Uniós szintű probléma a tanárhiány

Uniós szintű probléma a tanárhiány
2022. 11. 19., 17:05

„Figyelmeztető jelek is megjelennek, amelyek hosszabb távú rendszerszintű erőfeszítéseket tesznek szükségessé a méltányosság javítása és a tanárhiány kezelése érdekében.”

Az Európai Bizottság jóváhagyta az európai oktatási térség megvalósítása felé tett előrelépésről szóló jelentését. A jelentés számba veszi a folyamatban lévő uniós kezdeményezéseket és tendenciákat az oktatásra és képzésre vonatkozó uniós szintű célok elérése felé tett előrelépésről, valamint meghatározza a 2025-ös mérföldkőhöz kapcsolódó feladatokat.

A folyamatban lévő 40 uniós szintű kezdeményezés stratégiai szakpolitikai intézkedéseket foglal magában a vegyes tanulástól kezdve a fenntartható fejlődést szolgáló tanulásig, továbbá tartalmazza az európai egyetemi stratégiát, valamint uniós finanszírozású projekteket, mint például a tanárképző akadémiákat, az „Oktatás az éghajlatért” koalíciót és a szakképzési kiválósági központokat. Emellett a Bizottság nyomon követte a – például a dezinformációval vagy a minőségi beruházásokkal foglalkozó – szakértői csoportok munkáját, valamint sor került az Erasmus+ program és az Európai Szolidaritási Testület inkluzívabbá tételét célzó intézkedésekre is. Az európai oktatási térség iránti közös elkötelezettségnek köszönhetően ezek a kezdeményezések megerősítik a tagállamok által tett intézkedéseket.

Ez a közös nemzeti és uniós megközelítés különösen hatékonyan kezelte az elmúlt két évben az uniós oktatási és képzési rendszerek előtt álló új kihívásokat, mint amilyen a Covid19-világjárvány hatása és a menekült tanulók és tanárok fogadása Oroszország Ukrajna elleni agressziós háborúját követően – olvasható a Bizottság közleményében.

Az Oktatási és Képzési Figyelő az uniós szintű célok felé tett előrelépést alátámasztó példákat mutat be: csökken a korai iskolaelhagyás, míg növekszik a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya, valamint a kisgyermekkori nevelésben és gondozásban való részvétel. Ugyanakkor figyelmeztető jelek is megjelennek, amelyek hosszabb távú rendszerszintű erőfeszítéseket tesznek szükségessé a méltányosság javítása és a tanárhiány kezelése érdekében.

Az Erasmus+ programnak, a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköznek és az uniós kohéziós politikai alapoknak köszönhetően a becslések szerint 2021 és 2027 között az oktatásra és a készségekre fordított összes uniós kiadás megháromszorozódik a 2014–2020-as időszakhoz képest.

„Ez a jelentés azt mutatja be, hogy mire vagyunk képesek mi, mint Unió, ha együttműködünk. Rámutat arra, hogy pusztán két év alatt milyen eredményeket értünk el, és milyen konkrét előrelépéseket tettünk oktatási és képzési ágazatainkban. Arra is rávilágít, hogy az uniós oktatási és képzési rendszerek milyen mértékű rezilienciát tanúsítottak a Covid19-világjárvány és Oroszország Ukrajna elleni agressziós háborúja által előidézett kihívásokkal szemben: a nehéz idők nem gyengítenek, hanem erősebbé tesznek minket” – mondta Margarítisz Szhinász, az európai életmód előmozdításáért felelős alelnök.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS