Több mint 30 milliárd forinttal támogatja „Brüsszel” a budapesti körgyűrű fejlesztését

2019. 04. 02., 17:02

Az Európai Bizottság 4 milliárd eurós beruházási csomagot fogadott el 10 tagállam infrastrukturális projektjei számára.

A beruházási csomag Bulgáriát, Csehországot, Görögországot, Lengyelországot, Magyarországot, Máltát, Németországot, Olaszországot, Portugáliát és Romániát érinti. A projektek a szakpolitikai területek széles körére terjednek ki: egészségügy, közlekedés, kutatás, környezetvédelem és energia. A nemzeti társfinanszírozással kiegészítve a projektekre irányuló teljes beruházás eléri a 8 milliárd eurót.

Corina Crețu, a regionális politikáért felelős biztos így nyilatkozott: „Ez a 25 projekt jó példa arra, hogy az EU a jobb ivóvízellátástól kezdve a gyorsabb vasúti közlekedésen át a modern kórházak létesítéséig hogyan igyekszik javítani polgárai mindennapi életét. A folyó költségvetési időszakban 32 milliárd euró értékben 258 nagyszabású infrastrukturális projekt uniós finanszírozását hagytam jóvá. Ezek a projektek úgyszólván a kohéziós politika nagykövetei, és jómagam mindegyikükre büszke vagyok.”

  • Magyarország: jobb forgalmi összeköttetések, kevesebb torlódás és jobb közlekedésbiztonság Budapest körül

105,5 millió eurót különítettek el a budapesti körgyűrű déli részének fejlesztésére, ezen belül út- és hídfelújításra, valamint új kerékpárutak építésére. A projektnek köszönhetően lerövidül az érintett területen naponta közlekedő 90 000 jármű menetideje, és javul a közlekedés biztonsága. A forgalom városközponttól való elterelése révén a forgalmi torlódások is mérséklődnek.

A további projektek:

  • Biztonságosabb és megfizethetőbb energiaellátás Bulgáriában 

A Komotini (Görögország) és Sztara Zagora (Bulgária) között épülő, 182 km hosszú határkeresztező földgáz-rendszerösszekötő 33 millió euró összegű uniós finanszírozásban részesül. A csővezeték megépítése közös európai érdeket szolgáló projekt, amely hozzájárul az energiauniócélkitűzéseinek megvalósításához. A két ország gázrendszere most kapcsolódik össze először, ami régiós szinten diverzifikáltabb energiaellátást jelent és fokozza az energiabiztonságot, a fokozódó gázpiaci verseny pedig lenyomja a fogyasztói energiaárakat.

  • Zökkenőmentesebb közúti és vasúti összeköttetések a transzeurópai közlekedési hálózatban Csehországban 

A Prága és Plzeň közötti vasúti folyosó fejlesztésére 76 millió eurót különítettek el. A munkálatok magukban foglalják új nyomvonalak kialakítását és a meglévők helyreállítását Rokycany és Plzeň között, melynek révén a szóban forgó szakaszon felére csökken az utazási idő, ez pedig Plzeňt regionális gazdasági központként is vonzóbbá teszi. A beruházások másik része, csaknem 75 millió euró a Nebory és Bystřice közötti útszakaszra irányul, amely a cseh D48-as autópálya és a szlovák D3-as autópálya közötti egyik fő útkapcsolat része.

  • Modernebb egyetemi kampusz a németországi Jénában 

A türingiai Jenában a Friedrich Schiller Egyetem csaknem 84 millió euró uniós támogatásban részesül létesítményei felújítása céljából. A projekt keretében az unió két épület – az egyetemi adatközpont, valamint a matematikai és informatikai kar épülete – megépítését finanszírozza, és ezzel 18 000 hallgató javát szolgálja.

  • Hatékony görög közszolgáltatások és megfizethető energia Krétán 

Közel 135 millió euró értékű beruházásra kerül sor a „Syzefxis II” távközlési rendszer esetében, melynek végső célja a teljes görög közigazgatási hálózat egyesítése. A jövőben további 600 000 köztisztviselőt és 34 000 telephelyet fognak csatlakoztatni a rendszerhez, ami jelentős méretgazdaságosságot és jobb szolgáltatásokat eredményez a lakosság számára.

Ezenkívül közel 95 millió euró finanszírozás jut a Kréta szigete és a Peloponnészosz-félsziget közötti villamosenergia-összeköttetés megépítésére, amely két 135 km hosszú tenger alatti kábel lefektetését is magában foglalja. Ez a projekt csökkenteni fogja a krétai villamosenergia-költségeket azáltal, hogy a költséges olajtüzelésű villamosáram-termelő egységeket a görög szárazföldről származó villamos energiával váltja fel.

  • Jobb vasúti közlekedés Szicíliában (Olaszország) 

Több mint 358 millió euró összegű uniós támogatás segíti a szicíliai Cataniában működő Circumetnea vasútvonal nyolc új vasútállomással és további gördülőállománnyal való kibővítését. A projekt hozzájárul az úthálózat túlterheltségének csökkentéséhez, és előmozdítja a tiszta mobilitást a régióban.

  • Jobb ivóvíz Máltán 

A közel 74 millió eurós támogatás Málta, Gozo és Comino szigeteinek jobb ivóvízzel való ellátását, a vízellátás biztonságának javítását és a felszín alatti vízkészletekkel való jobb gazdálkodást hivatott elősegíteni. A projekt az ország teljes lakosságának javát szolgálja majd. Az EU által finanszírozott munkálatok keretében kialakítanak egy föld alatti alagutat, valamint kibővítik a víz- és szennyvízelosztó hálózatot.

  • Az egészségügyi ellátás javítása és a közlekedési hálózat fejlesztése Lengyelországban 

Az egészségügyi ellátás területén a Kis-lengyelországi vajdaságban működő Krakkói Egyetemi Kórház mintegy 61 millió euró uniós támogatással vásárolhat új berendezéseket. A fejlesztés előnyeit több mint 3,3 millió lakos élvezheti majd. A Nagy-lengyelországi vajdaságban található Poznań Regionális Gyermekegészségügyi Központjának új kórházi komplexuma pedig 56 millió euró értékű finanszírozással épülhet fel, és ugyanebből a keretből központosítják majd az egészségügyi szolgáltatásokat, bővítik a létesítményeket és vásárolnak új berendezéseket. A Központban lesz sürgősségi gyermekosztály, és bővül az ortopédiai, a traumatológiai és a rehabilitációs osztály.

tengeri közlekedés területére irányuló 155 millió eurós támogatás a kikötőgát szerkezetének korszerűsítése révén biztonságosabbá teszi a pomerániai Gdańsk kikötőjében végzett műveleteket. Csaknem 65 millió euró áll rendelkezésre a gdyniai kikötőben a rakpartok és a hidrotechnikai mérnöki műtárgyak építésére, illetve korszerűsítésére, javítva ezáltal a közlekedésbiztonságot.

vasúti közlekedés területén nyújtott 126 millió eurós támogatás a szczecini városi vasút kiépítéséhez hivatott segítséget nyújtani, amely a nagyobb nyugat-pomerániai városokat, köztük Stargard, Police és Gryfino városát kapcsolja össze, és 687 000 lakost szolgál ki. Közel 39 millió euró áll rendelkezésre a majdan a varsói agglomerációban működő 16 elektromos vonat beszerzéséhez. Mintegy 58 millió eurós összegből valósul meg 152 személykocsi korszerűsítése és 20 villanymozdony beszerzése, amelyek az ország területén a PKP Intercity által üzemeltetett útvonalakon fognak közlekedni.

Végezetül a közúti közlekedésben a kohéziós politika finanszírozza az S7 gyorsforgalmi út Varsót és Grójecet összekötő szakaszának megépítését (129 millió euró), az A2-es autópálya varsói déli elkerülő út és Mińsk Mazowiecki közötti szakaszának megépítését (több mint 78 millió euró), az S3 gyorsforgalmi út cseh határ felé tartó alsó-sziléziai szakaszának megépítését (105 millió euró), valamint az olsztyni elkerülő út Varmia-mazúriai vajdaságba eső szakaszának megépítését (87 millió euró). A felsorolt projektek, amelyek mind a transzeurópai közlekedési hálózat egy-egy szakaszára irányulnak, biztonságosabbá teszik a közúti közlekedést, csökkentik az utazási időt és javítják az ország területi kohézióját.

  • Az északi vasútvonal korszerűsítése Portugáliában 

A transzeurópai közlekedési hálózat részét képező északi vasútvonal Ovartól Gaiáig tartó szakaszát csaknem 119 millió euró összegű uniós támogatásból korszerűsítik. Ennek köszönhetően az utasok gyorsabban, kényelmesebben és nagyobb biztonságban utazhatnak majd a szóban forgó vonalon.

  • Gördülékenyebb bukaresti közlekedés, fokozott környezetvédelem és jobb vízgazdálkodás Romániában 

Az 1 milliárd euró finanszírozás a bukaresti körgyűrű korszerűsítését szolgálja, melynek több szakaszát mindkét irányban kétszer annyi sávúra bővítik. Az említett keretből finanszírozzák majd egy új 51 km-es szakasz építését is az új bukaresti Orbital autópálya déli részén. A román fővárosban ezenkívül 97 millió euró összegű uniós finanszírozás támogatja majd a 2-es metróvonal teljes hosszán folyó munkálatokat, valamint új pályaszakaszok kiépítését és új járművek üzembe állítását. 

Ezenkívül mintegy 603 millió euró támogatásban részesül a nagy turisztikai értékkel bíró fekete-tengeri partvidék Constanța megyei szakaszának védelme és helyreállítása. A projekt keretében egyebek mellett megerősítik a sziklafalakat, pótolják a tengerparti homokot, intézkedéseket hoznak a biológiai sokféleség megőrzésére (mesterséges zátonyok létesítése és tengeri fajok újratelepítése révén), valamint felügyeleti berendezéseket telepítenek. 

Végezetül az EU több mint 135 millió euró beruházással támogatja Temes megye ivóvíz- és szennyvíztisztító rendszereinek fejlesztését, aminek köszönhetően további 15 000 lakos kapcsolódhat az ivóvízhálózathoz, és közel 380 000 ember jut jobb minőségű ivóvízhez. 

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS