A sikeres online állásinterjú 7 aranyszabálya

2020. 10. 12., 16:00

A távoli munkavégzéssel jelentősen megváltozott az állásinterjúk és a munkamegbeszélések forgatókönyve. Egy olyan környezetben kell bizonyítaniuk a munkavállóknak, ahol az egyéni karakter mellett a technikai felkészültség és az otthoni életstílus is látszódik. Mivel a szakembereknek elég csupán pár perc arra, hogy felmérjék a jelöltet, érdemes alaposan felkészülni a webes állásinterjúra – ehhez mutat pár hasznos trükköt a K&H.

A járvány első hulláma alatt a HR szakemberek feladata a dolgozók támogatásának, elkötelezettségének és teljesítményének fenntartása volt, mára azonban ismét előtérbe került a toborzási folyamat. A potenciális jelölteknek így az online bemutatkozás kihívásaival kell szembenézniük.

„A nagyvállalatok döntő többségénél az online megoldások – beleértve a digitalizált munkaerőfelvételi eljárásokat és megbeszéléseket – ma már bevett gyakorlatnak számítanak. Így például a K&H már több mint két éve használja a videóinterjút a kiválasztási folyamat részeként. Nem új jelenséggel találkoznak tehát a jelentkezők, de a vírus miatt ez még inkább felerősödött. Ajánlott minél alaposabban felkészülni, hiszen a rátermettségét pár perc alatt kell bizonyítania a munkavállalónak, miközben kevésbé van lehetőség a személyiségük megmutatására a hagyományos eszközökkel, mint a gesztusokkal, testtartással vagy az öltözékkel” – mondta Végh József, a K&H HR igazgatója.

Az online interjúknak is megvannak a maga sajátosságai, a K&H szakemberei ezért összegyűjtötték azokat az aranyszabályokat, amikre a potenciális jelölteknek mindig érdemes figyelni – de akár még a tapasztalt kollégák számára is hasznos lehet egy-egy megbeszéléshez:  

1. Tiszta udvar, rendes ház

A lakást az interjúztató szemszögéből sem árt megnézni, ugyanis ha nagyobb teret lát a kamerán keresztül, mint amire gondolunk, a lakásban száradó ruhák vagy a mosatlan edények látványa a felkészületlenség és hanyagság hatását keltheti a monitor másik oldalán ülőben.

2. A csend segít

Bár csábító lehet a gondolat, hogy megmutassuk, képesek vagyunk egyszerre 100 dologra figyelni, valójában a centrifuga, mosogatógép beszűrődő hangja nem azt fogja sugallni, hogy az interjúra fordítjuk teljes mértékben a figyelmünket. A csendes környezet nemcsak segít a megbeszélésre fókuszálni, hanem azt bizonyítja a leendő munkáltatónak, hogy otthonról is képesek vagyunk fegyelmezetten, a feladatunkra koncentrálva dolgozni.

3. A siker pár kattintásra van

Az alapvető, hogy a saját technikai eszközeinket tudjuk használni, de a megbeszélés platformját is időben ismerjük meg. Az interjú előtt baráttal, családtaggal teszteljük a felületet, a kamerabeállítást és a hangot, hogy mire éles helyzetben használjuk, már ne legyen idegen számunkra.

4. Több lendület kell, hogy meggyőző lehess

A tévében szereplők tudják, hogy a képernyőn, kamerán keresztül a gesztusok, a mimika, a hang jelentősen fakul, így most meg kell tanulnunk, hogy az, ami az élőbeszédben természetes, ebben a környezetben kevésbé hatásos és meggyőző. A videóinterjú során ezért érdemes még több energiát, lendületet, lelkesedést beleadni, bátrabban használni akár kézmozdulatainkat is szavaink erősítéséhez.

5. Használd okosan a tárgyakat

A kamerán keresztül látható környezetünkből és tárgyainkból egy szakember sokat ki tud olvasni abból, hogy valójában kik vagyunk. Érdemes ezt tudatosítani és okosan felhasználni, a saját hasznunkra fordítani. Gondoljuk át, hogy pontosan mit szeretnénk magunkról üzenni. Válasszunk egy könyvespolcot „díszleteként” vagy a családi fotókkal, szakmai kitüntetésekkel díszített falat az interjú háttereként.  

6. Csak mert valami nem látszik, még hatása van

Számtalan vicc készült már arról, hogy a kamerában látszódó személy csak felül van rendesen felöltözve, a szakemberek azonban azt tanácsolják, hogy nemcsak nadrágot, de még cipőt is érdemes felhúzni az interjúra – más lesz ugyanis a viselkedésünk, magabiztosságunk. 

7. Legyen vészforgatókönyvünk

Ha mindent előkészítünk is történhet váratlan helyzet –a postás csöngetése, egy szirénázó autó, a szomszédból átszűrődő zörejek, a net megszakadása – ami könnyen kizökkentheti az interjúalanyt. Vegyük át ezért gondolatban, hogyan reagálunk, ha bármi elakadás adódik. A felkészültség és a váratlan szituáció megoldása ugyanis biztosan jó pont a leendő munkáltatónk számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS