Így működik a NAV-nál az Azonnal Fizetési Rendszer

2020. 02. 29., 13:30

2020. március 2-án Magyarországon is elindul az Azonnal Fizetési Rendszer (AFR). Az új rendszerben jelentősen felgyorsulnak – gyakorlatilag azonnal teljesülnek majd – egyes belföldi forintátutalások, és a tranzakciók kezdeményezése is jóval egyszerűbbé válik. Ez a NAV részére teljesítendő utalásokban is könnyebbséget jelent.

Mit jelent az AFR?

Ha Ön pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó, vagy természetes személy, aki rendelkezik lakossági folyószámlával, akkor az AFR Önnek azt jelenti, hogy 

  • minden 10 millió forint alatti utalása, az év minden napján, 0-tól 24 óráig;
    5 másodpercen belül teljesül, azaz megjelenik a célszámlán, hacsak Ön nem jelölt konkrét terhelési napot;
  • az Ön által indított átutalás sikerességéről, vagy sikertelenségéről minden esetben visszajelzést kap saját pénzforgalmi szolgáltatójától (bankjától);
  • egyszerűbben, akár a címzett mobiltelefonszámának, e-mail címének vagy adóazonosítójának megadásával (úgynevezett másodlagos azonosítók) indíthat utalásokat bankjánál, amennyiben a célszámla tulajdonosa a bankjánál a számlaszámhoz hozzárendelte a másodlagos azonosítókat;
  • nem kell megadnia bankszámlaszámát egy utalás fogadásához, elég, ha az előző pontban felsorolt adatokat hozzárendeli bankszámlájához, így a fizető fél utalhat Önnek akár a csak a telefonszáma, e-mail címe vagy adóazonosítója ismeretében.

Mit az a másodlagos azonosító?

Az AFR lehetőséget ad arra, hogy bankszámláihoz másodlagos azonosítókat rendeljen, amik a bankszámla egyértelmű azonosítására szolgálnak, ugyanúgy, mint a bankszámlaszám.

Másodlagos azonosító lehet:

  • a mobiltelefonszám,
  • az e-mail cím,
  • az adóazonosító jel vagy
  • az adószám.

A másodlagos azonosítókkal lehetővé válik, hogy bankszámlaszám megadása nélkül, egyszerűen, a címzett által megadott adattal indítson bankjánál belföldi tranzakciókat vagy fogadjon utalásokat saját bankszámláján.

Ha Ön szeretne másodlagos azonosítót a saját számlájához, azt a számlavezető bankjánál elektronikusan intézheti.

Fontos: a NAV által kezelt számlák esetében másodlagos azonosító használatára jelenleg nincs mód!

Hogyan bizonyosodhat meg róla, hogy az átutalás teljesült?

A fogadó pénzintézet 5 másodpercen belül visszajelez az Ön bankjának, hogy átutalása a címzett számlájára megérkezett. Ezt követően az Ön bankja szintén 5 másodpercen belül értesíti Önt (SMS-ben vagy e-mailben), hogy az átutalása sikeres volt. Ha az átutalás sikertelen, arról is visszajelzést kap bankjától.

Az AFR bevezetése mennyiben érinti az Ön és a NAV pénzügyi kapcsolatát?

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) számlavezető bankja a Magyar Államkincstár (MÁK). A MÁK-ra részben más szabályozás vonatkozik, mint a piaci pénzforgalmi szolgáltatókra (bankokra), ennek ellenére csatlakozott az AFR-hez.

Ez azt jelenti, hogy a MÁK a NAV-nak címzett befizetéseket fogadja az AFR-en keresztül. Ha Ön a saját bankján keresztül utal a NAV-nak, akkor az Ön bankja 5 másodpercen belül továbbítja utalását a MÁK által vezetett adónemszámlára. Ha az átutalása megérkezett az adószámlára, akkor a MÁK ezt jelzi az Ön bankjának 5 másodpercen belül.

Az adószámlákra érkezett befizetések gyors azonosítására kérjük, hogy átutalása közleményrovatába az adószámát (áfa- és megyekóddal), illetve adóazonosító jelét – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – tüntesse fel! Ennek elmulasztása, vagy téves adat megadása esetén a NAV csak a manuális beazonosítást követően tudja az Ön befizetését figyelembe venni.

Milyen előnyt jelent adóügyeiben az AFR?

Ha például Önnek nullás igazolásra van szüksége, de adótartozása van, akkor az AFR segítségével azonnal rendezni tudja azt. Az esetleges adótartozás ellenőrzéséhez adószámláját ügyfélkapu-hozzáféréssel, az eBEV-rendszeren keresztül egyszerűen lekérdezheti.

AFR-en keresztüli átutalásának jóváírását is az eBEV felületen ellenőrizheti, befizetése „könyvelésre váró tételként” néhány percen belül megjelenik. Ha Ön ezt követően kéri a nullás igazolást, akkor az igazolás kiadásánál ezt a könyvelésre váró tételt a NAV már figyelembe veszi. A néhány perces átfutásra a MÁK által továbbított befizetési adatok azonosítása miatt van szükség.

Ugyanígy figyelembe vehető az AFR-es befizetés számos más eljárásnál, ahol a NAV tartozásvizsgálatot végez.

A 912-es „Vámletét”, a 914-es „Regisztrációs adó” és a 404-es „EKÁER biztosíték” letéti adónemekre teljesített AFR-es befizetéseknél is biztosítja azok mielőbbi felhasználását, hétvégén is.

Fontos!

Ha Ön adótartozását az alábbi módokon fizeti meg:

  • postai csekken,
  • az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER) keresztül utalással,
  • a NAV-ügyfélszolgálatokon POS-terminálon, vagy
  • VPOS-on keresztül internetes utalással,

akkor befizetései az eddigi szabályoknak megfelelően jelennek meg adószámláján. Jelenleg az ilyen típusú fizetési módozatok még nem tartoznak az AFR-hez.

További információkat talál a MÁK tájékoztatójában.

NAV

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 18:05:00
Április 2-tól lehet beadni a támogatási kérelmeket új erdőtelepítési pályázatra, a Közös Agrárpolitika keretében megjelent felhívás keretösszege 64 milliárd forint.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS