Százezrekbe kerülhet a dízelautók nehezen észlelhető hibája

2020. 01. 28., 10:00

Kevesen tudják elképzelni, hogy a dízelautón a korom eltömődések miatt akár milliós alkatrészcserére szoruljon. A hozzáértők szerint azonban az ilyen hibák gyakoriak, és az még csak a legkisebb gond, hogy hosszú ideig tart a javítás. Hogyan lehetne megelőzni ezeket?

A bajt sokszor jelzi elsőként a műszerfalon világító DPF szűrő csekklámpa, esetleg villogó „engine” csekklámpa, utalva rá, hogy eltömődött a szűrő. Gyanús lehet, ha hirtelen megnő a fogyasztás, vagy ha a jármű „szervízmódba” teszi magát, ami miatt a teljesítményben is érzékelhető a korlátozott fordulatszám. Ha ennyi jel láttán sem kapunk észbe, súlyos következményekkel is számolhatunk.

Mintha befogott orral akarnánk levegőt venni

„Ha a keletkező kipufogógáz betömíti a rendszert, azzal más alkatrészeket is tönkre tehet: sokszor van csőrepedés, sérül a szűrő hőmérsékleti vagy nyomáskülönbség szenzora, sőt, a motorban is kár keletkezhet, mert nem tud távozni a gáz. Olyan ez, mintha befogott orral akarnánk levegőt venni” – magyarázza Nyolcas-Kállai Norbert mérnök, a TerraClean technológia szakértője. „A fellépő hibák javítása, például EGR szelep és a hozzátartozó csőrendszer, az izzógyertyacsere, vagy a befecskendezőrendszer felújítása sok idő, a tönkretett alkatrészek cseréje pedig horribilis összeg lehet.”

Az eltömődés kihathat az EGR rendszerre is, aminek feladata, hogy újrahasznosítsa a kipufogógáz egy részét. Ilyenkor az elektronika dönti el, mikor és mennyi kipufogó gázt fog visszavezetni a motorba, hogy azt újra elégesse. Ha ez a rendszer hibásodik meg, egyes alkatrészek javítása sok százezres tételt jelent.

„A magyar autópopuláció átlagéletkora 14,2 év. Tele vagyunk használt autókkal, ezek közt rengeteg a dízel, de újabban már benzines autókban is gyakran van EGR rendszer, korom részecskeszűrő. Épp ezért számolhatunk vele, hogy a probléma egyre gyakrabban üti fel a fejét" – mondja a szakember.

Napok helyett másfél óra alatt javítható

„Ha a részecskeszűrő eltömődik, az mindig bajt okozat. Olyan ez, mint a láz: meg kell találni a kiváltó okot. Mi ilyenkor egy szoftver segítségével olvassuk ki a hibakódot, ami fényt derít a további meghibásodásokra. Kimérjük a kipufogórendszer ellenállását is, amiből százalékosan megállapítható az eltömődés mértéke. Ettől függ, hogy milyen technológiát alkalmazunk a tisztításra” – mondja Gidófalvi Nándor Loránd gépész, a TerraClean technológia szakértője.

Mi történik ezután? A megszokott módszer, hogy ilyenkor a DPF szűrőt leszerelik, majd egy centrumba továbbítják, ahol valamilyen savas anyaggal vagy vízzel megtisztítják, esetleg kiégetik. Ezt követően juttatják vissza az eredeti szervízbe, ahol visszaszerelik, a komplett folyamat pedig 2-3 napot is igénybe vehet. Erre kínál alternatívát a TerraClean, ahol a részecskeszűrőtisztítás mindössze másfél óra.

Ilyenkor egy speciális üzemanyagot juttatnak a részecskeszűrőbe egy gép segítségével, amely a folyadékot habbá konvertálja. Ez a hab a szűrőbe jutva terjedni kezd, kitölti azt, és reakcióba lép a korommal, amelynek hatására széndioxid gáz, vízgőz távozik a kipufogón keresztül. Egy ilyen négy szakaszos szabadalmaztatott tisztítás során a teljes szűrő végigtisztítható, leszerelni sem szükséges. Aki kíváncsi, végig is nézheti a folyamatot a szervízben.

A TerraClean itthon elsőként honosította meg ezt a nemzetközi szabadalommal rendelkező tisztítási technológiát, amivel könnyen, gyorsan távolítja el a motorban lerakódott karbont, kátrányt, lakkot vagy egyéb szennyeződéseket. Ez növeli az autó élettartamát, optimalizálja a teljesítményt, csökkenti az üzemanyagfogyasztást és hosszú távon akár sok pénzt spórol a tulajdonosnak.

Ilyen szolgáltatás a rendszermotortisztítás is, ami a befecskendezési ponttól a kipufogó végéig mindent áttisztít, karbantart és korommentesít. „Ennek az elvégzése 30 ezer kilométerenként lenne ajánlott, így el lehet képzelni, milyen lerakódást kell eltávolítanunk egy 2-300 ezer kilométert is megtett jármű esetében! Ez az eljárás évekkel hosszabbíthatja meg a motor élettartamát” – hangsúlyozza Gidófalvi.

A TerraClean Európa nagyvárosaiban már 7 éve jelen van, Magyarországon 2018-tól vált elérhetővé. Jelenleg Budapesten és vonzáskörzetében elérhető, ám gyorsan terjeszkedik. „A technológia teljességgel mobil, így akár mozgó szolgáltatásként is végezhető, de arra is van mód, hogy már működő autószervízekben kerüljön bevezetésre, akik szeretnének többet, mást nyújtani, mint a versenytársaik. A cél egy országos szolgáltatói hálózat kiépítése, ahol a vidéki városok lakói is élvezhetik a könnyebb, gyorsabb javítási módszerek előnyeit” – mondta a szakember.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 04. 16., 09:10
Kötelezővé teheti a munkáltató a túlórát? Van beleszólása a munkavállalónak a kötelező túlóra elrendelésébe? Megtagadhatja a munkavállaló a túlórázást vagy minden esetben köteles eleget tenni a munkáltató ilyen irányú utasításának? A kérdésekre dr. Kocsis Gergely ügyvéd válaszol.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Az Országos Atomenergia Hivatal elindította Instagram oldalát, amelynek célja az ismeretterjesztés: rövid, szórakoztató posztok formájában mutatja be az atomenergia és annak békés célú alkalmazásához kapcsolódó érdekességeket elsősorban a diákoknak, illetve mindenkinek, aki az atomenergia iránt érdeklődik.