A legfontosabb tudnivalókat az RSM szakértői foglalták össze.
A vállalatokat világszerte érinti a koronavírus terjedése, tovagyűrűző hatásai mindenütt megjelenhetnek. Egy járvány, a globális ellátási, kapcsolati láncokat is ellehetetlenítheti és akadályozza a munkaerő mobilitását. Az Egyesült Királyság-beli brit cégek közel negyede kénytelen volt teljesen bezárni vagy felfüggeszteni működését a járvány kezdete óta. A következményeket, érintettséget és sérülékenységet a magyar cégeknél is érdemes feltárni – olvasható az RSM Hungary friss bejegyzésében.
Amit minden cégnél át kell gondolni járványhelyzetre való felkészülésként…
Ha egy vállalat még nem rendelkezik vészhelyzeti tervvel egy esetleges járvány miatt kialakuló helyzetre, azonnal lépéseket kell tennie kockázatai mérséklésére, és akár a koronavírus negatív hatásainak minimálisra csökkentése érdekében. Íme egy rövid áttekintés, mit tehetnek a cégek rugalmasságuk fejlesztése érdekében a járvány kitörésével szemben.
1. Válságkommunikációs terv kidolgozása
Vészhelyzet esetén egy világos válságkommunikációs terv támogatja a szervezetet, hogy elkerülje a krízist munkavállalóik, vezetőik és ügyfeleik körében, valamint felvértezzék magukat a jó hírnév sérülésével kapcsolatos kockázatokkal szemben. A vállalati krízistervekben a következőket kell meghatározni:
2. A legfontosabb folyamatok kijelölése, vizsgálata
A válság ideje alatt a vállalatoknak meg kell határozniuk, mely folyamatok kulcsfontosságúak a működés fenntartása szempontjából, és mely folyamatokat lehet ideiglenesen felfüggeszteni. Például egy termelő vállalat egy időre felfüggesztheti, vagy más platformra helyezheti képzési tevékenységét, miközben üzemi rendszerei továbbra is működnek. A szervezeteknek fel kell mérniük, milyen erőforrások szükségesek a kritikus működési folyamatok támogatásához és ezeket hogyan tudják és milyen időtávon biztosítani, fenntartani. Az esetleges külső tényezők, szabályozók, egyéb szervezetek működésének kiesése mennyiben akadályozhatja bizonyos tevékenységek ellátását.
3. A munkaerőhöz kapcsolódó kérdések, döntések
A szervezeten belüli, legfontosabb folyamatok meghatározásakor a vállalatnak ismernie kell azt a minimális munkaerő-szintet, amellyel az alapvető működése, termelése, vagy szolgáltatása fenntartható. Hasznos lehet olyan munkaerőmátrix kidolgozása, amely körvonalazza az elsődleges és helyettesítő munkaerőt, az egyes szerepekhez tartozó pozícióknak megfelelően. A vállalatoknak fel kell készíteniük azokat a munkavállalókat, akik képesek támogatást nyújtani helyettesként, de esetleg nincs tapasztalatuk olyan konkrét szerepekben, ahol szükséges lehet lépéseket tenniük a későbbiekben.
A működés fennakadására való felkészülés közben fontos megtervezni a dolgozók esetleges távollétét is (ha ezek a távollétek abból adódnak, hogy a dolgozók megbetegszenek, valamely családtagjuk betegszik meg, kormány- és üzleti intézkedéseket vagy közlekedési korlátozásokat vezetnek be).
4. Kritikus beszállítói pontok azonosítása
A járvány következtében a vállalatoknak nem csak saját belső rendszerüket kell értékelniük, hanem azt is, hogyan érinti a válság a beszállítókat, és az hogyan érinti magukat a vállalatokat. A vállalatoknak azonosítaniuk kell azokat a beszállítókat, amelyek a kulcsfontosságú üzleti folyamataikhoz kapcsolódnak, azonosítaniuk kell a helyettesítő beszállítókat arra az esetre, ha szükség lesz rájuk, és ki kell dolgozniuk olyan ütemtervet, amely figyelembe veszi a potenciális beszállítók esetleges késéseit.
5. Távoli munkavégzés alkalmazhatósága és szabályai
A vállalatoknak adott esetben felül kell vizsgálniuk a távmunka esetére vonatkozó szabályaikat és lehetőségeiket. Át kell gondolni, mivel jár, ha a munkavállalók számára kötelezővé teszik a távmunkát, vagy éppen a munkavállalók szeretnének otthonról vagy a szokásos munkahelyüktől eltérő helyen dolgozni.
A munkaerőre vonatkozó tervnek meg kell határozni, melyek azok a folyamatok, amelyek akkor is működnek, ha a munkavállalók távmunkában dolgoznak. A szervezeteknek biztosítaniuk kell, hogy a távmunkában dolgozó munkavállalók el tudják érni a szükséges rendszereket és adatokat, a műszaki kapacitás tudja kezelni a megnövekedett igényt a távoli használatra, és az informatikai támogató csapatok a távdolgozók rendelkezésére álljanak.
Mit tegyünk, és mit ne tegyünk a COVID-19 második hullámára felkészülő szcenárió tervezésnél?
A fenti általános alapelveken és a széleskörű áttekintésen túl érdemes a kiszervezett megoldások irányába is kitekinteniük a cégeknek, felmerülhet, hogy bizonyos, nem a főtevékenységhez kapcsolódó területeken az outsourcing lehet a hatékony megoldás a társaság számára.
Forrás: Risk and resilience – top tips for business scenario planning
A közel 94 millió euró értékű zöldmezős beruházással a vállalat 150 új munkahelyet teremt.
A paksi atomerőmű bővítésének keretében megkezdődött a hatodik blokkhoz szükséges reaktortartály gyártása Oroszországban, és ezzel párhuzamosan az ötödik blokk turbinájának első elemeit is gyártani kezdték Franciaországban – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.