Zöldség, gyümölcs, baromfi, tojás, lekvár: változhatnak az uniós forgalmazási szabályok

2023. 04. 24., 16:15

Az Európai Bizottság javaslatot tett több agrár-élelmiszeripari termékre, például a gyümölcsökre és zöldségekre, a gyümölcslevekre és lekvárokra, a mézre, a baromfira és a tojásra vonatkozó meglévő forgalmazási előírások felülvizsgálatára.

A javasolt felülvizsgálatok célja, hogy segítsék a fogyasztókat abban, hogy étrendjük egészségesebbé tétele érdekében megalapozottabb döntéseket hozzanak, valamint hogy hozzájáruljanak az élelmiszer-pazarlás megelőzéséhez – olvasható a Bizottság közleményében.

„A forgalmazási előírások jelentik a közös nyelvet a fogyasztók és a gazdasági szereplők között. Egyrészt pontos információkhoz segítik hozzá a fogyasztókat a vásárolt termékekről, másrészt az EU-ban mindenki számára tisztességes versenyfeltételeket biztosítanak. Mint minden nyelv, idővel ez is változik, akárcsak az élelmiszer-ellátási lánc szereplőinek igényei és szokásai. Javítani szeretnénk a fogyasztóknak értékesített termékek átláthatóságát, csökkenteni kívánjuk az élelmiszer-pazarlást és még inkább ösztönözni szeretnénk a termelőket a fenntartható és egészségesebb termelési módszerek alkalmazására” – mondta Janusz Wojciechowski mezőgazdaságért felelős biztos.

A Bizottság többek között a következő javaslatokat terjesztette elő:

  • Eredetmegjelölés: egyértelműbb és kötelező származási szabályok bevezetése a méz, a diófélék és szárított gyümölcsök, az érlelt banán, valamint a tisztított, feldolgozott és darabolt gyümölcsök és zöldségek (például a csomagolt salátalevelekre) tekintetében. Ezek értelmében a származási országot – vagy keverékek esetében országokat – fel kell tüntetni a címkén. A származási országok felsorolása növeli az átláthatóságot a fogyasztók számára. Ez várhatóan elő fogja mozdítania e termékek uniós előállítását is.
  • Élelmiszer-pazarlás: a javasolt felülvizsgálatok az élelmiszer-pazarlással és a csomagolási hulladékkal foglalkoznak. Például az úgynevezett „csúnya” gyümölcsök és zöldségek (melyek külső hibákkal rendelkeznek, de helyi/közvetlen fogyasztásra továbbra is alkalmasak), melyeket a termelők helyben és közvetlenül értékesítenek a fogyasztóknak, mentesülnének a forgalmazási előírások betartása alól. E gyümölcsök „friss” állapotban való értékesítése több lehetőséget kínálhat a fogyasztóknak arra, hogy megfizethetőbb áron vásároljanak friss gyümölcsöt és zöldséget, és a rövid ellátási láncokban tevékenykedő termelők számára is előnyös lehet. Bizonyos, természeti katasztrófák vagy egyéb rendkívüli körülmények által érintett termékek is értékesíthetővé válnának, amennyiben fogyasztásuk biztonságos.
  • Csomagolás: az adományozásra szánt termékek mentesülhetnek a fő címkézési követelmények alól. Ez visszaszorítaná a bürokráciát és az elhelyezendő címkék számát, és ezáltal megkönnyítené a gazdasági szereplők számára az adományozást. 
  • Gyümölcslé: a gyümölcsleveken feltüntethető lesz a „nem tartalmaz hozzáadott cukrokat” állítás annak tudatosítása érdekében, hogy a gyümölcslevek – a gyümölcsnektárokkal ellentétben – eleve nem tartalmazhatnak hozzáadott cukrot. Ezzel a fogyasztók többsége nincs tisztában. Ezenkívül az alacsonyabb cukortartalmú termékek iránti növekvő fogyasztói kereslet kielégítése érdekében a módosított összetételű gyümölcslevek címkéin elhelyezhetővé válna a „csökkentett cukortartalmú gyümölcslé” felirat. A további egyszerűsítés és a fogyasztók ízléséhez való alkalmazkodás érdekében a „kókuszlé” kifejezés mellett a „kókuszvíz” kifejezést is használhatóvá válna.
  • Dzsemek és marmeládok: a dzsemek gyümölcstartalma a késztermék kilogrammjakénti 350 grammról legalább 450 grammra („extra” minőségű termékek esetében pedig 550 grammra) emelkedik. A gyümölcstartalom általános növelésével a fogyasztóknak kínált termékek a jelenleginél kevesebb szabad cukrot és több gyümölcsöt tartalmaznának. A „marmelád” kifejezés, amely használata eddig csak a citrusdzsemek esetében volt engedélyezett, mostantól minden dzsem esetében használható lenne, hogy a termékeket a helyileg leggyakrabban használt néven lehessen nevezni.
  • Tojás: a szabad tartásos tojástermelő rendszerek által használt kültéri területeken mostantól elhelyezhetők lesznek szolárpanelek. Ez növelni fogja a megújuló forrásokból előállított energia mennyiségét. A tojások jelölésére közvetlenül a gazdaságokban kerülne sor, ami javítaná a nyomonkövethetőséget.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS