Az idősek digitális készségeinek fejlesztésére indít országos kampányt a hírközlési hatóság

2021. 04. 30., 11:30

Ha technológiáról van szó, elsősorban családjuk fiatalabb tagjaira támaszkodnak a 65 év felettiek – ezért célozza meg egyszerre az időseket és segítőiket legújabb kommunikációs kampányában a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A Netre fel! központi része egy weboldal, amely a senior nethasználóknak is érthető és könnyen áttekinthető tudástárként működik. Ezen túl a közösségi és a hagyományos média eszközeivel, valamint podcasttal is támogatják a 65 év felettiek digitális felzárkózását.

Számos kutatás igazolja, hogy az idősebb korosztály tagjai gyermekeikre és unokáikra hallgatnak, ha a digitális világban szeretnének eligazodni, sokszor az ezzel kapcsolatos ügyeik intézésével is a fiatalabbakat bízzák meg.

„Ami nekünk a Google, nekik az a fiatalabb generáció: ennek tagjaihoz fordulnak segítségért, bízva a digitális készségeikben” – mondja az NMHH elnöke. Karas Monika szerint a digitális vívmányok annyira beépültek a mindennapi életünkbe, hogy a járvány elmúltával is velünk maradnak. „Ezért is fontos, hogy az idősebb generáció tagjai is boldoguljanak ezekkel az eszközökkel, amihez segítséget kell kapniuk” – szögezi le Karas Monika.

A kampány az időseket és az őket segítő fiatalabb családtagokat állítja a középpontba

Vári Péter, a hírközlési hatóság főigazgató-helyettese szerint a gyerekek és unokák lehetnek azok a segítők, akiknek közvetítésével a leghatékonyabban oldhatók fel az idősek körében jellemző félelmek és gátak a digitális eszközök használatával kapcsolatban. Erre a generációk közötti fordított irányú tudásátadásra épít az NMHH legújabb kommunikációs kampánya, a Netre fel! A kezdeményezés elsődleges célja, hogy felvértezze a digitális téren leginkább lemaradó célcsoportokat a megfelelő információkkal és tudással ahhoz, hogy magabiztosan mozogjanak a digitális világban. Erre különösen nagy szükség van az olyan időkben, amikor a kényszerű izoláltság miatt az internet marad az egyetlen ablak a külvilágra. Ebben a környezetben a mobiltelefon az egyik legjobb és legkönnyebben használható eszköz az egyedüllét és az elmagányosodás ellen.

„Leginkább az idősek azok, akik fenntartásokkal vagy egyenesen félelemmel közelítenek a digitális eszközökhöz és megoldásokhoz, ami leginkább az ismeretek hiányára vezethető vissza” – állítja Vári Péter, egy korábbi NMHH-kutatásra utalva.

Ebből az látszik: a nagymamák 82, a nagypapák 78 százaléka rendelkezik ugyan mobiltelefonnal, de az idős nők mindössze 12, a férfiak 14 százaléka képes vagy lenne képes egyedül elboldogulni egy okostelefon funkcióival. Emiatt ők azok, akiknek a legnagyobb szükségük van biztatásra és segítségre ahhoz, hogy csatlakozzanak a digitális világhoz, és hogy ehhez hasznos, a hétköznapokat megkönnyítő tudásra és digitális készségekre tegyenek szert.

A Netrefel.hu honlap mellett Facebook-oldalon és hirdetésekben is tájékoztat az NMHH

Ennek katalizátora kíván lenni az NMHH Netre fel! programja, amelynek kiemelt eleme a netrefel.hu weboldal: ebből a digitális tudástárból folyamatosan bővülő, gyakorlati információkat, hasznos tippeket meríthet a kampány két kiemelt célcsoportja, az idősek és segítőik. Az oldalon a közérdekű és informatív anyagok mellett többek közt a szolgáltatókkal egyeztetve készült lefedettségi térképek és ügyfélszolgálati kapcsolati információk is elérhetők. Az egyszerű és könnyen érthető struktúrájú weboldal kontrasztos kinézetet, lineáris oldalszerkezetet, nagy méretű feliratokat és gombokat kapott, megkönnyítve a navigációt és az információk befogadását az idősebbek számára.

A hírközlési hatóság rendszeresen frissülő és releváns tartalmakat oszt meg a NetreFel! Facebook-oldalon is, emellett május elején rajtolnak a kapcsolódó televíziós és rádiós reklámok, valamint az egyéb médiamegjelenések. A hanganyagok kedvelőinek hetente jelentkezik a Netre Fel! podcasta Spotify-on. A tízrészes sorozat a 65 év felettiek felvetései alapján dolgozza fel a mobilinternetezéssel kapcsolatos témaköröket, mint a készülékválasztás, vagy a szórakozás, tanulás, vagy vásárlás a világhálón. Az elsősorban segítőket megszólító sorozat első része mától elérhető a Spotify-on, NetreFel címszó alatt.

 „Elsődleges számunkra a fogyasztók edukációja, hogy kortól függetlenül informált és életminőségüket javító döntéseket tudjanak hozni, lépést tartva a technológia fejlődésével” – hangsúlyozta Vári Péter.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS