A termékszavatosság legfontosabb tudnivalói

2024. 02. 06., 12:10

A termékszavatossági szabályok több tekintetben is eltérnek a kellékszavatosság szélesebb körben ismert szabályaitól – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd.

Mire szolgál a termékszavatosság?

A kellékszavatossághoz és a jótálláshoz hasonlóan a termékszavatosság a hibás teljesítésért való felelősség egyik formája. A termékszavatosság alkalmazása több szempontból is szűkebb, mint például a kellékszavatosságé. Termékszavatosság csak ingó dolog hibája esetén áll fenn és csak akkor, ha a dolgot vállalkozás értékesítette fogyasztó részére. Így például nem beszélhetünk termékszavatosságról, ha egyik cég egy másik cégnek ad el terméket. Szintén nem vonható ebbe a körbe az ingatlan adásvétele vagy a szolgáltatások nyújtása sem.

A termékszavatosság lényegében a vállalkozás által a fogyasztónak eladott ingó dolog hibájáért fennálló gyártói szavatosságot jelenti.

Ez a szavatosság nem szükségszerűen azt a vállalkozást terheli, amelyik a terméket a fogyasztónak értékesítette, hanem a termék gyártóját. Ebből a szempontból gyártó alatt nem csupán a termék előállítóját kell érteni, hanem a forgalmazóját is. Forgalmazó például az a nagykereskedő is, aki a terméket importálta, majd a belföldi kiskereskedőnek értékesítette.

Ha a termék tulajdonjogát a fogyasztó átruházza (eladja, elajándékozza), akkor a termékszavatosság a gyártóval szemben az új tulajdonost is megilleti.

Mit kérhet a fogyasztó a gyártótól?

A fogyasztó a termékszavatossági joga alapján elsődlegesen azt követelheti a gyártótól, hogy a termék hibáját javítsa ki. A termék akkor minősül hibásnak, ha nem felel meg a gyártó által történt forgalomba hozatalakor érvényes minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal. A hibát a felfedezése után késedelem nélkül közölni kell a gyártóval. A hiba felfedezésétől számított 2 hónapos határidőn belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni.

Amennyiben a kijavítás megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges, a fogyasztó kérheti a termék kicserélését is.

A termékszavatosság a gyártót az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított 2 évig terheli.

A forgalomba hozatal időpontja rendszerint nem azonos azzal az időponttal, amikor a fogyasztó a megvásárolt terméket átvette. Forgalomba hozatalnak azt az időpontot tekintjük, amikor a termék fogyasztók számára történő értékesítése megindult. Tehát például, amikor a nagykereskedő elkezdte a termék továbbadását a kiskereskedők felé azért, hogy az a fogyasztókhoz eljusson. Előfordulhat, hogy a forgalomba hozatal időpontját nem könnyű meghatározni, ha a termék csomagolásán vagy a leírásában sem szerepel erre vonatkozó adat. Ebben az esetben például a gyártási időből lehet kiindulni, amennyiben az ismert.

Mit nem kérhet a fogyasztó?

Termékszavatosság esetén a kijavítási vagy kicserélési igényen túl a fogyasztó másfajta szavatossági igénnyel nem élhet. Nem kérheti például a gyártótól a vételár arányos leszállítását. A termékre vonatkozó adásvételi szerződéstől sem állhat el. Ennek egyszerű magyarázata, hogy a terméket a fogyasztó nem a gyártótól vásárolta, e jogok pedig csak a termék eladójával szemben értelmezhetők. Amennyiben a fogyasztó árleszállítást szeretne vagy el kíván állni a szerződéstől, akkor kellékszavatossági igényként ezt az eladóval szemben érvényesítheti, akitől a terméket vásárolta.

A gyártó mentesülése termékszavatosság esetén

A gyártónak bizonyos feltételek mellett lehetősége van arra, hogy mentesüljön a termékszavatossági kötelezettsége alól.

Amennyiben az alábbi három feltételből legalább egy teljesül, akkor a gyártó mentesül a kötelezettsége alól:
– ha a terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta, vagy
– a termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető, vagy
– a termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 17., 15:10
Bár még közel félmillió társas vállalkozás működik Magyarországon, a májusi adatok szerint folytatódik a cégstruktúra átrendeződése. A mikrovállalkozások tűnnek el legnagyobb számban, miközben a nagyobb cégek pozíciója – ha lassan is – erősödik.

  Rovathírek: HIPA

A magyar gazdaság ismét egy stratégiai ágazatban, az orvostechnikai és gyógyszeripari szektort érintő fejlesztésekkel erősödik – szögezte le Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, a SCHOTT Hungary Kft. tisztatérrel felszerelt gyártócsarnokának alapkőletételén, Lukácsházán. A gyógyszeripari üveg csomagolóanyagok gyártásával foglalkozó vállalat egy időben három új beruházást indított el összesen közel 100 milliárd forint értékben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Érdekes ingatlanpiaci helyzetet teremt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény, amely júliustól már hatályba is lép. Sokan gondolják, hogy önmagában a létezése befolyásolhatja az árakat, de ez szinte kizárólag az önkormányzatokon múlik. Bár Szegő Péterrel még a parlamenti szavazás előtt beszélgettünk a témáról, a Duna House PR és elemzési szakértőjeként átfogó képet tudott adni róla, hogy mi történik lokálisan és országosan a jogszabály bevezetése után.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közölte: sajnálattal veszi tudomásul, hogy a kormány szakmai egyeztetés nélkül hosszabbította meg a hatósági árak rendszerét, hiszen ezzel a szőnyeg alá söpörték a gazdaságban lappangó feszültségeket, amelyek így csak tovább gyűlnek és mindenképpen felszínre kerülnek. Az árrésstop legnagyobb vesztesei éppen a kisboltok lesznek, hiszen lemaradnak az árversenyben a multikkal szemben – vezeti le ebben az epizódban Kozák Tamás. Az OKSZ főtitkára azt is elmagyarázza, miért nincs rendjén az elmaradt egyeztetés és felvázolja a szövetség szakpolitikai javaslatait, amelyek viszont gyógyírt jelentenének – árrésstop helyett.
Már minden tízedik magyar dolgozott külföldön, főleg Németországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában vagy Franciaországban, és a legfőbb motiváció a pénzkereseti lehetőség, de közben sokakat vonz a nyelvi, kulturális tapasztalat és a szakmai fejlődés is – mondta el a Profession.hu felmérésének eredményei alapján Dencső Blanka. Az állásportál piackutatási és üzletfejlesztési szakértője ebben az epizódban bemutatja, milyen érdekes trendek alakultak ki a magyarok külföldi munkavállalási kedve kapcsán, illetve mennyien és hogyan küzdöttek meg a honvággyal és a nyelvi nehézségekkel, vagy milyen módon kamatoztatják itthon a külföldön szerzett tapasztalatokat.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS