Online platformok: uniós megállapodás az új szabályokról

2019. 02. 15., 13:13

Az Európai Parlament, az Európai Unió Tanácsa és az Európai Bizottság politikai megállapodásra jutott azokról a szabályokról, amelyek célja, hogy a kisebb vállalkozások és kereskedők méltányos, átlátható és kiszámítható üzleti környezetben használhassák a különféle online platformokat.

A jóváhagyott új szabályok haszonélvezői többek között a piactereken online értékesítést folytató kereskedők, a szállásfoglalási platformokat használó szállodák és alkalmazásfejlesztők. Az új szabályozásnak köszönhetően kiszámíthatóbbá és átláthatóbbá válik az online kereskedelmi környezet, valamint új lehetőségek nyílnak a vitarendezésre és a panaszok orvoslására – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

digitális egységes piaci stratégia részeként az új szabályok az online platformgazdaság egészére, vagyis az Unión belül működő mintegy 7000 online platformra és piactérre – a világóriásoktól a nagyon kis induló vállalkozásig bezárólag – érvényesek lesznek. E platformok ugyanis sokszor erős tárgyalási pozícióban vannak az üzleti felhasználók viszonylatában. Egyes rendelkezések, nevezetesen az átlátható rangsorolásra vonatkozóak, a keresőmotorokra is érvényesek lesznek.

Andrus Ansip, a digitális egységes piacért felelős alelnök a következőképpen nyilatkozott: „A mai megállapodás a digitális egységes piac fontos mérföldköve, amely több millió olyan európai vállalkozásnak fog előnyére válni, amelyek a digitális platformokon keresztül érik el ügyfeleiket. Célunk az, hogy véget vessünk a legtisztességtelenebb gyakorlatok egy részének és referenciaértéket hozzunk létre az átláthatóság terén, ugyanakkor megőrizzük az online platformok nagy előnyeit mind a fogyasztók, mind pedig a vállalkozások számára.”

Elżbieta Bieńkowska, a belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos így fogalmazott: „Az új szabályok kidolgozásakor különösen is az EU gazdaságának gerincét jelentő több millió kkv-t tartottuk szem előtt. Sokuk nincsen megfelelő alkupozícióban ahhoz, hogy vitába szálljon a nagy platformokkal. Az új szabályok azonban új biztonsági hálót teremtenek számukra, és a jövőben nem kell aggódniuk azért, hogy egy platform önkényesen kizárja őket vagy nem átlátható módon rangsorolja a keresési eredményeket.”

Marija Gabriel, a digitális gazdaságért és társadalomért felelős biztos hozzátette: „Világszinten egyedülálló szabályok ezek, amelyek tisztességes egyensúlyt teremtenek az innováció ösztönzése és az európai értékek védelme szempontjából. Javítják a vállalkozások és a platformok közötti kapcsolatot, méltányosabbá és átláthatóbbá teszik azt, és végső soron a fogyasztók számára jelentős előnyökkel járnak. Többek között az onlineplatform-gazdasági megfigyelőközpont révén szorosan nyomon fogjuk követni az ezen a területen bekövetkező fejleményeket.”

Egy Eurobarométer felmérés keretében a válaszadó kis- és középvállalkozások közel fele (42 százaléka) úgy nyilatkozott, hogy termékei és szolgáltatásai értékesítése céljából használja az online piactereket. A Bizottság által a javaslatai kidolgozását megelőzően végzett hatásvizsgálat tanúsága szerint a platformokon tevékenykedő európai vállalkozások csaknem 50 százaléka tapasztalt már problémákat. A szerződéses jogviszonyokat érintő problémák 38 százaléka megoldatlan marad, 26 százaléka pedig csak nehézségek árán orvosolható. Mindez közvetlenül az értékesítések során mintegy 1,27–2,35 milliárd EUR veszteséghez vezet.

E szabályok azonnali előnyökkel fognak járni.

Egyes tisztességtelen gyakorlatok tilalma

  • Megszűnik a hirtelen és váratlan fiókfelfüggesztés. Az új szabályok értelmében a digitális platformok egyértelmű indokok és jogorvoslati lehetőségek nélkül a továbbiakban nem függeszthetik fel vagy szüntethetik meg az értékesítők fiókját. Ezenkívül a platformnak vissza kell állítania az eredeti állapotot, ha hibásan felfüggesztett egy értékesítőt.
  • Világos és érthető feltételek, valamint a változások előzetes bejelentése. A feltételeknek könnyen hozzáférhetőnek kell lenniük, és világosan és közérthető nyelven kell rendelkezésre állniuk. A feltételek megváltoztatásáról legalább 15 nappal korábban előzetes értesítést kell küldeni, hogy a vállalkozások alkalmazkodni tudjanak a szóban forgó változásokhoz. Összetett alkalmazkodást igénylő változtatások esetén hosszabb felmondási idő alkalmazandó.

Az online platformok jobb átláthatósága

  • Átlátható rangsorolás. A piactereknek és a keresőmotoroknak nyilvánosságra kell hozniuk azokat a fő paramétereket, amelyeket az áruk és szolgáltatások rangsorolásához használnak a weboldalaikon, hogy segítsék az értékesítőket annak megértésében, hogyan optimalizálhatják a jelenlétüket. A szabályok célja, hogy támogassa az értékesítőket, ugyanakkor megakadályozza, hogy vissza lehessen élni a rangsorolási rendszerrel.
  • Számos kereskedelmi gyakorlat kötelező nyilvánosságra hozatala. Egyes online platformok azon túl, hogy piacteret biztosítanak, egyidejűleg értékesítők is ugyanazon a piactéren. Az új átláthatósági szabályok értelmében a platformoknak maradéktalanul nyilvánosságra kell hozniuk mindazokat az előnyöket, amelyben saját termékeiket részesítik a többi termékhez képest. Azt is közzé kell tenniük, mely adatokat gyűjtik, és azokat miként használják fel, és különösen azt, hogy miként osztják meg ezeket az adatokat a kereskedelmi partnereikkel. A személyes adatokra az általános adatvédelmi rendelet szabályai vonatkoznak.

Új vitarendezési módok

Napjainkban gyakran előfordul, hogy az értékesítőknek probléma esetén nincs lehetőségük jogorvoslatra vagy panaszaik megoldására. Az új szabályok ezen is változtatnak.

  • Minden platformnak belső panaszkezelő rendszert kell kialakítania az üzleti felhasználók támogatására. E kötelezettség alól csak a létszám vagy árbevétel alapján legkisebb platformok mentesülnek.
  • A platformoknak több lehetőséget kell biztosítaniuk a vállalkozások számára a potenciális problémák közvetítők révén történő megoldására. Ez segíteni fog abban, hogy több probléma oldódjon meg bíróságon kívül, időt és pénzt megtakarítva a vállalkozások számára.

Jogérvényesítés

  • A vállalkozói szövetségek bírósági eljárást kezdeményezhetnek a platformokkal szemben a szabályok megsértésének orvoslása érdekében. Ezáltal megszűnik a megtorlástól való félelem, és az új szabályok be nem tartása esetén az egyes vállalkozások számára kevésbé lesz költséges a bírósági eljárás. Ezenkívül a tagállamok önkéntes alapon végrehajtási hatáskörrel rendelkező közszervet jelölhetnek ki, amelyhez a vállalkozások fordulhatnak.

Következő lépések

Az új szabályok az elfogadásukat és közzétételüket követő 12 hónappal lépnek hatályba, és 18 hónapon belül felülvizsgálat tárgyát fogják képezni annak biztosítása érdekében, hogy lépést tartsanak a gyorsan fejlődő piaccal. Ez EU továbbá létrehozott egy onlineplatform-megfigyelőközpontot, hogy nyomon kövesse a piac alakulását és a szabályok hatékony végrehajtását.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS