Sok vállalkozó álma egy jól működő webshop. Olvashatunk sikersztorikat, amikor minimális tőkével egy sufni szappan/barkács/babaruha webshop milliárdos árbevételű nagyhatalommá vált. Arról azonban ritkán esik szó, hogy jelenleg Magyarországon 10-ből csupán 3 webáruház éli meg az egy éves kort. Kukoly Dávid online marketing szakértő, a Fluid Digital alapítója azt elemzi, hogy miért bukik el sok hazai webshop, és hogyan lehetne ezt megelőzni.
Sok mindentől függ, hogy mitől lesz életképes egy webshop, hosszútávon azonban a siker egyik alapfeltétele a következetes marketing. A mesterséges intelligencia korában, az egyre komplexebb digitális eszközök és platformok megjelenése (és drágulása) az e-kereskedőktől adatalapú döntéshozatalt, a marketing szakemberektől pedig egyre komolyabb technikai tudást követel.
A Shoprenter 2022-es kutatása szerint a magyar webshop tulajdonosok a mai napig a keresőoptimalizálás (SEO), a Google hirdetés, és a social media szentháromságban hisznek, ráadásul a megkérdezettek több mint a fele (57 százalék) még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember szerint több szempontból is problémás.
„Ideig-óráig elevickélhetünk pár tízezer forinttal futó Google hirdetéssel, de ez a növekedéshez nem lesz elég. Olyan korba léptünk, ahol egy sikeres webshop fenntartásához tudatosabb marketing jelenlétre van szükség, amit nagyon nehéz házon belül megfelelő színvonalon ellátni. Ráadásul tisztában kell lennünk azzal, hogy kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és őket hol érjük el a leghatékonyabban. Trend ide vagy oda, mit ér egy jó TikTok videó, ha az onnan érkező emberek csak 3 másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, cserébe viszont a videó elkészítése 3 és fél órába és több százezer forintba került?” – vélekedik Kukoly Dávid.
A szakértő szerint a legfontosabb mutatószám a konverziós arány. Ez az érték azt mutatja meg, hogy 100 látogatóból hányan váltak vásárlóvá. „Nagyon fontos, hogy webshop tulajdonosként tisztában legyünk azzal, a fő marketing csatornákból mekkora forgalmunk származik, és az hogyan konvertál. Egy webshopnál ez élet-halál kérdése. Mivel a magyar átlag konverziós arány 1,88 százalék (a 2022-es Nagy webáruház felmérés alapján), 100 látogatóból átlagosan iparágtól és termékkörtől függően, felfelé kerekítve 2 ember fog vásárolni.”
Ahhoz, hogy megértsük ennek fontosságát, fel kell vázolnunk két esetet. A mellékelt ábra segít megérteni a folyamatot.
Mindkét esetben elköltünk 120.000 forintot hirdetésekre, jön belőle 4.000 látogató, az árrésünk pedig a rendeléseken 2.500 forint/rendelés. 4000 látogatóból 1 százalékos konverziós arány esetén 40 vásárlónk van. 40 x 2.500 forint, azaz 100.000 forint. De elköltöttünk 120.000 forintot hirdetésre. Lényegében ekkor 20.000 forint veszteséget termeltünk.
B esetben, amikor 2 százalék a konverziós arányunk, 4.000 látogatóból 80 vásárlónk lesz. 80 x 2.500 forint = 200.000 forint. 200.000 forint-120.000 forint = 80.000 forint. Ebben az esetben már 80.000 forint nyereséget termeltünk.
Ha nem tudjuk, hogy mire figyeljünk és miért, akkor sosem fogjuk tudni azt, hogy a vállalkozásunk veszteséget vagy nyereséget termel. Ezért jó, ha valaki képzi magát, szemmel tartja a legfontosabb teljesítménymutatókat és fejleszti a vállalkozását, hogy hosszú távon sikeres legyen.
Egyébként abban az esetben, ha csak 1 nullát rakunk a fenti számok után, az egyenlet ugyanaz, azonban az összegek jóval nagyobb méreteket ölthetnek. Minél több rendelés érkezik, annál több pénz forog kockán, és minél több pénz forog kockán, annál fontosabb átlátni a helyzetet, mert ezen állhat vagy bukhat a vállalkozás.
„Ha tisztában vagyunk azzal, hogy melyik csatornán keresztül érjük el a célközönségünket, erre mennyi időt, energiát és pénzt áldozunk, és ez a csatorna hogyan konvertál, akkor már csak egy döntés választ el minket attól, hogy növekedjünk vagy bezárjuk a boltot” – mondja a szakértő.
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.