1100 helyszínen vizsgálódott a fogyasztóvédelmi hatóság

2022. 01. 19., 09:43

Új időszámítás kezdődött a jótállásban Magyarországon a bő másfél évtizedig változatlan szabályozás tavalyi év elején életbe lépett, átfogó korszerűsítésével. A vásárlók jogait erősítő új rendelkezések betartását januártól decemberig több mint 1100 helyszínen ellenőrizte a fogyasztóvédelmi hatóság. A vevőknek szóló tájékoztatásokban még javítottak is az üzletek 2020-hoz képest, a jótállási jeggyel összefüggő több mulasztás miatt összesített teljesítményük azonban romlott. Pedig idén januártól uniós irányelv alapján további, bár ezúttal kisebb léptékű változásokhoz kell alkalmazkodniuk.

Új időszámítás kezdődött a jótállásban Magyarországon a bő másfél évtizedig változatlan szabályozás tavalyi év elején életbe lépett, átfogó korszerűsítésével. A vásárlók jogait erősítő új rendelkezések betartását januártól decemberig több mint 1100 helyszínen ellenőrizte a fogyasztóvédelmi hatóság. A vevőknek szóló tájékoztatásokban még javítottak is az üzletek 2020-hoz képest, a jótállási jeggyel összefüggő több mulasztás miatt összesített teljesítményük azonban romlott. Pedig idén januártól uniós irányelv alapján további, bár ezúttal kisebb léptékű változásokhoz kell alkalmazkodniuk.

A kormány az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kezdeményezésére egyebek mellett az eladási árhoz igazodó jótállással frissítette fel a szabályozást. A korábbi egységesen egy évvel szemben a termék árától függően kétszer-háromszor hosszabb lehet a jótállási idő. A vállalkozásoknak rövid időn belül javítaniuk vagy cserélniük kell a meghibásodott jótállásköteles termékeket. A rendelkezések egyértelműen kimondják, hogy a garanciális ügyintézéshez nem követelhető meg az eredeti csomagolás, lehetővé teszik az elektronikus jótállási jegyek kiállítását. A korszerűsített előírásokat könnyen áttekinthető infografika összegzi.

A fogyasztóvédelmi hatóság 2021-ben egész évben ellenőrizte az új előírások betartását. Összesen 1115 kereskedelmi egységben fordultak meg, 633 boltnál találtak kisebb-nagyobb mulasztásokat. A tavalyelőtti 44 százalékosról így 57 százalékosra romlott a jótállás-szavatossággal kapcsolatos kifogásolási arány. Tízből tehát majdnem hat üzletnek nem sikerült hiánytalanul lekövetnie a megváltozott előírásokat. Sokan még a korábbi, 17 évig hatályban volt rendelkezéseknek sem tettek eleget maradéktalanul.

A hatósági szakemberek összesen több mint 1900, szavatossággal, jótállással kapcsolatos tájékoztatást vizsgáltak, az üzletben, ügyfélszolgálaton kihelyezettektől a szóban vagy levélben közölt információkig. 345 esetben tapasztaltak jogsértést, a 18 százalékos kifogásolási arány hajszállal kedvezőbb a megelőző évinél. A leggyakrabban, nagyjából minden nyolcadik esetben az igényérvényesítési határidőkről szóló tájékoztatás bizonyult félrevezetőnek.

A kormányhivatalok fogyasztói panaszok alapján és próbavásárlásokkal összesen 640 ellenőrzést végeztek el a jótállási jegyek kapcsán, az esetek hatvan százalékában tártak fel mulasztást. A jogsértési toplista élén e körben a jogszabály által előírt tartalmi elemek hiánya állt. A jótállási jegyek több mint harmada nem tükrözte megfelelően a 2021-től hatályos rendelkezéseket. Mintegy tizedükön nem tüntették fel a fogyasztói jogok érvényesíthetőségének feltételeit és hozzávetőleg ugyanennyiszer a termék árának megfelelő jótállási időt. A helyes jogalkalmazás megkönnyítése érdekében az ITM már ősszel jótállási jegy mintát készített és tett közzé, amelyet mostanáig több mint ezerötszáz alkalommal töltöttek le.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: „A kollégák a jótállás-szavatossági ellenőrzések alapján, a súlyosabb hiányosságok miatt összesen több mint 43 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabtak ki. 2022-től uniós szintű szabályváltozás nyomán erősödnek tovább a fogyasztók jogai. Minőségi kifogás esetén a korábbi fél helyett egy éven át a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája a gyártáskor keletkezett-e, vagy nem rendeltetésszerű használatból ered.” (ITM)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-26 15:10:00
Húsz százalék fölötti átlagos hozam, rekord összegű befizetés és kifizetés: ez a nyugdíjpénztárak 2023-as mérlege. A reálhozam megvolt, a tagság viszont egyre csak öregszik – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS