Napszemüvegeket vizsgált az ITM

2020. 07. 10., 12:35

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) akkreditált laboratóriuma 10 felnőtt és 10 gyermeknapszemüveg fényáteresztését vizsgálta. Mindegyik termék UV-szűrése megfelelt, két napszemüvegen a feltüntetett tájékoztatás eltért a mérés eredményétől, egy szemüveg kerete pedig sérülést okozhat.

A nyári időszak szinte elengedhetetlen kelléke a napszemüveg. Sokan egyszerű divatcikként tekintenek rá, pedig szigorú előírások vonatkoznak rájuk, mivel úgynevezett szemvédő eszköznek minősülnek. A napszemüveg lencséjének anyaga színezett polikarbonát, amelynek sötét színe a napsugárzás zavaró hatását csökkenti, anyaga pedig az ultraibolya sugárzás elnyelésével, visszaverésével védi a szemet. A napszemüvegeket a gyártók 0-tól 4-ig öt kategóriába sorolják be aszerint, hogy gyenge vagy erős napsugárzás elleni védelemre ajánlják azokat. A kategóriajelöléseket a napszemüvegen vagy a címkén kell feltüntetni.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: „Az évről évre megismételt ellenőrzések eredménye, hogy ma már mind az olcsóbb, mind a drágább árkategóriába tartozó napszemüvegek is megfelelnek az UV-szűrésre vonatkozó előírásnak. A fogyasztóvédelem továbbra is folyamatos ellenőrzésekkel, rendszeres jelenléttel szolgája a vásárlók biztonságát, és támogatja a tisztességes piaci magatartást.”

Az ITM idei fogyasztóvédelmi ellenőrzésének megnyugtató eredménye, hogy mindegyik napszemüveg UV-szűrése megfelelt a címkén vállalt UV400 vagy 100% UV-szűrés értéknek: a termékek tehát nemcsak a kategóriájuk szerint előírt UV-szűrést teljesítik, hanem annál nagyobb mértékben szűrik a nap káros sugarait. A vizsgált felnőtt napszemüvegek közül egy esetben fordult elő, hogy azt a gyártó 3-as kategóriába sorolta, azonban a laboratóriumi mérések alapján valójában a 4-es kategóriába tartozik. Ez a termék erősebb mértékben véd ugyan a napsugárzás ellen, de már annyira sötétített, hogy gépjárművezetéshez nem használható biztonságosan, amiről előzetesen tájékoztatni kell a vásárlót. A fogyasztóvédelmi hatóság elrendelte a termék polcról való levételét és a vásárlóktól való visszahívást is. Szintén nem felelt meg a szűrőkategóriába sorolásnak az a gyermek napszemüveg, amely a mérés alapján 2. kategóriába sorolható, így kevésbé véd az erős napsütés ellen, mint a rajta szereplő 3. kategória jelölés. UV-szűrés szempontjából viszont ez a szemüveg is megfelelő védelmet nyújt, ezért a használata biztonságos. A hatóság arra kötelezi a forgalmazót, hogy helyes címkével lássa el a terméket, amely a megfelelő információk feltüntetése után forgalomban maradhat.

A napszemüvegek lencséje mellett azokat a részeket is vizsgálta a labor, amelyek érintkeznek a használóval. Egy felnőtteknek készült napszemüveg esetén megállapították, hogy a keret éles széle a napszemüveg nyitásakor és összezárásakor felsértheti a kezet. A napszemüvegeket úgy kell kialakítani, hogy olyan érdesség, éles szélek, kiálló részek, amelyek túlzott irritációt vagy sérülést okozhatnak, ne legyenek rajta. A fogyasztóvédelmi hatóság emiatt elrendelte a polcról való levételét.

A vizsgálat eredményei és a napszemüvegeken található szimbólumokról szóló tájékoztató anyag itt érhető el. (ITM Kommunikáció)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-11 09:11:00
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS