Zöldsávos uniós határátkelőhelyek, 15 perces határátlépéssel?

2020. 03. 23., 18:45

Annak biztosítására, hogy az uniós szintű ellátási láncok továbbra is működjenek, a tagállamoknak a transzeurópai közlekedési hálózat mentén haladéktalanul ki kell jelölniük valamennyi megfelelő belső határátkelőhelyet („zöldsávos” határátkelőhelyek) – áll az Európai Bizottság „gyakorlati útmutatásában”.

A zöldsávos határátkelőhelyeknek minden áruszállító jármű számára nyitva kell állniuk, függetlenül attól, hogy milyen árut szállítanak. A határátlépés, beleértve mindenfajta ellenőrzést és egészségügyi vizsgálatot, legfeljebb 15 percet vehet igénybe.

Adina Vălean, a közlekedésért felelős biztos így nyilatkozott: „Az uniós közlekedési hálózat összeköti az EU egészét. Útmutatónk célja, hogy megvédje az EU ellátási láncait e nehéz körülmények között, és biztosítsa, hogy mind az áruk, mind a közlekedési dolgozók késedelem nélkül eljuthassanak oda, ahol szükség van rájuk. A határokon átnyúló szállítás kollektív és összehangolt megközelítése ma fontosabb, mint valaha. A zöld sávok emellett kifejezetten a válság frontvonalában lévő közlekedési dolgozók védelmét is szolgálják. Ezek az ajánlások enyhítik a már amúgy is stresszel járó feladatvégzésüket, és nagyobb biztonságot és kiszámíthatóságot biztosítanak munkájukhoz.”

Zöldsávos határátkelőhelyek

A zöldsávos határátkelőhelyeken alkalmazott eljárásokat a feltétlenül szükséges mértékre kell minimalizálni, illetve ésszerűsíteni. Az ellenőrzések és szűrővizsgálatok anélkül végzendők el, hogy a járművezetőknek el kellene hagyniuk a járművüket, és maguknak a járművezetőknek is csak minimális ellenőrzésen kell átesniük. Az áruszállító járművek vezetőitől a személyi azonosító iratukon, a vezetői engedélyükön, valamint szükség esetén a munkáltatói igazolásukon kívül nem kérhető más okmány bemutatása. Az okmányok elektronikus benyújtását/bemutatását el kell fogadni.

Az áruszállító járműveket vagy azok vezetőit nem érheti hátrányos megkülönböztetés a származási és rendeltetési hely, a járművezető állampolgársága vagy a jármű nyilvántartásba vétele szerinti ország alapján.

A kialakult helyzetre való tekintettel a Bizottság nyomatékosan kéri a tagállamokat, hogy átmenetileg függesszék fel a területükön jelenleg érvényben lévő valamennyi úthasználati tilalmat, nevezetesen a hétvégi, az éjszakai és az ágazati tilalmakat.

A Bizottság arra kéri a tagállamokat, hogy alakítsanak ki biztonságos átjárást lehetővé tevő közlekedési folyosókat, amelyeken az egyéni járművezetők és utasaik, például egészségügyi és közlekedési dolgozók, valamint – állampolgárságuktól függetlenül – hazaszállítás alatt álló uniós polgárok a transzeurópai közlekedési hálózaton valamennyi szükséges irányban közvetlenül, sürgősséggel áthaladhatnak az országon. Az áthaladóknak a kijelölt útvonalon kell maradniuk és be kell tartaniuk a kötelező minimális pihenőidőket. A tagállamoknak arról is gondoskodniuk kell, hogy legalább egy üzemelő repülőterük rendelkezésre álljon a hazaszállítás és a nemzetközi segélyjáratok működtetése céljából.

Megerősített együttműködés az uniós tagállamok között és azon túl

Az uniós közlekedési miniszterek március 18-i videokonferenciáját követően a Bizottság létrehozta a nemzeti kapcsolattartó pontok hálózatát és egy platformot, amely tájékoztatást nyújt a tagállamok által a koronavírussal összefüggésben hozott nemzeti közlekedési intézkedésekről. A nemzeti kapcsolattartó pontoknak támogatniuk kell a zöldsávos határátkelők hatékony működését. A szomszédos nem uniós országok felkérést kapnak, hogy szorosan működjenek együtt ezzel a hálózattal, biztosítva az áruk minden irányba történő áramlását.

A közlekedési dolgozókra vonatkozó szabályok alkalmazása

Annak érdekében, hogy a fuvarozás ne álljon le, a Bizottság azt ajánlja, hogy a tagállamok tegyenek lépéseket a nemzetközi fuvarozásban részt vevő munkavállalók szabad mozgásának biztosításáért, mégpedig az összes közlekedési módot érintően. Elsősorban az utazási korlátozásokra, a vízumkötelezettségre és a tüneteket nem mutató közlekedési dolgozók kötelező karantén alá helyezésére vonatkozó szabályoktól kell eltekinteni. A tagállamok például nem írhatják elő, hogy a közlekedési dolgozók orvosi igazolással bizonyítsák megfelelő egészségi állapotukat. A repülőtereken, kikötőkben, vasútállomásokon és más szárazföldi közlekedési csomópontokon fokozott higiéniai és operatív intézkedéseket kell bevezetni a közlekedési dolgozók biztonságának garantálása érdekében. A bizottság feljegyzése tartalmazza a gépjárművezetők koronavírus elleni védelmére vonatkozó ajánlások teljes listáját.

A nemzetközileg elismert szakmai alkalmassági bizonyítványokat elegendőnek kell tekinteni annak igazolásához, hogy a közlekedési dolgozó a nemzetközi fuvarozásban tevékenykedik. Ilyen bizonyítvány hiányában (minthogy nem minden nemzetközi gépjárművezető rendelkezik vele) a munkáltató által aláírt okmányt kell elfogadni.

Ezen elvek alkalmazandók a harmadik országbeli állampolgárokra is, amennyiben részvételük elengedhetetlen a rakomány unión belüli vagy az EU-ba történő szabad mozgásának biztosításához.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS