Eltűnhet a WhatsApp és a Viber?

2019. 06. 19., 19:30

Az Európai Parlament és a Tanács irányelve az Európai Elektronikus Hírközlési Kódexe (Irányelv) kiterjeszti az elektronikus hírközlési szolgáltatás fogalmát. Hangsúlyosabb koordinációt ír elő a tagországi hatóságoknak, valamint erősebb és egységesebb végfelhasználói jogokat ír elő.

„Az elmúlt évtizedeket leegyszerűsítve úgy jellemezhetjük, hogy a távközlési szabályozás általában megelégedett az informatikai szolgáltatások alap infrastruktúrájának szabályozásával. Ez oda vezetett, hogy számos, a távközlési szabályozás aktív kijátszására épülő üzleti modell alakult ki és erősödött meg” – véli Sólyom Iván, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda távközlési jogásza.

Fogyasztói oldalról nézve a vezetékes és mobil rádiótelefon szolgáltatások tökéletes versenytársává váltak azok úgynevezett „over the top” (OTT) szolgáltatások, amelyek magukat kifejezetten nem távközlési szolgáltatásnak nevezik. Gondoljunk a WhatsApp, Viber, FaceTime, Skype vagy Telegram, a vezetők közötti kommunikációs képességet biztosító ún. „connected car” szolgáltatásokra vagy bármilyen, gépek közötti kommunikációs kapcsolatra.

Az ő országos kötődésük néhány kereskedelmi szerződésre szorítkozik, amiben csekély bevétel fejében jelentős számmezőket engednek le a külföldi „nem távközlési szolgáltatók” számára. A hazai szolgáltatókat terhelő, száz oldalnyi, az egyéni előfizetőket védő előírások helyett néhány soros, bármikor nyom nélkül módosítható megállapodást használnak, panaszkezelést nem látnak el, megyénkénti ügyfélszolgálatot nem biztosítanak,

Az OTT szolgáltatók így jelentős versenyelőnybe kerültek az uniós szolgáltatókkal szemben: rugalmasan alakíthatják termékeiket a változékony felhasználói igények szerint, a kommunikációs szolgáltatást nem kell szabályozási szempontból túldimenzionálniuk, a bevételeiket más forrásokból, pl. reklámokból is kiegészíthetik.

„Bár még nem ismerjük a részletszabályokat, de az Irányelv általános rendelkezései alkalmasak arra, hogy ezt a lényegében az ötvenes évek óta tartó tendenciát legalább részben megfordítsák.” – tette hozzá Sólyom Iván.

Ennek következtében várható, hogy európai szinten élesebb lesz az OTT szolgáltatások és a távközlési szolgáltatások közötti különbség.

Egyrészről számos piacvezető OTT szolgáltató kénytelen lesz olyan, gyakran prémiumként árult részszolgáltatásokat megszüntetni, ami éppen a telefon szolgáltatással keverhette össze a szolgáltatásaikat: fiók hívhatósága telefonról, telefonszámnak tűnő kimenő hívások OTT szolgáltatásokról.

A látványosabb változás azonban az lesz, hogy a gyakran EU-n kívüli székhelyű OTT szolgáltatók is kénytelenek lesznek a hagyományosan nem távközlési szolgáltatásnak tekintett, telefonos hívószámot nem használó, azonnali üzenetküldési szolgáltatásaikat is megfeleltetni az új uniós szabályozásnak. Ki kell választaniuk egy uniós országot székhelyként, be kell jelenteniük az üzenetküldési szolgáltatásukat, és biztosítaniuk kell a helyi titkosszolgálatnak is hozzáférést az üzenetküldési szolgáltatás által kezelt adatokhoz.

A felhasználók ebből nem csak azt fogják észlelni, hogy megváltoznak a szerződéses feltételeik, hanem azt is, hogy egyes korábbi OTT szolgáltatások várhatóan többé nem lesznek elérhetőek Európában. Mindenképpen pozitív fejlemény, hogy így a felhasználóknak legalább elvi lehetőségük lesz arra, hogy az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak érvényt szerezzenek az OTT szolgáltatókkal szemben.

A tagállamok 2020. december 21-ig kötelesek az új irányelvnek megfelelni. Az előkészítő munka már intenzíven folyik most is, hiszen már idén útmutatásokat és végrehajtási aktusokat kell hozni, uniós és tagállami szinten egyaránt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS