Százezrekbe kerülhet a dízelautók nehezen észlelhető hibája

2020. 01. 28., 10:00

Kevesen tudják elképzelni, hogy a dízelautón a korom eltömődések miatt akár milliós alkatrészcserére szoruljon. A hozzáértők szerint azonban az ilyen hibák gyakoriak, és az még csak a legkisebb gond, hogy hosszú ideig tart a javítás. Hogyan lehetne megelőzni ezeket?

A bajt sokszor jelzi elsőként a műszerfalon világító DPF szűrő csekklámpa, esetleg villogó „engine” csekklámpa, utalva rá, hogy eltömődött a szűrő. Gyanús lehet, ha hirtelen megnő a fogyasztás, vagy ha a jármű „szervízmódba” teszi magát, ami miatt a teljesítményben is érzékelhető a korlátozott fordulatszám. Ha ennyi jel láttán sem kapunk észbe, súlyos következményekkel is számolhatunk.

Mintha befogott orral akarnánk levegőt venni

„Ha a keletkező kipufogógáz betömíti a rendszert, azzal más alkatrészeket is tönkre tehet: sokszor van csőrepedés, sérül a szűrő hőmérsékleti vagy nyomáskülönbség szenzora, sőt, a motorban is kár keletkezhet, mert nem tud távozni a gáz. Olyan ez, mintha befogott orral akarnánk levegőt venni” – magyarázza Nyolcas-Kállai Norbert mérnök, a TerraClean technológia szakértője. „A fellépő hibák javítása, például EGR szelep és a hozzátartozó csőrendszer, az izzógyertyacsere, vagy a befecskendezőrendszer felújítása sok idő, a tönkretett alkatrészek cseréje pedig horribilis összeg lehet.”

Az eltömődés kihathat az EGR rendszerre is, aminek feladata, hogy újrahasznosítsa a kipufogógáz egy részét. Ilyenkor az elektronika dönti el, mikor és mennyi kipufogó gázt fog visszavezetni a motorba, hogy azt újra elégesse. Ha ez a rendszer hibásodik meg, egyes alkatrészek javítása sok százezres tételt jelent.

„A magyar autópopuláció átlagéletkora 14,2 év. Tele vagyunk használt autókkal, ezek közt rengeteg a dízel, de újabban már benzines autókban is gyakran van EGR rendszer, korom részecskeszűrő. Épp ezért számolhatunk vele, hogy a probléma egyre gyakrabban üti fel a fejét" – mondja a szakember.

Napok helyett másfél óra alatt javítható

„Ha a részecskeszűrő eltömődik, az mindig bajt okozat. Olyan ez, mint a láz: meg kell találni a kiváltó okot. Mi ilyenkor egy szoftver segítségével olvassuk ki a hibakódot, ami fényt derít a további meghibásodásokra. Kimérjük a kipufogórendszer ellenállását is, amiből százalékosan megállapítható az eltömődés mértéke. Ettől függ, hogy milyen technológiát alkalmazunk a tisztításra” – mondja Gidófalvi Nándor Loránd gépész, a TerraClean technológia szakértője.

Mi történik ezután? A megszokott módszer, hogy ilyenkor a DPF szűrőt leszerelik, majd egy centrumba továbbítják, ahol valamilyen savas anyaggal vagy vízzel megtisztítják, esetleg kiégetik. Ezt követően juttatják vissza az eredeti szervízbe, ahol visszaszerelik, a komplett folyamat pedig 2-3 napot is igénybe vehet. Erre kínál alternatívát a TerraClean, ahol a részecskeszűrőtisztítás mindössze másfél óra.

Ilyenkor egy speciális üzemanyagot juttatnak a részecskeszűrőbe egy gép segítségével, amely a folyadékot habbá konvertálja. Ez a hab a szűrőbe jutva terjedni kezd, kitölti azt, és reakcióba lép a korommal, amelynek hatására széndioxid gáz, vízgőz távozik a kipufogón keresztül. Egy ilyen négy szakaszos szabadalmaztatott tisztítás során a teljes szűrő végigtisztítható, leszerelni sem szükséges. Aki kíváncsi, végig is nézheti a folyamatot a szervízben.

A TerraClean itthon elsőként honosította meg ezt a nemzetközi szabadalommal rendelkező tisztítási technológiát, amivel könnyen, gyorsan távolítja el a motorban lerakódott karbont, kátrányt, lakkot vagy egyéb szennyeződéseket. Ez növeli az autó élettartamát, optimalizálja a teljesítményt, csökkenti az üzemanyagfogyasztást és hosszú távon akár sok pénzt spórol a tulajdonosnak.

Ilyen szolgáltatás a rendszermotortisztítás is, ami a befecskendezési ponttól a kipufogó végéig mindent áttisztít, karbantart és korommentesít. „Ennek az elvégzése 30 ezer kilométerenként lenne ajánlott, így el lehet képzelni, milyen lerakódást kell eltávolítanunk egy 2-300 ezer kilométert is megtett jármű esetében! Ez az eljárás évekkel hosszabbíthatja meg a motor élettartamát” – hangsúlyozza Gidófalvi.

A TerraClean Európa nagyvárosaiban már 7 éve jelen van, Magyarországon 2018-tól vált elérhetővé. Jelenleg Budapesten és vonzáskörzetében elérhető, ám gyorsan terjeszkedik. „A technológia teljességgel mobil, így akár mozgó szolgáltatásként is végezhető, de arra is van mód, hogy már működő autószervízekben kerüljön bevezetésre, akik szeretnének többet, mást nyújtani, mint a versenytársaik. A cél egy országos szolgáltatói hálózat kiépítése, ahol a vidéki városok lakói is élvezhetik a könnyebb, gyorsabb javítási módszerek előnyeit” – mondta a szakember.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS