Iránytű fiataloknak a biztonságos bankoláshoz

2022. 05. 17., 11:34

A csalók ugyanúgy célba vehetik a fiatalok bankszámláit, mint a felnőttekét. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a diákok képben legyenek a legfontosabb biztonsági teendőkkel. Például ne adják ki a saját és a szüleik adatait senkinek, aki kéri, a bank sosem kéri a bankszámlához, bankkártyához kapcsolódó adatokat. Régi “nóta”, hogy a bankkártyára nem szabad ráírni a PIN-kódot – ez a figyelmeztetés a mai digitális korra vetítve úgy hangzik, hogy a fizetésre alkalmas okoseszközt – például az okostelefont, okosórát – nem szabad odaadni másoknak – derül ki a K&H összefoglalójából, amely a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő májusi zárása apropóján ad iránytűt mindenkinek a biztonságos bankoláshoz.

A digitalizációval sajnos a csalók, bűnözők is lépést tartanak, akik mások adataira, pénzére pályáznak. A pénzintézetek robosztus informatikai biztonsági rendszerrel védik az ügyfeleiket, köztük a fiatalok bankszámláit, de nagyon fontos, hogy ők is figyeljenek oda pár biztonsági dologra.

„Az informatikai terület egyre nagyobb szerepet kap a digitalizáció előretörése miatt. Ez pedig nonstop feladatot jelent, mindig, mindenhonnan jöhet támadás. Mi akkor dolgozunk jól, ha ezek a modern bankrablók nem jutnak el az ügyfelekhez. Szerencsére a legtöbb támadást meg tudjuk hiúsítani” – mondta Nagy Ádám, a K&H információbiztonsági vezetője.

Hozzátette: szerencsére egyre többen vannak, akik körültekintően, biztonsági szempontból megfelelően bankolnak, de azért még mindig sokan nem fordítanak kellő figyelmet erre.

A K&H információbiztonsági vezetője azt mondta, hogy ma már egyre több az okoseszközbe „költöztetett” bankkártya. Ezáltal a pénztárca funkcióját átveszi a készülék, amit éppen ezért nem szabad másnak odaadni. „A pénztárcát sem adjuk oda másoknak, a fizetésre alkalmas okoseszközt sem szabad” mondta Nagy Ádám.

A K&H összefoglalója rendszerezi a leggyakoribb kifejezéseket is, amelyekről mindenkinek, így a bankoló diákoknak is tudniuk kell, ha biztonságosan szeretnének pénzügyeikkel foglalkozni.

  • Adathalászat, phishing: A csalók digitális úton (legtöbbször e-mailben, sms-ben, de egyéb csatornákon, mint a telefon, vagy épp az azonnali üzenetküldő alkalmazásokon keresztül is) adatokat, kódokat csalnak ki a gyanútlan ügyfelektől, majd megpróbálják megcsapolni a számlájukat.
  • Okoseszközös fizetés: Ehhez az erre alkalmas, úgynevezett NFC technológiával “felszerelt” okoseszközbe “tehető” a bankkártya, ezt követően pedig érintéses fizetésre alkalmassá válik az adott készülék.
  • Token: Bár a kártyát be lehet költöztetni az okoseszközbe, nem az eredeti, fizikai kártya adatait használja a rendszer a fizetéskor, hanem egy egyszer használatos kódot, az úgynevezett tokent. Ezért lehet fizetni úgy, hogy az eszközben nem tárolódnak a fizikai kártya adatai.
  • Verziófrissítés: Lényeges, hogy csak az ismert gyártók okostelefonjait használják az ügyfelek, így a diákok is mobilfizetésre. Emellett fontos, hogy mindig a legfrissebb szoftververzió fusson az adott eszközön.
  • Eszközvédelem: Nagyon fontos, hogy az okoseszközt megfelelően védjék a bankolók. Azaz jelszóval, PIN-kóddal, képernyőzárral vagy biometrikus – ujjlenyomatos, arcfelismeréses – módszerrel. Utóbbi ma az egyik legjobb módszer, hiszen ujjlenyomatból nincs két egyforma.
  • Többfaktoros hitelesítés: Általában két hitelesítő adatot kombinál a felhasználói műveletekhez vagy a tranzakció ellenőrzéséhez. Ilyen például, amikor a mobilbankból indított átutalást az ujjlenyomattal hagyják jóvá. Az eljárás biztosítja, hogy az okoseszköz illetéktelen kezekbe kerülése esetén sem történhet visszaélés, hiszen az ujjlenyomatot a csaló nem birtokolja. Ez jelenleg a legnagyobb biztonságot nyújtó hitelesítési eljárások egyike, nem csupán a bankolásnál, de minden egyéb platformon is javasolt a használata, ahol erre lehetőség van.

A K&H információbiztonsági vezetője elmondta: ha esetleg megtörténik a baj, és valaki kiadta a személyes vagy bankkártyaadatait illetékteleneknek, akkor azonnal forduljon a pénzintézetéhez. A banki ügyfélszolgálatok azonnal segítenek az érintetteknek, hogy elkerülhető legyen a további probléma. Az biztonságról és a mindennapos bankolásról számos feladatot kaptak a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő idei döntősei. A rekordszámú részvétellel lezajlott verseny eredményeként még több diák kapott iránymutatást a pénzügyek tudatos és biztonságos intézéséhez.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS