Megvannak az Év Legvonzóbb Munkahelyei

2022. 11. 11., 11:19

A PwC Magyarország idén is felmérte a munkaerő-piaci preferenciákat és átadta az Év Legvonzóbb Munkahelye díjakat.

A világban zajló gazdasági események következtében felértékelődött az anyagi biztonság, a stabilitás és a hosszú távú karrier szerepe a munkavállalók körében. Bár továbbra is az alapbér a legfontosabb szempont a munkahely-választáskor, a növekvő bizonytalanság átalakította a munkahely-választási preferenciákat: a rugalmas munkaidő és a kiszámítható időbeosztás helyett előtérbe került a karrier és a túlóra-kifizetés. A PwC Magyarország hatodik alkalommal mérte fel a hazai munkahely-választási preferenciákat a fiatalok és a tapasztalt szakemberek körében.

Munkahely: biztos pont a bizonytalan környezetben

A PwC Magyarország közel 25 000 válaszadó részvételével készült felmérése szerint a folyamatosan változó, bizonytalan geopolitikai és gazdasági környezetben jelentősen módosultak a legfontosabb munkavállalói igények a korábbi évek eredményeihez képest. A munka-magánélet egyensúlyánál, illetve a szociális szükségletek kielégítésénél fontosabb lett az egzisztenciális biztonság. Ennek megteremtését a munkavállalók egyre inkább a munkáltatójuktól várják az anyagiak és a karrier szempontjából egyaránt.

Ezzel összhangban az egy évvel korábbi eredményekhez képest visszaszorultak a jólléthez köthető elemek. A home office lehetősége és a munkahelyi humán tényezők, mint például a felettes személye vagy a kollégákkal való jó kapcsolat bár továbbra is jelentősek, a biztonságot nyújtó, stabil munkahely jelenleg nagyobb szerepet kap.

A fiataloknak fontosabb a személyes jelenlét a rugalmas munkaidőnél

Az egyetemi hallgatók és a 11-12. évfolyamos középiskolások válaszait vizsgálva kiderül, hogy a diákok számára a munka és a karrier kevésbé képezi az identitásuk részét, sokkal inkább technikai jellegű egyezségnek tekintik a munkaadó-munkavállaló viszonyt. Preferenciáik között továbbra is az alapbér a legfontosabb tényező, ezt követi a túlóra-kifizetés és a karrierlehetőségek. Az otthoni munkavégzést emellett kevésbé preferálják, mely kifejezi az igényüket a munka személyes szférától való elhatárolására.

„A fiatalabbak esetében a munkaadóknak érdemes kiemelt figyelmet szánni a munkahelyi kapcsolatok fejlesztésére és a munkavállalói elköteleződés erősítésére, melynek hiányában a kutatásból kirajzolódó távolságtartás könnyen a megtartás rovására mehet. Ami szintén látszik az eredményekből, hogy a home office-arány kapcsán a fiataloknak jóval alacsonyabb az elvárása – ennek egyik oka lehet az online felsőoktatás miatti fásultság, illetve az a tényező is, hogy a betanulást személyes környezetben preferálják” – emelte ki Reguly Márta, a PwC Magyarország People & Organisation, HR tanácsadási csapatának vezetője.

Távoli vágyálom még a négynapos munkahét

Az idei felmérés olyan újdonságnak számító témákról is megkérdezte a munkavállalók véleményét, mint a négynapos munkahét bevezetése. Bár az ötlet önmagában igen népszerű és jelenleg is folynak hazai kísérletek a bevezetésére, a felmérésből kiderül, hogy egyéb kompenzációs elemekkel együtt vizsgálva nem priorizálják magasra a munkavállalók. Ennek egyik oka lehet, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben kevésbé tartják reális opciónak a kivitelezését.

Mit tehetnek a munkáltatók?

A felmérés arra is rámutatott, hogy a környezeti faktorok és az úgynevezett „VUCA world” (Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous, azaz gyorsan változó, kiszámíthatatlan, bonyolult és bizonytalan) erős stresszhatással bírnak a munkavállalókra, akik emiatt veszítettek rugalmasságukból, nyitottságukból és a szociális elvárásaikból. A PwC Magyarország HR szakembere szerint ebben az időszakban fokozott figyelmet kell fordítani a munkavállalók támogatására annak érdekében, hogy a kedvezőbb gazdasági környezetben újrainduló fejlődést megalapozza a vállalat.

„A munkavállalók a munkáltatótól várják azt a stabilitást és biztonságot, amit a mindennapi életben hiányolnak. Mindezt úgy, hogy a gazdasági környezet a vállalatokat is jelentős kihívások elé állítja. Fontos ezeket az igényeket a vezetői kommunikációkban érinteni, megtartva a transzparenciát, és tájékoztatva a munkavállalókat a vállalat valódi helyzetéről, lehetőségeiről. A munkavállalói igények mellett kulcsfontosságú a vállalat jövőállóságára is figyelmet fordítani – ennek eszköze lehet a vezetőfejlesztés, a rugalmasság és az innovációs képesség megőrzése. Ugyanis ezek azok az értékek, melyek jelentős versenyelőnyt biztosíthatnak a vállalatoknak a válság lecsengése után, attól függően, mennyit őriznek meg belőlük ezekben az években” – foglalta össze Reguly Márta.

PwC 2022 Legvonzóbb Munkahelye Díj iparági kategória győztesei

A PwC 2022 Legvonzóbb Munkahelye Díjakat összesen tíz iparági, valamint egy összesített kategóriában osztották ki a kutatásban részt vett válaszadók értékelése alapján.

Autóipari gyártó:
1. Audi Hungaria
2. Mercedes-Benz
3. BMW

Gyártó:
1. Bosch csoport
2. LEGO
3. Siemens

Retail (kiskereskedelem):
1. Lidl Magyarország
2. Aldi Magyarország
3. IKEA

Energetika és közüzem:
1. MOL Magyarország
2. MVM Csoport
3. E.ON

Gyógyszeripar:
1. Richter Gedeon
2. Egis
3. Roche

Shared Service Center:
1. bp Hungary
2. GE
3. Diageo

FMCG:
1. Coca-Cola
2. Nestlé
3. Procter & Gamble

Pénzügyi szolgáltató:
1. OTP Bank
2. Morgan Stanley
3. Magyar Nemzeti Bank

Technológia:
1. Microsoft Magyarország
2. Samsung
3. IBM

Telekommunikáció és média:
1. Magyar Telekom
2. RTL Magyarország
3. Vodafone

Összesített:
1. Audi Hungaria
2. Bosch csoport
3. Mercedes-Benz

A PwC Magyarország a 2022-es munkaerőpiaci-preferencia kutatásában a 16 évnél idősebb diákokat, hallgatókat és munkavállalókat kérdezte meg online felmérése keretében arról, hogy milyen tényezők és juttatások meghatározóak számukra, milyen elvárásokat fogalmaznak meg a munkaadókkal szemben, valamint melyek azok a hazai munkáltatói márkák, melyek a leginkább vonzóak számukra. 

A PwC 2022 Legvonzóbb Munkahelye Díjakat összesen tíz iparági, valamint egy összesített kategóriában osztották ki a kutatásban részt vett válaszadók értékelése alapján (a válaszadók „top of mind” logika mentén bármely hazai munkáltatói márkát megjelölhették, melyek közül a legtöbb említést elért márkák kapták a díjakat). Az iparági besorolásnál a válaszadók percepciói, az egyes munkáltatói márkákhoz rendelt egyéni meglátások voltak irányadók. Noha az adatok felvétele folyamatos, a díjak odaítélésének alapjául a 2022. szeptember 12-vel indult és október 31-én lezárult kampány során beérkezett válaszok szolgáltak.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS