A koronavírus komoly kihívás a transzferárat alkalmazó cégeknek

2020. 09. 15., 13:45

A koronavírus terjedése és a járvány megakadályozására tett intézkedések az ellátási láncok megszakadásához és a kereslet hirtelen visszaeséséhez vezettek bizonyos iparágakban. Ez előre nem látott bevétel- és profitkiesést eredményezett a legtöbb szektorban, amire a meglévő transzferárképzési modellek nem voltak felkészülve. A BDO összefoglalója bemutatja, hogy a NAV múlt héten kiadott iránymutatása milyen válaszokat ad a felmerülő transzferár kérdésekre.

A transzferár-nyilvántartás jogszabályi környezete nem változott a világjárvány okozta helyzet ellenére sem, így főszabályként az adózónak változatlan tartalommal szükséges elkészítenie a transzferár dokumentációt. Ha azonban a vállalat működésében változás következett be a világjárvány hatására, arra részletesen ki kell térni a transzferár dokumentációban (bemutatva például a megváltozott jövedelmezőséget, üzleti stratégiát vagy a vállalat üzleti átszervezését).

A szokásos piaci ár meghatározásakor a vállalatok a releváns piaci adatokat tartalmazó adatbázis alapján szigorú szabályok alapján összehasonlító elemzést végeznek. Az adatbázis-kutatás során az eddigi gyakorlat alapján ki kell szűrni a tartósan veszteséges összehasonlító vállalatokat. Ha azonban az adott szektort érinti a járvány hatása, korrekcióra, kiigazításra lehet szükség a 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet 4. § (4) bekezdésének k) pontja szerint, továbbá ha az adott iparág azonos profilú vállalatainak jelentős része a járvány következtében vált veszteségessé, az ő adataikat fel lehet használni a szűrési mintában.

APA-határozat: Az adókockázatok csökkentése, valamint a hosszú távú kiszámíthatóság érdekében az adózóknak lehetősége van szokásos piaci ár megállapítását kérni a NAV-tól. Az előzetes ármegállapítási eljárás (advance pricing arrangement – APA) során az adózó a NAV-tól kéri egy bizonyos kapcsolt féllel kötött árazási megállapodás megerősítését. Pozitív APA-határozat érvényességi idején belül a hatóság az árazást nem kifogásolhatja.

A koronavírus-helyzetben az adózó továbbra is benyújthat szokásos piaci ár megállapítási kérelmet, azonban a jelenlegi járvány helyzetet figyelembe véve, az adózónak lehetősége van úgy dönteni, hogy módosítja vagy visszavonja a folyamatban lévő kérelmét. Emellett a hatályban lévő APA-határozat módosítására is lehetőség van, tekintettel a járvány miatt megváltozott gazdasági helyzetre (amennyiben például a kritikus feltételek a továbbiakban nem teljesíthetőek), Ilyenkor szükség van ennek bizonyítására, amit a NAV minden esetben felülvizsgál. Amennyiben pedig az adózó alá tudja támasztani, hogy az eredeti határozat tényállásai nagymértékben nem változtak, hosszabbítási kérelem is beadható.

„Az Adóhatóság jelenlegi, az adózókat támogató iránymutatása több fontos nyitott kérdésre adott választ az összehasonlító elemzéssel kapcsolatosan, lehetőséget adva a megfelelő felkészülésre az idei transzferár tervezés során – magyarázza Orbók Ilona, a BDO Magyarország adópartnere.Ezt a folyamatot azonban célszerű mielőbb elkezdeni, mivel a koronavírus megannyi speciális szakértelmet igénylő kihívással állítja szembe idén az adózókat. Annak érdekében, hogy a nem megfelelő körültekintéssel való tervezésnek a transzferár-ellenőrzés során kibukó kellemetlen meglepetései elkerülhetők legyenek, a tervezéshez mindenképpen célszerű szakértői segítséget igénybe venni.”

(A transzferár egy olyan elszámolóár, amelyen egy vállalkozás árukat vagy immateriális javakat ad át, illetve szolgáltatást nyújt kapcsolt – vagyis vállalatcsoporton belüli – vállalkozásoknak. Alapvető jelentőséget az ad neki, hogy ha nem reálisan határozzák meg, vagyis lényegesen eltér a szokásos piaci ártól, amit független felek alkalmaznának egymás között, visszaélésekre is alapot adhat, hiszen lényegesen befolyásolhatja az érintett vállalkozás nyereségességét. Emiatt az Adóhatóságnál minden évben kiemelt ellenőrzési célpont a kapcsolt vállalkozások közötti árak vizsgálata, illetve az ezek alátámasztására évente kötelezően elkészítendő transzferár dokumentáció.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS