Zöldsávos uniós határátkelőhelyek, 15 perces határátlépéssel?

2020. 03. 23., 18:45

Annak biztosítására, hogy az uniós szintű ellátási láncok továbbra is működjenek, a tagállamoknak a transzeurópai közlekedési hálózat mentén haladéktalanul ki kell jelölniük valamennyi megfelelő belső határátkelőhelyet („zöldsávos” határátkelőhelyek) – áll az Európai Bizottság „gyakorlati útmutatásában”.

A zöldsávos határátkelőhelyeknek minden áruszállító jármű számára nyitva kell állniuk, függetlenül attól, hogy milyen árut szállítanak. A határátlépés, beleértve mindenfajta ellenőrzést és egészségügyi vizsgálatot, legfeljebb 15 percet vehet igénybe.

Adina Vălean, a közlekedésért felelős biztos így nyilatkozott: „Az uniós közlekedési hálózat összeköti az EU egészét. Útmutatónk célja, hogy megvédje az EU ellátási láncait e nehéz körülmények között, és biztosítsa, hogy mind az áruk, mind a közlekedési dolgozók késedelem nélkül eljuthassanak oda, ahol szükség van rájuk. A határokon átnyúló szállítás kollektív és összehangolt megközelítése ma fontosabb, mint valaha. A zöld sávok emellett kifejezetten a válság frontvonalában lévő közlekedési dolgozók védelmét is szolgálják. Ezek az ajánlások enyhítik a már amúgy is stresszel járó feladatvégzésüket, és nagyobb biztonságot és kiszámíthatóságot biztosítanak munkájukhoz.”

Zöldsávos határátkelőhelyek

A zöldsávos határátkelőhelyeken alkalmazott eljárásokat a feltétlenül szükséges mértékre kell minimalizálni, illetve ésszerűsíteni. Az ellenőrzések és szűrővizsgálatok anélkül végzendők el, hogy a járművezetőknek el kellene hagyniuk a járművüket, és maguknak a járművezetőknek is csak minimális ellenőrzésen kell átesniük. Az áruszállító járművek vezetőitől a személyi azonosító iratukon, a vezetői engedélyükön, valamint szükség esetén a munkáltatói igazolásukon kívül nem kérhető más okmány bemutatása. Az okmányok elektronikus benyújtását/bemutatását el kell fogadni.

Az áruszállító járműveket vagy azok vezetőit nem érheti hátrányos megkülönböztetés a származási és rendeltetési hely, a járművezető állampolgársága vagy a jármű nyilvántartásba vétele szerinti ország alapján.

A kialakult helyzetre való tekintettel a Bizottság nyomatékosan kéri a tagállamokat, hogy átmenetileg függesszék fel a területükön jelenleg érvényben lévő valamennyi úthasználati tilalmat, nevezetesen a hétvégi, az éjszakai és az ágazati tilalmakat.

A Bizottság arra kéri a tagállamokat, hogy alakítsanak ki biztonságos átjárást lehetővé tevő közlekedési folyosókat, amelyeken az egyéni járművezetők és utasaik, például egészségügyi és közlekedési dolgozók, valamint – állampolgárságuktól függetlenül – hazaszállítás alatt álló uniós polgárok a transzeurópai közlekedési hálózaton valamennyi szükséges irányban közvetlenül, sürgősséggel áthaladhatnak az országon. Az áthaladóknak a kijelölt útvonalon kell maradniuk és be kell tartaniuk a kötelező minimális pihenőidőket. A tagállamoknak arról is gondoskodniuk kell, hogy legalább egy üzemelő repülőterük rendelkezésre álljon a hazaszállítás és a nemzetközi segélyjáratok működtetése céljából.

Megerősített együttműködés az uniós tagállamok között és azon túl

Az uniós közlekedési miniszterek március 18-i videokonferenciáját követően a Bizottság létrehozta a nemzeti kapcsolattartó pontok hálózatát és egy platformot, amely tájékoztatást nyújt a tagállamok által a koronavírussal összefüggésben hozott nemzeti közlekedési intézkedésekről. A nemzeti kapcsolattartó pontoknak támogatniuk kell a zöldsávos határátkelők hatékony működését. A szomszédos nem uniós országok felkérést kapnak, hogy szorosan működjenek együtt ezzel a hálózattal, biztosítva az áruk minden irányba történő áramlását.

A közlekedési dolgozókra vonatkozó szabályok alkalmazása

Annak érdekében, hogy a fuvarozás ne álljon le, a Bizottság azt ajánlja, hogy a tagállamok tegyenek lépéseket a nemzetközi fuvarozásban részt vevő munkavállalók szabad mozgásának biztosításáért, mégpedig az összes közlekedési módot érintően. Elsősorban az utazási korlátozásokra, a vízumkötelezettségre és a tüneteket nem mutató közlekedési dolgozók kötelező karantén alá helyezésére vonatkozó szabályoktól kell eltekinteni. A tagállamok például nem írhatják elő, hogy a közlekedési dolgozók orvosi igazolással bizonyítsák megfelelő egészségi állapotukat. A repülőtereken, kikötőkben, vasútállomásokon és más szárazföldi közlekedési csomópontokon fokozott higiéniai és operatív intézkedéseket kell bevezetni a közlekedési dolgozók biztonságának garantálása érdekében. A bizottság feljegyzése tartalmazza a gépjárművezetők koronavírus elleni védelmére vonatkozó ajánlások teljes listáját.

A nemzetközileg elismert szakmai alkalmassági bizonyítványokat elegendőnek kell tekinteni annak igazolásához, hogy a közlekedési dolgozó a nemzetközi fuvarozásban tevékenykedik. Ilyen bizonyítvány hiányában (minthogy nem minden nemzetközi gépjárművezető rendelkezik vele) a munkáltató által aláírt okmányt kell elfogadni.

Ezen elvek alkalmazandók a harmadik országbeli állampolgárokra is, amennyiben részvételük elengedhetetlen a rakomány unión belüli vagy az EU-ba történő szabad mozgásának biztosításához.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 06. 17., 22:50
epizód: 2024 / 12   |   hossz: 24:28
Minden nyári szünetben diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon, hogy pénzt gyűjtsenek és szakmai tapasztalatokat szerezzenek. A 25 év alattiak számára elérhető szja-kedvezmény révén sokan mentesülnek az adófizetés alól, ám a foglalkoztatás jogviszonya eltérő adózási kötelezettségeket róhat rájuk, amiből baj lehet, ha nem figyelnek rá. Horváthné Szabó Beáta, a Moore Hungary adótanácsadó szakértője nemcsak ezeket a szabályokat veszi sorra, de bemutatja az iskolaszövetkezeten keresztüli foglalkoztatás, valamint a külföldön tanuló vagy külföldi diákok hazai munkavégzésének kritériumait is.
A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS