Így írta át a repülést az orosz-ukrán háború

Így írta át a repülést az orosz-ukrán háború
2022. 04. 01., 09:57

A koronavírus miatt a repülés jóval olcsóbb lett. Ez a tendencia nem biztos, hogy folytatódik az ukrajnai háború miatt, hiszen az üzemanyagárak emelkedése, illetve a kereslet erősödése hatással lehet az árakra. 2019-ben még átlagosan 194 eurót költöttek a magyarok egy repülőútra, ez az összeg idén év elején már 124 euró volt, február 24. óta pedig átlagosan 150 euróba kerül egy repülőút hazánkból a Kiwi.com-on keresztül leadott foglalások alapján. Nemcsak az árakra, hanem a desztinációkra is hatással volt a háború kitörése.

Drágább lehet a repülés

2022 eleje óta folyamatosan emelkedik a repülőjegyek iránti kereslet.  Az ukrajnai háború kitörésekor rövid időre visszacsuklott a keresleti görbe, de egy hét elteltével a keresések és a foglalások ismét növekedésnek indultak – derül ki a Kiwi.com, a vezető cseh utazás technológiai cég adataiból.

A jegyárak csökkenő tendenciáját az orosz-ukrán háború megfordította, és a jegyárak tovább emelkedhetnek. Ha a húsvéti és nyári kereslet erős lesz, és az üzemanyagárak trendje változatlan marad, a legtöbb európai és nemzetközi úti cél esetében az árak tovább emelkedhetnek.

Mario Gavira, a Kiwi.com alelnöke (Vice President of Growth) kifejtette, hogy a jelenlegi áremelkedés a kereslet élénkülésének és egyes esetekben az üzemanyagárak elmúlt hónapokban tapasztalt emelkedésének is köszönhető.  Az üzemanyagárak emelkedése az elmúlt 18 hónapban folyamatos volt a kínálati oldali kapacitáskorlátok és a fogyasztói kereslet fellendülése miatt, de az ukrajnai háború az elmúlt hetekben felgyorsította az inflációs tendenciát.

A fapados légitársaságok kivételes helyzetben vannak

„A globális üzemanyagár emelkedés hatásai idővel magasabb árakat jelenthetnek. Bár általában véve a fapados légitársaságok előnye, hogy a hagyományos légitársaságoknál modernebb, üzemanyag-takarékosabb légiflottával rendelkeznek, ami lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyabban viseljék az üzemanyagköltségeket, azonban az üzemanyag a költségalapjuk nagyobb százalékát teszi ki, mint a hagyományos légitársaságok esetében” – foglalta össze Mario Gavira, a Kiwi.com alelnöke.

Ennyiért repültünk

2019-ben, a koronavírusjárvány megjelenése előtt a repülőutak átlagos jegyára a Kiwi.com foglalásai alapján 298 euróba kerültek, ez az összeg 2021-re jelentősen csökkent, az átlagár 219 euró lett. 2022 év eleje, egészen február 24-éig, a háború kitöréséig további csökkenő tendenciát mutat: ekkor átlagosan 202 euróba került egy repülőút. Az orosz-ukrán háború hatására azonban a jegyárak visszaugrottak, és az átlagár azóta globálisan 245 euró.

A Magyarországról foglalt repülőjegyek árai hasonló ívet írnak le. Míg 2019-ben átlagosan 194 euróért repültünk, addig 2021-ben már 127-ért, és idén év elején pedig 124 euróért. A háború kitörése óta pedig átlagosan 150 eurót költenek honfitársaink egy repülőútra. A rövidebb, 1499 kilométeren belüli távok (például Barcelona, London) esetében 96 euró az átlagár, a közepesen hosszú repüléseknél, azaz az 1500-3999 km közti repülési hossznál – amivel többek közt eljuthatunk Marokkóba vagy Tenerifére – 191 euró, míg a tengerentúlra átlagosan 603 euróért juthatunk el.

Február 24. óta a legtöbben Tel Aviv-ból repültek Budapestre

Nemcsak a jegyárakat, hanem az úticélokat is átírta a háború. Az orosz-ukrán háború kitörése előtt idén a Kiwi.com-on foglalva a 3 legnépszerűbb útvonal a Kijev-Varsó, a Bukarest-London, majd a Moszkva-Budapest közti járatok voltak. Február 24. után fővárosunk az első 3 desztinációpárosban nem szerepel, de a negyedikben már igen. A február 24. után legtöbbet foglalt útvonalak: Prága-Róma, Bécs-Barcelona, majd Tel Aviv-London, és ezeket követi a 4. helyen a Tel-Aviv-Budapest útvonal. Ez alapján az utóbbi hetekben Tel-Aviv-ből látogatnak a legtöbben hazánkba, a magyarok pedig a Kiwi.com adatai szerint legtöbbször Milánóba repültek.

Barcelona reptere továbbra is a legforgalmasabb

A legkeresettebb repülőtér terén nem történt változás a háború hatására. Addig és azóta is Barcelona fogadja repterén a legtöbb látogatót a Kiwi.com idei foglalásai alapján. A budapesti volt a 2. legtöbb utast fogadó repülőtér a háború kitörése előtt, azóta a népszerűségi listán némiképp visszaesett ugyan, de még most is szerepel az előkelő TOP10-ben, a 7. hely a magyar fővárosé.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.
2023-06-01 19:41:00
Megalakult a GINOP Plusz Monitoring Bizottság, ami a soron következő fontos lépés a 2021–2027 közötti uniós költségvetési időszak gazdaságfejlesztési operatív programjának végrehajtásában – tájékoztatott a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
2023-06-01 18:41:00
Az Atkins és a COVVI, egy leedsi székhelyű kézprotézis-fejlesztő olyan robotikai megoldást fejleszt, ami közel ugyanolyan kézügyességgel bír, mint az ember. A cél az, hogy erősen sugárzó környezetekben vegyék hasznát, távvezérlésű manipuláló eszközként.
2023-06-01 17:41:50
A családi cégek több mint fele súlyosabban éli meg a jelenlegi gazdasági helyzetet, mint a koronavírusjárványt. A teljes nagyvállalati szektorban még borúsabb a hangulat, itt a cégek majdnem kétharmada vélekedik így – derült ki a K&H családi vállalatok kutatásából.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS