Ezért szűnik meg a legtöbb magyar webshop egy éven belül

2023. 08. 07., 17:40

Sok vállalkozó álma egy jól működő webshop. Olvashatunk sikersztorikat, amikor minimális tőkével egy sufni szappan/barkács/babaruha webshop milliárdos árbevételű nagyhatalommá vált. Arról azonban ritkán esik szó, hogy jelenleg Magyarországon 10-ből csupán 3 webáruház éli meg az egy éves kort. Kukoly Dávid online marketing szakértő, a Fluid Digital alapítója azt elemzi, hogy miért bukik el sok hazai webshop, és hogyan lehetne ezt megelőzni.

Sok mindentől függ, hogy mitől lesz életképes egy webshop, hosszútávon azonban a siker egyik alapfeltétele a következetes marketing. A mesterséges intelligencia korában, az egyre komplexebb digitális eszközök és platformok megjelenése (és drágulása) az e-kereskedőktől adatalapú döntéshozatalt, a marketing szakemberektől pedig egyre komolyabb technikai tudást követel.

A Shoprenter 2022-es kutatása szerint a magyar webshop tulajdonosok a mai napig a keresőoptimalizálás (SEO), a Google hirdetés, és a social media szentháromságban hisznek, ráadásul a megkérdezettek több mint a fele (57 százalék) még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember szerint több szempontból is problémás.

„Ideig-óráig elevickélhetünk pár tízezer forinttal futó Google hirdetéssel, de ez a növekedéshez nem lesz elég. Olyan korba léptünk, ahol egy sikeres webshop fenntartásához tudatosabb marketing jelenlétre van szükség, amit nagyon nehéz házon belül megfelelő színvonalon ellátni. Ráadásul tisztában kell lennünk azzal, hogy kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és őket hol érjük el a leghatékonyabban. Trend ide vagy oda, mit ér egy jó TikTok videó, ha az onnan érkező emberek csak 3 másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, cserébe viszont a videó elkészítése 3 és fél órába és több százezer forintba került?” – vélekedik Kukoly Dávid.

Akár több tízmilliót lehet bukni csupán 1 százalék konverziós eltérésen

A szakértő szerint a legfontosabb mutatószám a konverziós arány. Ez az érték azt mutatja meg, hogy 100 látogatóból hányan váltak vásárlóvá. „Nagyon fontos, hogy webshop tulajdonosként tisztában legyünk azzal, a fő marketing csatornákból mekkora forgalmunk származik, és az hogyan konvertál. Egy webshopnál ez élet-halál kérdése. Mivel a magyar átlag konverziós arány 1,88 százalék (a 2022-es Nagy webáruház felmérés alapján), 100 látogatóból átlagosan iparágtól és termékkörtől függően, felfelé kerekítve 2 ember fog vásárolni.”

Ahhoz, hogy megértsük ennek fontosságát, fel kell vázolnunk két esetet. A mellékelt ábra segít megérteni a folyamatot.

A eset, B eset

Mindkét esetben elköltünk 120.000 forintot hirdetésekre, jön belőle 4.000 látogató, az árrésünk pedig a rendeléseken 2.500 forint/rendelés. 4000 látogatóból 1 százalékos konverziós arány esetén 40 vásárlónk van. 40 x 2.500 forint, azaz 100.000 forint. De elköltöttünk 120.000 forintot hirdetésre. Lényegében ekkor 20.000 forint veszteséget termeltünk.

B esetben, amikor 2 százalék a konverziós arányunk, 4.000 látogatóból 80 vásárlónk lesz. 80 x 2.500 forint = 200.000 forint. 200.000 forint-120.000 forint = 80.000 forint. Ebben az esetben már 80.000 forint nyereséget termeltünk.

Ha nem tudjuk, hogy mire figyeljünk és miért, akkor sosem fogjuk tudni azt, hogy a vállalkozásunk veszteséget vagy nyereséget termel. Ezért jó, ha valaki képzi magát, szemmel tartja a legfontosabb teljesítménymutatókat és fejleszti a vállalkozását, hogy hosszú távon sikeres legyen.

Egyébként abban az esetben, ha csak 1 nullát rakunk a fenti számok után, az egyenlet ugyanaz, azonban az összegek jóval nagyobb méreteket ölthetnek. Minél több rendelés érkezik, annál több pénz forog kockán, és minél több pénz forog kockán, annál fontosabb átlátni a helyzetet, mert ezen állhat vagy bukhat a vállalkozás.

A megoldás az adatalapú döntés

„Ha tisztában vagyunk azzal, hogy melyik csatornán keresztül érjük el a célközönségünket, erre mennyi időt, energiát és pénzt áldozunk, és ez a csatorna hogyan konvertál, akkor már csak egy döntés választ el minket attól, hogy növekedjünk vagy bezárjuk a boltot” – mondja a szakértő.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS