A sikeres online állásinterjú 7 aranyszabálya

2020. 10. 12., 16:00

A távoli munkavégzéssel jelentősen megváltozott az állásinterjúk és a munkamegbeszélések forgatókönyve. Egy olyan környezetben kell bizonyítaniuk a munkavállóknak, ahol az egyéni karakter mellett a technikai felkészültség és az otthoni életstílus is látszódik. Mivel a szakembereknek elég csupán pár perc arra, hogy felmérjék a jelöltet, érdemes alaposan felkészülni a webes állásinterjúra – ehhez mutat pár hasznos trükköt a K&H.

A járvány első hulláma alatt a HR szakemberek feladata a dolgozók támogatásának, elkötelezettségének és teljesítményének fenntartása volt, mára azonban ismét előtérbe került a toborzási folyamat. A potenciális jelölteknek így az online bemutatkozás kihívásaival kell szembenézniük.

„A nagyvállalatok döntő többségénél az online megoldások – beleértve a digitalizált munkaerőfelvételi eljárásokat és megbeszéléseket – ma már bevett gyakorlatnak számítanak. Így például a K&H már több mint két éve használja a videóinterjút a kiválasztási folyamat részeként. Nem új jelenséggel találkoznak tehát a jelentkezők, de a vírus miatt ez még inkább felerősödött. Ajánlott minél alaposabban felkészülni, hiszen a rátermettségét pár perc alatt kell bizonyítania a munkavállalónak, miközben kevésbé van lehetőség a személyiségük megmutatására a hagyományos eszközökkel, mint a gesztusokkal, testtartással vagy az öltözékkel” – mondta Végh József, a K&H HR igazgatója.

Az online interjúknak is megvannak a maga sajátosságai, a K&H szakemberei ezért összegyűjtötték azokat az aranyszabályokat, amikre a potenciális jelölteknek mindig érdemes figyelni – de akár még a tapasztalt kollégák számára is hasznos lehet egy-egy megbeszéléshez:  

1. Tiszta udvar, rendes ház

A lakást az interjúztató szemszögéből sem árt megnézni, ugyanis ha nagyobb teret lát a kamerán keresztül, mint amire gondolunk, a lakásban száradó ruhák vagy a mosatlan edények látványa a felkészületlenség és hanyagság hatását keltheti a monitor másik oldalán ülőben.

2. A csend segít

Bár csábító lehet a gondolat, hogy megmutassuk, képesek vagyunk egyszerre 100 dologra figyelni, valójában a centrifuga, mosogatógép beszűrődő hangja nem azt fogja sugallni, hogy az interjúra fordítjuk teljes mértékben a figyelmünket. A csendes környezet nemcsak segít a megbeszélésre fókuszálni, hanem azt bizonyítja a leendő munkáltatónak, hogy otthonról is képesek vagyunk fegyelmezetten, a feladatunkra koncentrálva dolgozni.

3. A siker pár kattintásra van

Az alapvető, hogy a saját technikai eszközeinket tudjuk használni, de a megbeszélés platformját is időben ismerjük meg. Az interjú előtt baráttal, családtaggal teszteljük a felületet, a kamerabeállítást és a hangot, hogy mire éles helyzetben használjuk, már ne legyen idegen számunkra.

4. Több lendület kell, hogy meggyőző lehess

A tévében szereplők tudják, hogy a képernyőn, kamerán keresztül a gesztusok, a mimika, a hang jelentősen fakul, így most meg kell tanulnunk, hogy az, ami az élőbeszédben természetes, ebben a környezetben kevésbé hatásos és meggyőző. A videóinterjú során ezért érdemes még több energiát, lendületet, lelkesedést beleadni, bátrabban használni akár kézmozdulatainkat is szavaink erősítéséhez.

5. Használd okosan a tárgyakat

A kamerán keresztül látható környezetünkből és tárgyainkból egy szakember sokat ki tud olvasni abból, hogy valójában kik vagyunk. Érdemes ezt tudatosítani és okosan felhasználni, a saját hasznunkra fordítani. Gondoljuk át, hogy pontosan mit szeretnénk magunkról üzenni. Válasszunk egy könyvespolcot „díszleteként” vagy a családi fotókkal, szakmai kitüntetésekkel díszített falat az interjú háttereként.  

6. Csak mert valami nem látszik, még hatása van

Számtalan vicc készült már arról, hogy a kamerában látszódó személy csak felül van rendesen felöltözve, a szakemberek azonban azt tanácsolják, hogy nemcsak nadrágot, de még cipőt is érdemes felhúzni az interjúra – más lesz ugyanis a viselkedésünk, magabiztosságunk. 

7. Legyen vészforgatókönyvünk

Ha mindent előkészítünk is történhet váratlan helyzet –a postás csöngetése, egy szirénázó autó, a szomszédból átszűrődő zörejek, a net megszakadása – ami könnyen kizökkentheti az interjúalanyt. Vegyük át ezért gondolatban, hogyan reagálunk, ha bármi elakadás adódik. A felkészültség és a váratlan szituáció megoldása ugyanis biztosan jó pont a leendő munkáltatónk számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS