzleti klub van Magyarországon, de ez nem az eladásról szól, hanem a tudásmegosztásról. Nagyon szeretem a klubot, sok érdekes és értékes emberrel találkoztam, ismerjük egymás problémáit, megosztjuk a sikereket és az oda vezető utat, inspirálóak a beszélgetések. Mindegy milyen területről jövünk, a menedzsmenti problémák sokszor nagyon hasonlóak. Semmit sem kell titkolnunk, megnyílhatunk a többiek előtt, előfordul, hogy barátságok is szövődnek.”

A bizalom mellett a hitelesség szintén fontos, ráadásul a kettő szorosan összefügg. Erre szintén találunk példát. Az anyacég például piacra dobott egy testjoghurtot, amiről kiderült, hogy nem 100 százalékig vegán készítmény, hanem valami apró összetevő miatt „csak” vegetáriánus. A vegán minősítést azonnal módosították, és erről korrekten informálták a vásárlókat.

Itthon nem hisznek az óriásplakátos, tévés hirdetésekben, számukra az az igazi reklám, amikor valaki elégedetten kijön tőlük, és elmeséli a barátnőjének, hogy mit vásárolt és milyen kedvesek voltak az eladók. Sokan a különböző közösségi csatornákon is megosztják tapasztalataikat. Nagyon sok vevőjük érkezik ismerősök ajánlására, tényleg szájról szájra terjed a jó hírük – ez az igazán hiteles „kommunikáció”.

A forgalom több, mint 85 százalékát az üzletekben bonyolítják, a többi jön a webáruházból. Banga Sándor megjegyzi: „nagyon sokat fejlődtünk az elmúlt két évben. Most a konszolidáció szakaszát éljük, de nem tettünk le további egy-két üzlet nyitásáról a következő években.” Üzletükből amúgy 9 van Magyarországon, valamint a webáruház. Emellett ők működtetnek két szlovéniai The Body Shopot és az ottani webáruházat.

Eddig csak a munkáról beszéltünk, de néha lazítani is kell. Hogy mivel töltődik fel Ildikó és Sándor? A társastánc, a salsa nagyon bejön nekik, igaz, most épp nyári szünet van, de ősszel folytatódhat a tánc. A fair biznisz viszont soha nem torpanhat meg.

(Fotók: The Body Shop)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 17., 10:10
A január 15-én lezárult Napenergia Plusz Program december–januári „véghajrájában” közel 750 támogatási kérelem érkezett be, az egy éves benyújtási időszak alatt pedig összesen több mint 23 ezer pályázó igényelt összesen 96,4 milliárd forint állami hozzájárulást modern napelemes rendszerek telepítéséhez – tájékoztatott az Energiaügyi Minisztérium.
2025-01-17 15:44:35
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.

  Rovathírek: GUSTO

A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS