Hogyan védje egy kkv a márkáját? – Még pályázható a védjegy-bejelentési támogatás

2023. 09. 14., 11:08

Egy cégnév, márkanév vagy terméknév bevezetése sok időbe és pénzbe kerül, ezért sokat is ér. A legtöbb esetben mégsem védi a márkákat semmi, bárki lemásolhatja. Ez ellen véd a védjegyoltalom, amit december 8-ig még Európai Uniós támogatással igényelhetnek a kis- és közepes vállalkozások.

„Ezerszer egyszerűbb és olcsóbb egy védjegy bejegyzése, mint jogi vitába bonyolódni vagy új márkát felépíteni. Védjegyoltalom nélkül, ha a konkurencia megtévesztően hasonló termékeket és emblémákat használ, évekbe és tetemes perköltségbe is telhet, mire jogorvoslatot nyerhetünk. Ezzel szemben, egy bejegyzett védjeggyel ez gyerekjáték" – érvel dr. Bodó Gergely ügyvéd, a Bodó Ügyvédi Iroda vezetője.

A januárban indult támogatási program keretében az Európai Unió visszatéríti a nemzeti vagy uniós védjegyek, formatervezési minták bejelentési díjának 75 százalékát, illetve az Unión kívüli védjegyek 50 százalékát.

Egy vállalkozás legfeljebb 1000 euró összegű visszatérítést kaphat. A pályázaton európai uniós székhellyel rendelkező, mikro-, kis- vagy középvállalkozások vehetnek részt. A pályázat 2023. december 8-ig tart. A pályázati keretösszeg 25 millió euró, a pályázatok elbírálása érkezési sorrendben történik, tehát érdemes mihamarabb benyújtani.

Kinek érdemes a védjegyoltalommal élni?

„Nagyon nehéz meghúzni a határt, szívem szerint azt mondanám, minden működő vállalkozásnak. De talán könnyebben választ kaphatunk, ha megfordítjuk a kérdést: mekkora veszteséggel járna, ha egy másik cég megtévesztésig hasonló névvel folytatna hasonló tevékenységet? Ha ez nagyobb vagy egyenlő a védjegy költségével, már megéri befektetni. Az aktív kommunikációt folytató cégek számára pedig kifejezetten javasolt élni a védjegybejelentés lehetőségével, hiszen ilyenkor a márkanév széles körben forog, a másolás kockázata is nagyobb” – tanácsolja dr. Bodó Gergely.

Gyakori kérdés, hogy mit lehet levédeni, mi nevezhető védjegynek? Védjegy lehet a márkanév, terméknév, termék vagy szolgáltatás különböző elemei, a neve mellett, az írásmódja, grafikája és például a színei is, melyek az egyediséget biztosítják. Emellett minden egyéb egyedi ismertetőjel levédhető, például egy szlogen.

A vállalkozás tevékenységének helyszínétől, valamint jövőbeli terveitől függően három besorolású védjegyoltalom közül lehet választani. A nemzeti védjegy bejegyzés Magyarország területén biztosítja a védjegyoltalmat, az Európai Uniós védjegy bejegyzés az Európai Unió minden tagállamára kiterjed, míg a nemzetközi védjegy bejegyzés azokban az országokban biztosít védjegyoltalmat, ahol bejegyezték. Kiemelkedő jelentősége van a védjegybejelentés napjának, ugyanis ettől számítják a védjegy elsőbbségét.

A nemzeti védjegy dokumentációja egyszerűbb, azonban az Uniós és nemzetközi pályázat összetettebb a folyamat. Dr. Bodó Gergely szerint a védjegyek bejelentésekor és a védjegyoltalom bitorlását követően is érdemes ügyvéd segítségét igénybe venni a jogszerűség biztosítása érdekében.

Mit tehet az, akinek jogtalanul használják a márkanevét, logóját?

Amikor egy logót, emblémát, márkanevet valaki jogtalanul használ, akkor bitorlás történik. Ha a két szolgáltatás vagy termék közötti hasonlóság véletlen, azt a jog jóhiszemű bitorlásnak is nevezi.

Ilyenkor gyakran egy ügyvédi felszólítás után kiderül, hogy a bitorlás nem volt szándékos és a bitorló azonnal megváltoztatja a megtévesztő márkajegyeket. Súlyosabb esetben azonban a másolás következtében védjegybitorlás miatt eljárást kell kezdem. Ilyenkor mindig ügyvéd jár el, hiszen bírósági tárgyalásra is sor kerül.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS