A jogkövetés támogatása és adatelemzés: a NAV 2024-es ellenőrzési terve

2024. 04. 04., 18:10

2024-ben a NAV ellenőrzési rendszerének kialakításában a rendelkezésre álló és egyre bővülő adatvagyon játszik központi szerepet. A NAV birtokában lévő széles körű adatok alapján lehetőség nyílik arra, hogy az ellenőrzéstípusokat az adózói magatartásokhoz igazítsák.

A szigorú ellenőrzéseken túl az adóhatóság fókuszába kerülnek olyan eljárások is, amelyek elsődlegesen az adózók tájékoztatására, figyelmeztetésére irányulnak és a jogkövető magatartást ösztönzik – írják összefoglalójukban a PwC Magyarország szakértői.

Idén az adószakmai ellenőrzések középpontjában a
– differenciált fellépés,
– a költségvetési kockázat csökkentésére irányuló monitoring,
– az adatvagyonban fellelhető eltérések kontrollja,
– a kiemelt, legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adóalanyok ellenőrzése, valamint
– vámszakmai és idegenrendészeti ellenőrzés
állnak.

Differenciált fellépés

A NAV jogkövetéssel arányos fellépése egyik oldalról a prudens adózók támogatását, másrészről pedig a csalárd adózókkal szembeni szigorúbb fellépést jelenti.

A támogató és jogkövetési eljárások során az alapvetően jogkövető, de nem szándékosan hibázó adózók kapnak segítséget a javítás érdekében, továbbá támogatásban részesülnek a folyamatosan változó jogszabályi környezetet illetően. Ugyanakkor azon adózókkal szemben, akik a jogszabályok szándékos kijátszásával károsítják meg a költségvetést, a NAV szigorúbb és azonnali fellépést fog gyakorolni.

E tekintetben fontos szerepet kap a rendszeres partnerellenőrzés, hiszen az adózóknak is alapvető érdekük az olyan üzleti partnerek szűrése, melyekkel szemben csalárd magatartásuk miatt a NAV súlyozott fellépést gyakorol.   

A költségvetési kockázat csökkentésére irányuló monitoring

A NAV által végzett kockázatelemzés, valamint a korábbi tapasztalatok alapján számos üzletágban várható ellenőrzés 2024-ben. Ezek között vannak olyan ágazatok, amelyek már az elmúlt években is kiemelt figyelemben részesültek, mint a webhelyeken való értékesítés, a turizmus-vendéglátás, építőipar vagy az élelmiszeripar. Ugyanakkor ebben az évben új tevékenységkörök is fókuszba kerültek, többek között
– az internetes tartalomszolgáltatás,
– a rendezvényszervezés,
– a takarító szolgáltatások,
– a személy- és vagyonvédelem, illetve
– a szépségipari szolgáltatások.

Az iparági specifikumok mellett egyéb üzleti körülmények alapján is felkerülhetnek az adózók a NAV radarjára, például a következő esetekben:
– újonnan alakult vállalkozás, amely nagy tételszámban – vagy magas összegben – állít ki számlát;
– rövid időn belül jelentős forgalomnövekedést felmutató vállalkozások, amelyek esetén a rendelkezésre álló kontrolladatok között különbségek merülnek fel; illetve
– az alacsony számú foglalkoztatottal működő vállalkozások, amelyek jelentős forgalmat érnek el (valamint ennek fordított esete).

Az adatvagyonban fellelhető eltérések kontrollja

A NAV az elmúlt években egyre szélesebb körben bővítette ki az adatszolgáltatási kötelezettség horizontját. Ennek eredményeképpen mára egy kiterjedt adatvagyonnal rendelkezik, amely alapján átfogó ellenőrzések és komplex adatelemzések folytathatók.

Kockázatelemzése során a NAV már működő algoritmusok és a mesterséges intelligencia felhasználásával kifinomult eljárásokat folytat, ezáltal vizsgálja az online jelentett adatok és az áfabevallások közötti eltéréseket. Kockázatelemzése során a rendelkezésre álló adatvagyonra támaszkodik, így 2024-ben kiemelt hangsúlyt kap az adózók figyelmeztetése és felszólítása az adatszolgáltatás minőségének javítására.

Az adóalanyok által online jelentett, valamint bevallott adatokban jelentős eltérések mutatkozhatnak, amelyek mögött számos indok állhat. A NAV fő célja ezek feltérképezése és az eltérések kiküszöbölése. Az adatszolgáltatás minőségének javítása azonban nem csupán a jogkövetés erősítése szempontjából lényeges, hanem az idén bevezetett eÁfa-rendszer tekintetében is. Hasonlóan a NAV kockázatelemzéséhez, az eÁfa-rendszer is a rendelkezésre álló adatvagyonra támaszkodik, így annak érdekében, hogy a webes eÁfa-felület elérje a kívánt célt – azaz az áfabevallás elkészítésének egyszerűsítését – elengedhetetlen a pontos és jó minőségű adatok szolgáltatása. 

A legnagyobb adóteljesítménnyel bíró adóalanyok ellenőrzése

A legnagyobb adózók vizsgálata a korábbi évek során is kiemelt fontosságúnak bizonyult és ebben idén sem tapasztalható változás. A kapcsolt vállalkozások működésén belül is hangsúlyt fektet a NAV a vállalatközi ügyletekre, a transzferárazással kapcsolatos adatszolgáltatás pontosságára, valamint a szokásos piaci ár meghatározására vonatkozó döntések - és az azokban foglalt feltételek - ellenőrzésére.

A fentiek mellett ellenőrzésre számíthatnak ebben az évben is azok a vállalkozások, amelyek nagy számú munkavállalót foglalkoztatnak a Munkavállalói Résztulajdonosi Program (MRP) keretein belül. A vizsgálat középpontjában az MRP-szervezet által biztosított kifizetések jogcíme, valamint azok a javadalmazási politikával - és kapcsolódó jogszabályokkal - való összhangja áll.

Vámszakmai és idegenrendészeti ellenőrzés

A vámszakmai ellenőrzések fókuszpontjait idén az e-kereskedelem, a szellemi tulajdonjog, az EU vámterületére belépő vagy azt elhagyó áruk, valamint az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból (EMGA) finanszírozott jogcímek képezik. A rendészeti ellenőrzések pedig a már tavaly is figyelmet érdemlő fémkereskedelem, illetve közúti áru- és személyszállítás vizsgálata mellett 2024-ben kiterjednek az illegális termékek kereskedelmének visszaszorítására, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a jövedéki kiskereskedelmi tevékenységet folytatók ellenőrzésére is.

Az idei ellenőrzési terv alapján megállapítható, hogy a NAV 2024-ben nagy hangsúlyt fektet a kockázatos területek ellenőrzésére, a jogkövető magatartás ösztönzésére, és differenciálja az alkalmazott ellenőrzéstípusokat. Emellett a rendelkezésére álló adatvagyon is egyre jelentősebb szerepet játszik, így az adózói adatok elemzésére és vizsgálatára ebben az évben kiemelt figyelmet fordít a NAV – az újonnan bevezetett eÁfa-rendszerre tekintettel is.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 18:05:00
Április 2-tól lehet beadni a támogatási kérelmeket új erdőtelepítési pályázatra, a Közös Agrárpolitika keretében megjelent felhívás keretösszege 64 milliárd forint.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS