Valós időben, az űrből fogják nyomon követni a repülőgépeket

Valós időben, az űrből fogják nyomon követni a repülőgépeket
2023. 07. 27., 09:16

Új műholdas megfigyelőrendszer kiépítésére kötött szerződést az Európai Űrügynökség (ESA), hogy valós időben, az űrből tudjon nyomon követni minden egyes légijáratot, felszállástól landolásig. A rendszer létrehozását a Malaysia Airlines 370-es járatának (MH370) katasztrófájával indokolták.

Az ESA és a Spire Global között született megállapodás olyan komplex műholdas megfigyelés kialakításáról szól, aminek segítségével szemmel lehet majd tartani minden üzemben lévő repülőgép mozgását. A szerződésről közzétett beszámoló szerint a rendszer neve Eurialo lesz, és azért vállalják a megépítését, hogy megakadályozzák az MH370 eltűnéséhez hasonló események bekövetkezését.

Mint ismert, a Malaysia Airlines Boeing 777-200-asa 227 utassal és 12 fős személyzettel zuhant le, alig egy órával a pekingi felszállás után, 2014 március 8-án, de a roncs egésze és a tragédia pontos oka azóta sincs meg. Csak 2015-16-ban partra sodródott elemekből tudták minden kétséget kizáróan bebizonyítani, hogy a gép katasztrófát szenvedett.

Az ESA célja az, hogy egy átfogó műholdas megoldás szülessen a hasonló esetek elkerülésére, és többé egyetlen repülőgépnek se vesszen nyoma a glóbuszon. A projektre szerződtetett Spire Global azzal tud hozzájárulni a sikerhez, hogy már jelenleg is űralapú elemzési és adatszolgáltatásokat nyújt, így egy Eurialo méretű polgári légiközlekedés-felügyeleti rendszer tervezése és tesztelése szempontjából a lehető legideálisabb partner.

A repülések globális, valós idejű megfigyelésére kiterjedt műhold-konstellációt fognak bevetni – jelentősen javítva ezzel a repülőgépek nyomon követhetőségét, tényleg bárhol a világon. Az Eurialo rádiófrekvenciás jelek geolokációjával fogja meghatározni a repülőgépek helyzetét. A rendszer pedig összhangban lesz „az európai légiforgalmi szolgáltatási főtervvel, ami leírja, hogy a biztonságos, fenntartható és hatékony légi közlekedést támogató, rugalmas, űralapú infrastruktúrára van szükség” – írja közleményben az ESA. Úgy vélik, a légi járművek globális navigációs műholdrendszeren keresztül történő önjelentésére támaszkodó megoldás nagy mértékben fog hozzájárulni a légi közlekedés biztonságosabbá tételéhez.

Az Eurialo várhatóan az eddigi legfejlettebb polgári repülőgép-felügyeleti rendszer lesz, ami lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy valós időben kövessék a repülőgépeket a felszállástól a leszállásig, így többé nem fordulhat elő, hogy emberek százai nyom nélkül tűnnek el, de hatékonyabbá teheti a légiforgalom kezelését, irányítását is.

A projektet főként a Német Űrügynökség, a DLR finanszírozza, így a Spire Global a projekt munkálatainak megkezdéséhez egy müncheni iroda megnyitását tervezi.

„Az űralapú repülőgép-követés és geolokáció a légiforgalom-irányítás jövője: globális szinten biztosítja majd a biztonságos és fenntartható légi közlekedést - vélekedett Peter Platzer, a Spire Global vezérigazgatója. Megtiszteltetés számunkra, hogy az ESA minket választott ki ennek a világelső légiközlekedés-felügyeleti rendszerdemonstrátornak a fejlesztésére, ezzel kihasználja az űrben üzemeltetett műholdakat és a rádiófrekvenciás technológia terén szerzett szakértelmünket.”

Gábor János

Főoldali kép: ESA

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS