Szociális gazdaság: cselekvési tervet terjesztett elő az Európai Bizottság

Szociális gazdaság: cselekvési tervet terjesztett elő az Európai Bizottság
2021. 12. 09., 19:08

„A szociális gazdaság a helyi közösségekkel együtt és a helyi közösségekért dolgozik, és hatalmas munkahely-teremtési potenciállal rendelkezik.”

Az Európai Bizottság cselekvési tervet terjesztett elő az európai szociális gazdaság fellendülésének elősegítésére, gazdasági és munkahely-teremtési potenciáljának, valamint a méltányos és inkluzív helyreállításhoz, és a zöld és digitális átálláshoz való hozzájárulásának kihasználására.

A szociális gazdasági szervezetek elsődlegesen szociális és környezetvédelmi célokat szolgálnak, és nyereségük nagy részét visszaforgatják. Európa 2,8 millió szociális gazdasági szereplője mintegy 13,6 millió embert foglalkoztat, és társadalmaink fő kihívásaira kínál megoldásokat. A szövetkezetektől a szociális vállalkozásokig a legkülönbözőbb formákban fejtik ki tevékenységüket a legkülönbözőbb ágazatokban, a gondozási szolgáltatásoktól a hulladék-újrafeldolgozásig. A szociális gazdaság fokozott támogatása nemcsak munkahelyeket teremt, hanem azt is lehetővé teszi a szervezetek számára, hogy unió-szerte növeljék társadalmi hatásukat. A ma bejelentett, szociális gazdaságra vonatkozó cselekvési terv elhárítja a szociális gazdasági szervezetek fellendülésének és növekedésének útjában álló akadályokat – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

A Bizottság három területen javasol fellépést.

1. A szociális gazdaság fellendüléséhez szükséges feltételek megteremtése

A szakpolitikai és jogi keretek kulcsfontosságúak a szociális gazdaság fellendülését elősegítő környezet megteremtéséhez. Ezek közé tartoznak az adózást, a közbeszerzést és az állami támogatásokat meghatározó keretek, amelyeket a szociális gazdaság igényeihez kell igazítani.

2. Szociális gazdasági szervezetek indításának és léptékváltásának elősegítése

A szociális gazdasági szereplőknek vállalkozásfejlesztési támogatásban kell részesülniük a vállalkozásindításhoz és -fejlesztéshez, valamint munkavállalóik átképzéséhez és továbbképzéséhez. A Bizottság célja, hogy a szociális gazdaságnak a becslések szerint a számára korábban (2014–2020) nyújtott 2,5 milliárd eurónál nagyobb támogatást biztosítson a 2021 és 2027 közötti időszakra.

Egyéb intézkedések mellett a Bizottság 2023-ban új uniós szociális gazdasági portált indít annak biztosítása érdekében, hogy a szociális gazdaság szereplői egyetlen helyen megtalálják az összes szükséges információt az uniós finanszírozásról, szakpolitikákról, képzésekről és kezdeményezésekről. Emellett 2022-ben új pénzügyi termékeket fog bevezetni az InvestEU program keretében, és javítani fogja a finanszírozáshoz való hozzáférést. 2022-ben a Bizottság létrehozza az Európai Szociális Innovációs Kompetenciaközpontot is.

3. A szociális gazdaság elismerésének és az abban rejlő lehetőségek felismerésének biztosítása

A Bizottság kommunikációs fellépéseket tervez, hogy ráirányítsa a figyelmet a szociális gazdaság szerepére és sajátosságaira. Ezen túlmenően a Bizottság tanulmányt fog készíteni, hogy minőségi és mennyiségi adatok begyűjtésével Unió-szerte jobban megismerje a szociális gazdaságot. Képzéseket is fog szervezni köztisztviselők számára a szociális gazdaság szempontjából releváns különböző témákban, és más fellépések mellett a határokon átnyúló cserék ösztönzése révén támogatni fogja a regionális és helyi szintű szociális gazdaságot.

A Bizottság a hatóságok és az érdekelt felek bevonásával „átállási pályát” is indít a szociális gazdaság zöld és digitális átállásának elősegítése érdekében, erről egy 2022. február 28-ig tartó uniós felmérés keretében a nyilvánosság véleményét is kikéri.

Valdis Dombrovskis, az emberközpontú gazdaságért felelős ügyvezető alelnök így fogalmazott: „A szociális gazdaságra vonatkozó cselekvési terv kellő támogatást ad szociális gazdaságunknak a kibontakozáshoz és ahhoz, hogy fokozottabban hozzájárulhasson társadalmaink jólétéhez. Az egyes szociális vállalkozókat sújtó bürokrácia csökkentésétől kezdve a munkahelyteremtésig, valamint az emberek továbbképzésére és átképzésére vonatkozó új lehetőségek biztosításáig ez elengedhetetlen a méltányos zöld és digitális átállás, valamint a világjárvány utáni inkluzív helyreállítás megvalósításához.”

Nicolas Schmit, a foglalkoztatásért és a szociális jogokért felelős európai biztos a következőket mondta: „Az erős helyi gyökereknek köszönhetően a szociális gazdaság innovatív, alulról építkező megoldásokat kínálhat napjaink számos globális kihívására, például az éghajlatváltozásra, a digitalizációra és a társadalmi kirekesztésre. A szociális gazdaság a helyi közösségekkel együtt és a helyi közösségekért dolgozik, és hatalmas munkahely-teremtési potenciállal rendelkezik. E cselekvési terv, úgy vélem, biztosítja a feltételeket a szociális gazdasági szervezetek növekedéséhez, elismertségéhez, és ahhoz, hogy még nagyobb hatást gyakorolhassanak a társadalomra.” 

Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos hozzátette: „A szociális gazdaság a lakosság és közvetlen környezetünk szükségleteinek megfelelő munkahelyeket és növekedést teremt. A Covid19-válság rámutatott a szociális gazdaság üzleti modelljeinek rezilienciájára és eredetiségére. A bennük rejlő lehetőségek, valamint a zöld és digitális átalakuláshoz való hozzájárulásuk további fejlesztése érdekében átállási pályát javaslunk a „proximitásalapú és szociális gazdasági” ökoszisztéma számára. Minden érdekelt féllel együtt fogunk működni az inkluzívabb és fenntarthatóbb gazdaság érdekében.”

A képen Valdis Dombrovskis (balra) és Nicolas Schmit.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS