Online platformok: uniós megállapodás az új szabályokról

2019. 02. 15., 13:13

Az Európai Parlament, az Európai Unió Tanácsa és az Európai Bizottság politikai megállapodásra jutott azokról a szabályokról, amelyek célja, hogy a kisebb vállalkozások és kereskedők méltányos, átlátható és kiszámítható üzleti környezetben használhassák a különféle online platformokat.

A jóváhagyott új szabályok haszonélvezői többek között a piactereken online értékesítést folytató kereskedők, a szállásfoglalási platformokat használó szállodák és alkalmazásfejlesztők. Az új szabályozásnak köszönhetően kiszámíthatóbbá és átláthatóbbá válik az online kereskedelmi környezet, valamint új lehetőségek nyílnak a vitarendezésre és a panaszok orvoslására – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

digitális egységes piaci stratégia részeként az új szabályok az online platformgazdaság egészére, vagyis az Unión belül működő mintegy 7000 online platformra és piactérre – a világóriásoktól a nagyon kis induló vállalkozásig bezárólag – érvényesek lesznek. E platformok ugyanis sokszor erős tárgyalási pozícióban vannak az üzleti felhasználók viszonylatában. Egyes rendelkezések, nevezetesen az átlátható rangsorolásra vonatkozóak, a keresőmotorokra is érvényesek lesznek.

Andrus Ansip, a digitális egységes piacért felelős alelnök a következőképpen nyilatkozott: „A mai megállapodás a digitális egységes piac fontos mérföldköve, amely több millió olyan európai vállalkozásnak fog előnyére válni, amelyek a digitális platformokon keresztül érik el ügyfeleiket. Célunk az, hogy véget vessünk a legtisztességtelenebb gyakorlatok egy részének és referenciaértéket hozzunk létre az átláthatóság terén, ugyanakkor megőrizzük az online platformok nagy előnyeit mind a fogyasztók, mind pedig a vállalkozások számára.”

Elżbieta Bieńkowska, a belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos így fogalmazott: „Az új szabályok kidolgozásakor különösen is az EU gazdaságának gerincét jelentő több millió kkv-t tartottuk szem előtt. Sokuk nincsen megfelelő alkupozícióban ahhoz, hogy vitába szálljon a nagy platformokkal. Az új szabályok azonban új biztonsági hálót teremtenek számukra, és a jövőben nem kell aggódniuk azért, hogy egy platform önkényesen kizárja őket vagy nem átlátható módon rangsorolja a keresési eredményeket.”

Marija Gabriel, a digitális gazdaságért és társadalomért felelős biztos hozzátette: „Világszinten egyedülálló szabályok ezek, amelyek tisztességes egyensúlyt teremtenek az innováció ösztönzése és az európai értékek védelme szempontjából. Javítják a vállalkozások és a platformok közötti kapcsolatot, méltányosabbá és átláthatóbbá teszik azt, és végső soron a fogyasztók számára jelentős előnyökkel járnak. Többek között az onlineplatform-gazdasági megfigyelőközpont révén szorosan nyomon fogjuk követni az ezen a területen bekövetkező fejleményeket.”

Egy Eurobarométer felmérés keretében a válaszadó kis- és középvállalkozások közel fele (42 százaléka) úgy nyilatkozott, hogy termékei és szolgáltatásai értékesítése céljából használja az online piactereket. A Bizottság által a javaslatai kidolgozását megelőzően végzett hatásvizsgálat tanúsága szerint a platformokon tevékenykedő európai vállalkozások csaknem 50 százaléka tapasztalt már problémákat. A szerződéses jogviszonyokat érintő problémák 38 százaléka megoldatlan marad, 26 százaléka pedig csak nehézségek árán orvosolható. Mindez közvetlenül az értékesítések során mintegy 1,27–2,35 milliárd EUR veszteséghez vezet.

E szabályok azonnali előnyökkel fognak járni.

Egyes tisztességtelen gyakorlatok tilalma

  • Megszűnik a hirtelen és váratlan fiókfelfüggesztés. Az új szabályok értelmében a digitális platformok egyértelmű indokok és jogorvoslati lehetőségek nélkül a továbbiakban nem függeszthetik fel vagy szüntethetik meg az értékesítők fiókját. Ezenkívül a platformnak vissza kell állítania az eredeti állapotot, ha hibásan felfüggesztett egy értékesítőt.
  • Világos és érthető feltételek, valamint a változások előzetes bejelentése. A feltételeknek könnyen hozzáférhetőnek kell lenniük, és világosan és közérthető nyelven kell rendelkezésre állniuk. A feltételek megváltoztatásáról legalább 15 nappal korábban előzetes értesítést kell küldeni, hogy a vállalkozások alkalmazkodni tudjanak a szóban forgó változásokhoz. Összetett alkalmazkodást igénylő változtatások esetén hosszabb felmondási idő alkalmazandó.

Az online platformok jobb átláthatósága

  • Átlátható rangsorolás. A piactereknek és a keresőmotoroknak nyilvánosságra kell hozniuk azokat a fő paramétereket, amelyeket az áruk és szolgáltatások rangsorolásához használnak a weboldalaikon, hogy segítsék az értékesítőket annak megértésében, hogyan optimalizálhatják a jelenlétüket. A szabályok célja, hogy támogassa az értékesítőket, ugyanakkor megakadályozza, hogy vissza lehessen élni a rangsorolási rendszerrel.
  • Számos kereskedelmi gyakorlat kötelező nyilvánosságra hozatala. Egyes online platformok azon túl, hogy piacteret biztosítanak, egyidejűleg értékesítők is ugyanazon a piactéren. Az új átláthatósági szabályok értelmében a platformoknak maradéktalanul nyilvánosságra kell hozniuk mindazokat az előnyöket, amelyben saját termékeiket részesítik a többi termékhez képest. Azt is közzé kell tenniük, mely adatokat gyűjtik, és azokat miként használják fel, és különösen azt, hogy miként osztják meg ezeket az adatokat a kereskedelmi partnereikkel. A személyes adatokra az általános adatvédelmi rendelet szabályai vonatkoznak.

Új vitarendezési módok

Napjainkban gyakran előfordul, hogy az értékesítőknek probléma esetén nincs lehetőségük jogorvoslatra vagy panaszaik megoldására. Az új szabályok ezen is változtatnak.

  • Minden platformnak belső panaszkezelő rendszert kell kialakítania az üzleti felhasználók támogatására. E kötelezettség alól csak a létszám vagy árbevétel alapján legkisebb platformok mentesülnek.
  • A platformoknak több lehetőséget kell biztosítaniuk a vállalkozások számára a potenciális problémák közvetítők révén történő megoldására. Ez segíteni fog abban, hogy több probléma oldódjon meg bíróságon kívül, időt és pénzt megtakarítva a vállalkozások számára.

Jogérvényesítés

  • A vállalkozói szövetségek bírósági eljárást kezdeményezhetnek a platformokkal szemben a szabályok megsértésének orvoslása érdekében. Ezáltal megszűnik a megtorlástól való félelem, és az új szabályok be nem tartása esetén az egyes vállalkozások számára kevésbé lesz költséges a bírósági eljárás. Ezenkívül a tagállamok önkéntes alapon végrehajtási hatáskörrel rendelkező közszervet jelölhetnek ki, amelyhez a vállalkozások fordulhatnak.

Következő lépések

Az új szabályok az elfogadásukat és közzétételüket követő 12 hónappal lépnek hatályba, és 18 hónapon belül felülvizsgálat tárgyát fogják képezni annak biztosítása érdekében, hogy lépést tartsanak a gyorsan fejlődő piaccal. Ez EU továbbá létrehozott egy onlineplatform-megfigyelőközpontot, hogy nyomon kövesse a piac alakulását és a szabályok hatékony végrehajtását.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-24 11:05:00
A munkavállaló rendszerint a munkaidejében köteles a munkáltató rendelkezésére állni. Lehetséges azonban, hogy a munkáltató munkaidőn kívüli rendelkezésre állást írjon elő, amelynek egyik formája a készenlét. Dr. Szabó Gergely ügyvéd összefoglalója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS