HR mérőeszközök: globális és hazai trendek

2020. 01. 27., 17:31

A HR döntéseket támogató elemző eszközök globális piaca az elmúlt 10 évben lendületes fejlődésen ment keresztül. A Reports and Data előrejelzése alapján ez a szektor 2026-ra akár a 10,73 milliárd dollárt is elérheti.

A Hogan Assessments – a világ legnagyobb független személyiségteszt-fejlesztő és HR tanácsadó cégének európai igazgatója, Fehér Zsolt összegyűjtötte a fejlesztések globális és hazai trendjeit, kitekintéssel az amerikai, európai és magyar piacra.

A világ vezető HR teszt szolgáltatói hatalmas átalakuláson mentek át az utóbbi években. A kompetenciavizsgáló eszközöket fejlesztő SHL háromszor cserélt gazdát az elmúlt 7 évben, míg a Cut-e az Aon-Assessment cégben landolt. A viselkedéselemzéssel foglalkozó Thomas DISC egy máltai befektetési alapé, a Talent-Q a Korn Ferry fejvadász konglomerátumé, valamint az utóbbi pár hónapban a Papi tesztjeiről ismert Cubiks az amerikai HR rendszerintegrátor PSI része lett. A Hogan Assesments az egyik utolsó független szolgáltatóként van jelen a piacon.

A tulajdonosi átrendeződéseken túl a tengerentúlon és Európában nagyon eltérő trendek uralkodnak a HR mérőeszközök piacán. Az USA-ban a feltörekvő startup-megoldások piaca erősödik a legjobban. Ezek a cégek jelentős bevételt még nem termelnek, de az elmúlt pár évben sokan váltak felvásárlási és/vagy befektetési célponttá, holott a valódi használhatóságuk megkérdőjelezhető. Általában gyorsabb, egyszerűbb, játékosított vagy AI-alapú munkaerőkiválasztási megoldásokat kínálnak, de sokszor a valódi cél – a munkatársakkal kapcsolatos jobb döntéshozatal – háttérbe szorul. Remek példa erre az angol Artic Shores cég, a játékosított kognitív és személyiségteszt piac szereplője: a felhasználók (maguk a jelöltek, vagy a munkatársak) többsége elégedetlen a játékosított megoldással, hiszen az általuk használt népszerű játékok grafikájánál, cselekményénél jóval alacsonyabb színvonalú a szolgáltatás. 

Az európai piac országonként és régiónként is eltérő képet mutat. A legfejlettebb térség egyértelműen a skandináv országok területe. Ott nem az a kérdés, hogy a cégek használnak-e valamilyen emberekkel kapcsolatos döntéseket elősegítő eszközt, hanem hogy melyiket, hisz lakosságszám alapján magasan a dán és svéd piacon a legnagyobb a globális penetrációja a HR mérőeszközöknek.

Abszolút értékben a nagy-britanniai piac a második legnagyobb világszinten, melyre a Brexit sem hatott, sőt a személyiségmérés az egyik legdinamikusabban fejlődő terület lett 2019-ben. A francia piac korábban zárt volt, de ez mára sokat változott: nagy márkák franciaországi képviselői kerültek az élvonalba. Németországban az intenzív piaci jelenlét mellett a szakszervezeti nyomás és ellenőrzés hatalmas, így például többen attól tartanak, hogy a munkabiztonságot felmérő személyiségtesztek – melyek azt vetíti előre, hogy ki fog nagy valószínűséggel balesetet okozni a csapatból – leépítéseket idéznek elő, pedig egyáltalán nem erről van szó. „Fontos hangsúlyozni, hogy a maximálisan személyre szabott felmérések a dolgozók életét védik, ugyanis a ‘safety first’ kultúra erősítése elengedhetetlen” – emelte ki Fehér Zsolt.

A mediterrán régió Észak-Olaszország kivételével erősen halogatja a fejlesztéseket, miközben a közép- és kelet-európai piacok között is van eltérés. Lengyelországban – az erős marketing tevékenység ellenére – még nem okoztak átütő sikert a HR munkáját támogató fejlesztések, viszont a cseh, szlovák, magyar és román piacok egyre növekednek. Oroszország kifejezetten erős szegmens, globális szinten is mérhető eladásokat mutat.

A magyar HR-tech startup piac alapvetően befektetésekből él. A magyarországi HR-tech szolgáltatók szinte egyike sem pozitív mérlegű, sokan 5–7 éves működés után is csak néhány tízmilliós árbevételt riportálnak, miközben a hagyományos szolgáltatók folyamatosan növekednek.

2010-hez képest tehát rengeteget változott a személyiségtesztek piaca, de a HR terület fejlődési lehetőségei továbbra is kiaknázatlanok. A HR befolyása, mind a cégstruktúrában való elhelyezkedése, mind kompenzációja alapján alulmarad a többi szakmai területhez képest. Ebben szinte semmi változás nem történt a 2010-es években, hiába a munkaerőhiány miatti folyamatos kihívások megoldása, illetve a szolgáltatásközpontú iparágak magas munkaerőfüggőségének előretörése. A Randstad magyarországi felmérése szerint a HR terület megítélése sajnos sereghajtó. Történik-e ebben változás 2020-ban? „A HR számára kulcsfontosságú, hogy mérhetően hozzájáruljon az üzleti eredményekhez, és intenzíven részt vegyen az üzleti döntések előkészítésében” – mondta Fehér Zsolt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS