K+F: 100 millió feletti támogatás a nagyvállalatnál térül meg

2019. 12. 17., 15:01

A kutatás-fejlesztési célú támogatást nyerő cégek sokkal nagyobb árbevétel- és EBITDA- növekedést értek el 5 éves távon, mint azok, amelyek más jellegű támogatást kaptak vagy egyaltalán nem jutottak támogatáshoz – derül ki a Via Credit és az OPTEN felméréséből, amelyet a 100 millió forint feletti támogatási tartományban végeztek.

A Via Credit és az OPTEN közel 1000 céget vizsgált meg, amelyek a 2005–2019 időszakban 100 millió feletti összegű, magyar és uniós támogatást, valamint kifejezetten kutatás fejlesztési pályázati pénzhez jutottak.  A támogatás elnyerését megelőző három, illetve az azt követő öt évet elemezték a pénzügyi hatások megértéséhez. A pályázati adatokat a palyazat.gov.hu és az NKFIH, a mérleg- és eredménykimutatás adatokat az Opten biztosította.

100 millió felett a nagyoknak éri meg

A Via Credit és az OPTEN elemzéséből kiderült, hogy a vizsgált vállalatok átlagosan 282 millió forint K+ F támogatást kaptak. Öt év alatt átlagosan 1 forint támogatásra 48 forint bevételnövekedést értek el és 5,1 forinttal nőtt az EBITDA-juk (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény). Hárommillió forint támogatásonként pedig átlagosan 1 fővel emelte a munkatársaik számát.

„A K+F támogatásban részesülő cégek jelentősen nagyobb növekedést értek el 5 éves távon, mint azok, akik nem ilyen fajta pénzhez jutottak vagy egyaltalán nem kaptak támogatást. Ráadásul arra is rámutat az elemzésünk, hogy 100 millió feletti támogatás felhasználása a közép, de leginkább a nagyvállalati körnél hatékony” – emelte ki Papadimitropulosz Alex, a Via credit ügyvezetője.

A kutatás során az összes vizsgált társas vállalkozás árbevétel változását nézték 2005-2019 között. Szimulációs számítást készítettek arra az esetre, ha egy vállalat megkapja az átlagos – 282 millió forint – K+F támogatást. Az árbevétel változást osztották el ezzel az összeggel, ezek alapján derült ki, hogy mekkora egy forint támogatás hatása a bevételnövekedésre, illetve EBITDA-ra. Abban az esetben, ha egy cég nem kapott semmilyen támogatást, akkor a természetes növekedését vették alapul.

Az eredmények

Azon vállalkozásoknál, akik elnyertek bármilyen EU-s támogatást a vizsgált időszakban, egy forint támogatás árbevételre gyakorolt hatása átlagosan 2 forint volt. Csupán 0,4 forint volt azoknál, akik nem nyertek semmilyen támogatást. Akik kifejezetten K+F támogatást nyertek, azok viszont átlagosan 48 forint bevételnövekedést értek el.

Ha az EBITDA-t vizsgáljuk, akkor is szembetűnő a különbség a K+F támogatást elnyerő cégek, illetve azok között, akik más vagy semmilyen támogatást nem kaptak.

Azon vállalkozásoknál, akik már nyertek bármilyen EU-s támogatást az EBITDA változás mértéke 1 forint támogatáshoz képest átlagosan 0,3 forint, míg csupán átlagosan 0,1 forint azoknál, akik nem nyertek semmilyen támogatást. Aki K+F támogatást nyert, az átlagosan 5,1 forinttal növeli az EBITDA-ját minden 1 forint támogatás után.

Nem hatékony a több száz milliós K+ F a kicsiknek

A 100 millió forint alatti támogatásokat elemző kutatásnál is kiderült, de a 100 millió felettieknél még jobban kitűnt: a társaság méretével az arányosított növekedés mértéke is nő. Jól látható, hogy a közép, de főleg a nagyvállalatok messze jobban teljesítenek, mint a mikrók és kicsik; előbbieknél jelentősen nagyobb a támogatás utáni 5 évben az árbevétel és az EBITDA változás. Sőt: a mikró és kisvállalkozásoknál jelentősen átlag alatti értéket jöttek ki a kutatás során.

Azért is van drasztikus ugrás a nagyvállalati méretnél, mert ott már könnyebben meg tud térülni a több száz milliós támogatás. „Nem életszerű, hogy egy mikro- vagy kisvállalkozás ekkora összegű támogatásra több százmilliós nyereséggel válaszoljon. A statisztikát éppen ezért leginkább a mikro- és kisvállalatok rontották” – mondta Papadimitropulosz Alex. Fontos megjegyezni, hogy a cégmérettel az ötéves növekedés üteme is nő, azaz a kisebb vállalatok kevésbé hatékonyak és ezáltal versenyképesek, és ezt egy jelentős összegű K+F támogatás sem tudja feltétlen ellensúlyozni.

„Érdekesség még, hogy azok a vállalatok, amelyek több elnyert támogatással rendelkeznek, valamivel jobb mutatókat mutatnak, mint az egyszeri támogatásban részesülők” – mutat rá Csorbai Hajnalka, az OPTEN stratégiai igazgatója.

 A támogatás árbevétel, saját tőke, EBITDA, személyi jellegű ráfordítás és a létszámhoz viszonyított aránya jelentősen tudja befolyásolni azt, hogy a vállalat jövőjére hogyan hat a kapott pénz. „Kidolgoztunk egy olyan képletet, aminek, ha a vállalkozás megfelel, akkor valószínű, hogy gazdaságilag nagyon sikeres projektet tud megvalósítani. Léteznek olyan összefüggések a nagyszámú nyertes vizsgálata alapján, amik jó K+F ötlet esetén a cégmérettel összefüggésben a legmagasabb megtérülést, hasznot projektálnak” – tette hozzá a Via Credit szakértője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-10 22:10:00
Vajon a beruházások zsugorodása végérvényesen átalakítja a magyar gazdaság szerkezetét? Milyen trendek jellemezhetik majd a munkaerőpiacot 2025-ben, és mitől függ a kkv-k versenyképessége? A PwC évindító makrogazdasági webináriumán Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi osztályának vezetője Kozák Ákossal, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatójával beszélgetett az elmúlt negyedév teljesítményéről és a 2025-ös év kilátásairól.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS