A koronavírus komoly kihívás a transzferárat alkalmazó cégeknek

2020. 09. 15., 13:45

A koronavírus terjedése és a járvány megakadályozására tett intézkedések az ellátási láncok megszakadásához és a kereslet hirtelen visszaeséséhez vezettek bizonyos iparágakban. Ez előre nem látott bevétel- és profitkiesést eredményezett a legtöbb szektorban, amire a meglévő transzferárképzési modellek nem voltak felkészülve. A BDO összefoglalója bemutatja, hogy a NAV múlt héten kiadott iránymutatása milyen válaszokat ad a felmerülő transzferár kérdésekre.

A transzferár-nyilvántartás jogszabályi környezete nem változott a világjárvány okozta helyzet ellenére sem, így főszabályként az adózónak változatlan tartalommal szükséges elkészítenie a transzferár dokumentációt. Ha azonban a vállalat működésében változás következett be a világjárvány hatására, arra részletesen ki kell térni a transzferár dokumentációban (bemutatva például a megváltozott jövedelmezőséget, üzleti stratégiát vagy a vállalat üzleti átszervezését).

A szokásos piaci ár meghatározásakor a vállalatok a releváns piaci adatokat tartalmazó adatbázis alapján szigorú szabályok alapján összehasonlító elemzést végeznek. Az adatbázis-kutatás során az eddigi gyakorlat alapján ki kell szűrni a tartósan veszteséges összehasonlító vállalatokat. Ha azonban az adott szektort érinti a járvány hatása, korrekcióra, kiigazításra lehet szükség a 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet 4. § (4) bekezdésének k) pontja szerint, továbbá ha az adott iparág azonos profilú vállalatainak jelentős része a járvány következtében vált veszteségessé, az ő adataikat fel lehet használni a szűrési mintában.

APA-határozat: Az adókockázatok csökkentése, valamint a hosszú távú kiszámíthatóság érdekében az adózóknak lehetősége van szokásos piaci ár megállapítását kérni a NAV-tól. Az előzetes ármegállapítási eljárás (advance pricing arrangement – APA) során az adózó a NAV-tól kéri egy bizonyos kapcsolt féllel kötött árazási megállapodás megerősítését. Pozitív APA-határozat érvényességi idején belül a hatóság az árazást nem kifogásolhatja.

A koronavírus-helyzetben az adózó továbbra is benyújthat szokásos piaci ár megállapítási kérelmet, azonban a jelenlegi járvány helyzetet figyelembe véve, az adózónak lehetősége van úgy dönteni, hogy módosítja vagy visszavonja a folyamatban lévő kérelmét. Emellett a hatályban lévő APA-határozat módosítására is lehetőség van, tekintettel a járvány miatt megváltozott gazdasági helyzetre (amennyiben például a kritikus feltételek a továbbiakban nem teljesíthetőek), Ilyenkor szükség van ennek bizonyítására, amit a NAV minden esetben felülvizsgál. Amennyiben pedig az adózó alá tudja támasztani, hogy az eredeti határozat tényállásai nagymértékben nem változtak, hosszabbítási kérelem is beadható.

„Az Adóhatóság jelenlegi, az adózókat támogató iránymutatása több fontos nyitott kérdésre adott választ az összehasonlító elemzéssel kapcsolatosan, lehetőséget adva a megfelelő felkészülésre az idei transzferár tervezés során – magyarázza Orbók Ilona, a BDO Magyarország adópartnere.Ezt a folyamatot azonban célszerű mielőbb elkezdeni, mivel a koronavírus megannyi speciális szakértelmet igénylő kihívással állítja szembe idén az adózókat. Annak érdekében, hogy a nem megfelelő körültekintéssel való tervezésnek a transzferár-ellenőrzés során kibukó kellemetlen meglepetései elkerülhetők legyenek, a tervezéshez mindenképpen célszerű szakértői segítséget igénybe venni.”

(A transzferár egy olyan elszámolóár, amelyen egy vállalkozás árukat vagy immateriális javakat ad át, illetve szolgáltatást nyújt kapcsolt – vagyis vállalatcsoporton belüli – vállalkozásoknak. Alapvető jelentőséget az ad neki, hogy ha nem reálisan határozzák meg, vagyis lényegesen eltér a szokásos piaci ártól, amit független felek alkalmaznának egymás között, visszaélésekre is alapot adhat, hiszen lényegesen befolyásolhatja az érintett vállalkozás nyereségességét. Emiatt az Adóhatóságnál minden évben kiemelt ellenőrzési célpont a kapcsolt vállalkozások közötti árak vizsgálata, illetve az ezek alátámasztására évente kötelezően elkészítendő transzferár dokumentáció.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-01-30 17:22:00
Január 26-án, a budapesti SYMBOL-ban adták át a Marketing Diamond Awards 2022-es elismeréseit. Idén ismét a Billingo Technologies Zrt. lett „Az Év Megbízója”, a Kreatív Vonalak Kft. pedig a tavalyi évhez hasonlóan „Az Év Ügynöksége” díjat nyerte el. „Az Év Marketingnagykövete” címet pedig a Pentacom ügynökség érdemelte ki a 29 tagú, meghatározó hazai hirdetőkből és ügynökségi szakemberekből álló zsűri szavazatai alapján.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS