Erős évet zárt a magyar turizmus 2022-ben

Erős évet zárt a magyar turizmus 2022-ben
2023. 01. 30., 18:52

Minden várakozást felülmúlt 2022-ben a magyar turizmus teljesítménye; az ágazat továbbra is emelkedő pályán mozog, így a szektor teljesítménye idén meghaladhatja a 2019-es rekordévben elért eredményeket – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség igazgatóságának elnöke.

A hétfőn, Budapesten rendezett sajtótájékoztatón az elnök elmondta: tavaly 14,2 millió vendég csaknem 40 millió vendégéjszakát töltött el Magyarországon, ez csaknem 40 százalékos bővülés 2021-hez képest és csupán 5 százalékkal marad el a 2019-es szinttől.

A fővárosba csaknem 4 millióan, vidékre több mint 10 millióan látogattak el. A szállodák kapacitáskihasználtsága országos átlagban körülbelül 47 százalékos volt. A vidéki turizmust 73 százalékban a belföldi turisták adták, míg Budapestre 82 százalékban külföldiek érkeztek.

A magyarok nyáron főként a Balatont keresték fel, itt csaknem 8,8 millió vendégéjszakát töltöttek el, a második helyen 2,6 millió vendégéjszakával a Mátra-Bükk térsége áll.

A legtöbb turistát fogadó települések listáját Budapest vezeti, majd Hajdúszoboszló, Siófok, Hévíz, Balatonfüred és Zalakaros következik.

A külföldi turizmus „kezd visszaállni” – számolt be Guller Zoltán. A legtöbben továbbra is Németországból érkeztek, utána a sorban Csehország, Románia, az Egyesült Királyság és Lengyelország következik. Az elnök szerint az ágazat azért nem tudta megdönteni a 2019-es számokat, mert az amerikai, az orosz és a kínai turisták nem olyan számban érkeztek, mint „ahogy jöhettek volna”.

A költéseket tekintve szintén Németország áll az első helyen: a német turistáknak köszönhetően körülbelül 35 milliárd forintnyi bevételre tett szert az ország. Ebben a sorban az Amerikai Egyesült Államok a második, az Egyesült Királyság a harmadik helyen áll.

A szálláshelyek árbevétele 2022-ben 668 milliárd forintot tett ki, ez még az inflációval csökkentve is 52 százalékkal magasabb az előző évinél. A szobák átlagára 29 298 forint volt, ami 15 százalékos emelkedés 2021-hez képest. 

A vendéglátásban az árbevétel 42 százalékkal, 1490 milliárd forintra emelkedett 2022-ben. Ez az összeg reálértéken is 24 százalékkal haladja meg a 2021-es adatokat.

2022-ben a SZÉP Kártyákról a kártya birtokosok 385 milliárd forintot költöttek, ez 5 százalékkal több a 2020-as értéknél és duplája a 2019-esnek. Az országban 2,5 millió embernek van SZÉP Kártyája, amelyeken jelenleg körülbelül 105 milliárd forint áll rendelkezésre.

A januári adatsort „nagyon ígéretes”: január 27-ig már 1,5 millió vendégéjszakát töltöttek el az országban, a következő napokra pedig még 200 ezer vendégéjszaka foglalást látnak. A számok 100 ezres bővülést mutatnak 2022 azonos időszakához képest.

A turizmus továbbra is emelkedő pályán mozog, ha a körülmények nem romlanak, akkor az ágazat teljesítménye 2023-ban Magyarországon meg fogja haladni a 2019-es számokat – összegezett Guller Zoltán. (MTI)

Fotó: MTI/Lakatos Péter

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-10 22:10:00
Vajon a beruházások zsugorodása végérvényesen átalakítja a magyar gazdaság szerkezetét? Milyen trendek jellemezhetik majd a munkaerőpiacot 2025-ben, és mitől függ a kkv-k versenyképessége? A PwC évindító makrogazdasági webináriumán Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi osztályának vezetője Kozák Ákossal, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatójával beszélgetett az elmúlt negyedév teljesítményéről és a 2025-ös év kilátásairól.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS