Házhozszállítás: a legfontosabb tudnivalók

2020. 04. 30., 16:45

A bolti vásárlás háttérbe szorulásával előtérbe kerültek az online kereskedési formák. Jelentős versenyhátrányba kerülhet manapság, aki a fizikai üzlethelyiség mellett vagy helyett nem áll rá a webkereskedelemre. Az informatikai fejlesztésen és a kiszállítás megszervezésen túl egy webshop üzemeltetése komoly jogi előkészületeket is igényel.

Adminisztráció, adminisztráció, adminisztráció…

A házhozszállítás megkezdését be kell jelenteni a székhelyünk szerint illetékes jegyzőnél. A bejelentés egy formanyomtatvány kitöltésével tehető meg (a dokumentum általában letölthető az illetékes önkormányzat honlapjáról). A bejelentés alól most mentesülnek a napi fogyasztási cikkeket árusító, valamint a vendéglátóipari online szolgáltatók: ők a válsághelyzet ideje alatt nem kötelesek nyilvántartásba vetetni magukat.

„A bejelentésen túlmenően egy webshop számos információt köteles feltüntetni a honlapján. Ezek egy része magától értetődő (mint például a kereskedő adatai és elérhetőségei), más részük azonban egyáltalán nem az. Így például megtalálhatóak kell legyenek a webshopon a tárhelyet biztosító szolgáltató adatai és elérhetőségei, valamint a békéltető testülethez fordulás szabályai is” – ismerteti dr. Bihari Levente, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda ügyvéde.

Az online rendeléseknél természetes, hogy a kereskedő számos adatot rögzít a vásárlóiról (név, cím, elérhetőség). Erre már pusztán a kiszállítás végett is szükség van. Mivel ezek az információk személyes adatnak minősülnek, egy webáruház elengedhetetlen kelléke egy jól kimunkált adatvédelmi szabályzat. A weboldal működtetése során nem árt általában is tisztában lenni az adatvédelmi szabályokkal: így továbbra sem megengedett például, hogy a vásárlást követően a vevőnknek – a kifejezett hozzájárulása nélkül – hirdetéseket küldjünk.

ÁSZF: nem puszta formalitás

Egy kereskedelmi weboldal köteles a kereskedelmi és szállítási feltételeit (ÁSZF) a vevők számára elérhető módon közzétenni. Egy ÁSZF elkészítése azonban nem csupán formalitás, hanem komoly jogi relevanciával bír.

Így például az ÁSZF-nek hatása van a vevők elállási jogára. Többé-kevésbé köztudott, hogy néhány kivételtől eltekintve egy online vásárló 14 napon belül utólag bármikor meggondolhatja magát, és elállhat a vételtől. Ha azonban a kereskedő – akár az ÁSZF-ben, akár máshol – az elállási jogról a vásárlót kiemelten és külön nem tájékoztatja (vagy a jogszabályban előírt mintanyilatkozatot nem teszi számára elérhetővé), úgy az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik.

„Több esetben volt vita tárgya az is, hogy a kereskedő által a megrendeléskor automatikusan küldött visszaigazolás már a rendelés elfogadásának és a szerződés létrejöttének minősül-e. Ennek szabályozására szintén az ÁSZF a legmegfelelőbb hely. De ugyanígy javasolt a szabályzatban rendezni azt is, hogy mi történik, ha a vásárló nem veszi át a csomagot, vagy a kézbesítéshez rossz címet ad meg: jogosult-e az eladó ilyenkor a szállítástól elállni és a felmerült költségeit érvényesíteni” – emlékeztet dr. Bihari Levente.

Van tétje

Felelőtlenség lenne azt gondolni, hogy a fizikai jelenlét hiánya miatt az online kereskedés szabályainak betartása kevésbé lenne a hatóságok célkeresztjében. Sőt, a vásárlási szokások megváltozása miatt egyre komolyabb ellenőrzésekre lehet számítani ezen a területen.

Az ellenőrzés tárgyától függően a webáruházunk működését vizsgálhatja a jegyző, a fogyasztóvédelmi felügyelet, az adatvédelmi vagy a versenyhatóság is, akik esetenként többmilliós bírság kiszabására is jogosultak. Fontos tehát a szabályok teljeskörű ismerete, hogy az innovációnk révén elért extra profit ne a bírságok megfizetésére menjen el.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 05. 25., 16:55
Hosszú ideje a vállalkozás világában élők is sokat tanulhattak a VOSZ Páholy első három rendezvényén, ahol a résztvevőknek lehetősége van a tanulás mellett egymás és a másik vállalkozás tevékenységének megismerésére. Nagyon készülünk az év további rendezvényeire is – mondta Micski Marianna, a VOSZ Heves vármegyei elnöke a vosz.hu-nak.
2023-06-03 11:48:28
Melyik beszállító ne ismerné a végeláthatatlannak tűnő procedúrát, amíg egy multi céghez bekerül? Sok esetben protekció vagy ismeretség nélkül szinte lehetetlen eljutni az illetékesig. Ezen próbál segíteni egy újonnan indult ingyenes online platform.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2023. 05. 29., 17:20
epizód: 2023 / 8   |   hossz: 22:26
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnökével áttekintettük az építőipar első negyedévi visszaesésének okait, és arra is megkértük, hogy vázolja az ágazat továbbiakban várható sorsát. Bár nem minden szakmabeli járt rosszul az utóbbi időben, „sok pozitívumot nehezen tudna mondani“. Az elnök tisztázta a nemzeti tüzépek körül halmozódó félreértéseket, és azt is elárulta, hogy milyen modern éptőipari megoldásokat kedvelnek az embereket, illetve melyek felfutását reméli.
Dr. Baracsi Katalin internetjogászt az általa cégek kollektívái számára tartott online jogi tréningek kapcsán a legfontosabb, az embereket leginkább aggasztó problémákról kérdeztük. A szakértő maga is meglepőnek tartja, hogy hányszor találkozik olyan emberrel, aki még mindig nincs tisztában az interneten elkövethető bűncselekmények súlyával. Sőt, azzal sem, hogy online egyáltalán lehet bűnt elkövetni. Ha mindez nem lenne elég, azt is viszonylag kevesen tudják, hogy mit tehet meg a céges IT-eszközökkel és a rajta felhalmozódott adatokkal a dolgozó, illetve maga a vállalat. Utóbbi egyébként nem árt, ha jó előre leszögezi, hogy mire lehet használni a céges számítógépet és mire nem.
Ebben az epizódban bebizonyítjuk, hogy szemléletváltással sokkal olajozottabb és jóval jövedelmezőbb szervezetté válhat bármely vállalkozás. A gyengeség szemléletet felváltó erősség szemlélet megváltást jelenthet a cégeknek, akik olyan erőforrástömegre bukkannak meglévő kollektívájukban, amire jó eséllyel nem is számítottak. Arról, hogy vezetőképzéssel, csapatépítéssel és mindezek tudományosan megalapozott stratégiáival hogyan lehet sikerre ítélni egy üzletet, az [eureka] Consulting and Games fehérgalléros ügyfélkörrel dolgozó üzleti tanácsadó cég társalapítójával, Bódi Gabriellával beszélgettünk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS