A magyarok közel fele nem tudja, hogy az ingatlanközvetítők kötelessége elkérni az okmányokat és átvilágítani az ügyfeleket, ez derül ki az Opinio reprezentatív közvélemény-kutatásából, amit a penzmosasinfo.hu megbízásából készítettek. A vásárlók zöme nem szívesen adja oda az okmányait az ingatlanosoknak, a többség pedig nyitott lenne olyan megoldásra, ahol saját maga végezhetné el telefonjával az ügyfél-átvilágítást.
A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény értelmében minden ingatlanfejlesztéssel, -üzemeltetéssel, és -kezeléssel foglalkozó vállalat és ingatlanközvetítő cég köteles megfelelni az ügyfél-átvilágítási és kockázatértékelési kötelezettségnek.
A megkötendő új szerződéseket illetően így az ügyfél-átvilágítás körében a szolgáltatók feladata a személyes okmányok ellenőrzése, másolat készítése, tényleges tulajdonosi nyilatkozat megkövetelése és valamennyi adat rögzítése, nyilvántartása. Ezek figyelmen kívül hagyása esetén sem bérleti, sem üzemeltetési, sem adásvételi szerződések megkötésére nincs lehetőség.
Ugyan a törvény 2017 óta érvényben van, csupán minden második magyar tudja, hogy az ingatlanközvetítőknek kötelezettsége elkérni az okmányokat és átvilágítani az ügyfeleket, derült ki az Opinio nem, iskolai végzettség, településtípus és lakóhely szerint reprezentatív, 1100 fős mintán készített országos közvélemény-kutatásából.
A felmérésben külön is rákérdeztek azoknak a résztvevőknek a tapasztalataira, akik a közelmúltban vásároltak ingatlant. Ennek a csoportnak is kevesebb, mint a fele nyilatkozott úgy, hogy az ingatlanos az adás-vételi folyamat során elkérte tőlük a személyi okmányokat és leellenőrizte azokat, ismertette az adatokat Dr. Tóth Judit Lenke, adatvédelmi és pénzmosási szakjogász.
A válaszadók 82 százaléka nincs tisztában a tényleges pénzmosási átvilágítási kötelezettségekkel még úgy sem, hogy nemrég vásárolt vagy belátható időn belül vásárolna ingatlant. Ezt támasztja alá, hogy mindössze 6 százalék tudta helyesen a felsorolt válaszlehetőségek közül, hogy pontosan melyik két okmányt kell átadnunk az ingatlanközvetítőknek, akiknek a személyi igazolványt és a lakcímkártya személyi számot nem tartozó oldalát kell ellenőrizniük.
A szakértő kiemelte, a közvélemény-kutatásból egyértelműen kirajzolódik az a trend is, hogy a magyarok még mindig nem szívesen adják ki a kezükből az okmányaikat.
„A válaszadók mindössze 19 százaléka válaszolt úgy, hogy teljes mértékben komfortosnak érzi, amikor elkérik az okmányait. 17 százalék érzi ezt kicsit zavarónak, 13 százalék pedig egyáltalán nem érzi ezt komfortosnak. A digitalizált világban az emberek még inkább elkezdtek odafigyelni a személyes adataik biztonságára, ugyanakkor bizonyos helyzetekben, mint például ingatlanvásárlásnál, kötelesek lennének ezt bemutatni a közvetítő kérésére” – mutatott rá a kettősségre.
Az Opinio kutatásában azt is kérdezte, hogyan adnák át a legszívesebben a kitöltők az okmányaik tartalmát. 44 százalék azt felelte, akkor, ha előzetes tájékoztatást kap az eljárásról, 35 százalék pedig úgy, hogy ha egy applikáció használatával maga tölthetné azt fel. Dr. Tóth Judit Lenke megjegyezte, a felmérésben résztvevők túlnyomó többsége nyitott lenne egy olyan megoldásra, ahol saját maga végezhetné el az ügyfél-átvilágítást a saját telefonjával, hiszen így úgy érezhetnék, saját maguk birtokolják a személyes adataikat.
(Dr. Tóth Judit Lenke is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 398. interjúja IDE KATTINTVA olvasható.)
Azzal az állítással, hogy a pénzmosás megakadályozásában az ingatlanosnak is fontos szerepe lehet, a válaszadók harmada értett teljes mértékben egyet. A kitöltők 10 százaléka nem tudta megítélni a kérdést, és mindössze 8 százalék nem értett egyáltalán egyet ezzel a kijelentéssel.
A szakértő a kutatást értékelve elmondta, az ügyfél-átvilágítás mindkét fél érdeke, részben a társadalmi felelősségvállalás miatt is, ugyanis csak így lehet kiszűrni a csalókat, akik sokszor komoly bűncselekményekből összeszedett vagyont fordítanak lakás vásárlására.
Kifejtette, a fentebb említett tényezők miatt az edukáció mindkét oldalon rendkívül fontos, amit az ingatlanirodáknál kell elkezdeni annak érdekében, hogy még átláthatóbb tájékoztatást tudjanak adni az ügyfeleiknek. Abban az esetben, ha egy ingatlanosnak nincsenek kész válaszai arra vonatkozóan, hogy miért fontos az átvilágítás, érdemes pénzmosási szakértőhöz fordulni mindezek tisztázása érdekében.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.