A tisztább, környezetbarátabb és intelligensebb mobilitásra való átállás érdekében az Európai Bizottság négy javaslatot fogadott el.
Az összeköttetések javításával, az utasok és az áruk vasútra és belvízi utakra való átterelésével, a töltőállomások, az alternatív üzemanyagtöltő infrastruktúra és az új digitális technológiák kiépítésének támogatásával, a fenntartható városi mobilitás előtérbe helyezésével, valamint azáltal, hogy egy hatékony multimodális közlekedési rendszerben az utasok könnyebben választhatnak a különböző közlekedési lehetőségek közül, a javaslatok lehetővé teszik, hogy a közlekedési ágazat esetében is elérhető legyen a kibocsátások 90%-os csökkentése – olvasható az Európai Bizottság közleményében.
Intelligens és fenntartható TEN-T
A TEN-T a vasúti és belvízi utak, a rövid távú tengeri hajózási útvonalak és a szárazföldi utak egész EU-ra kiterjedő hálózata. 424 nagyvárost köt össze kikötőkkel, repülőterekkel és vasúti terminálokkal. Elkészültekor csökkenteni fogja az e városok közötti utazási időt. Például az utasok a mai 4,5 óra helyett 2,5 óra alatt tehetik majd meg vonattal a Koppenhága és Hamburg közötti utat.
A hiányzó összeköttetések pótlása és a teljes hálózat korszerűsítése érdekében a javaslat a következőket terjeszti elő:
– rendelkezései szerint a főbb TEN-T személyszállítási vasútvonalaknak lehetővé kell tenniük, hogy 2040-re a vonatok 160 km/h sebességgel vagy annál gyorsabban közlekedjenek, ami által Unió-szerte versenyképes, nagysebességű vasúti összeköttetések jönnének létre. A csatornákon és folyókon évente biztosítani kell majd minimális számú olyan napot, amikor ezek a belvízi utak kedvező feltételek mellett hajózhatók, például nem jelenthet akadályt a vízszint alakulása;
– felszólít az átrakó terminálok számának növelésére, a teherpályaudvarok kiszolgálási kapacitásának javítására, a vasúti határátkelőhelyeken a várakozási idő lerövidítésére, hosszabb vonatszerelvények biztosítására, amelyek lehetővé teszik, hogy az áruszállítás nagyobb hányada terelődjön át tisztább közlekedési módokra, valamint arra, hogy a tehergépkocsik vonattal legyenek szállíthatók a hálózat egészében. Annak biztosítására, hogy az infrastruktúra-tervezés megfeleljen a valós operatív igényeknek, a javaslat kilenc olyan „európai közlekedési folyosó” létrehozását is előterjeszti, amelyek kombinálják a vasúti, közúti és belvízi utakat;
– bevezet egy új, 2040-es közbenső határidőt, amelyre a hálózat fontosabb részeit be kell fejezni a szélesebb, átfogó hálózatra vonatkozó 2050-es határidő előtt. Tehát – többek között – a Porto és Vigo, valamint a Budapest és Bukarest közötti új, nagy sebességű vasúti összeköttetéseket 2040-re kell befejezni;
– rendelkezései szerint a TEN-T hálózat valamennyi, szám szerint 424 nagyvárosának fenntartható városi mobilitási terveket kell kidolgoznia a kibocsátásmentes mobilitás előmozdítása, valamint a tömegközlekedés, illetve a gyalogos és kerékpáros közlekedés infrastruktúrájának bővítése és javítása érdekében.
A távolsági és a határokon átnyúló vasúti forgalom növelése
A vasút továbbra is az egyik legbiztonságosabb és legtisztább közlekedési mód, ezért az uniós mobilitás fenntarthatóbbá tételére irányuló politikánk középpontjában áll. A TEN-T javaslatot egy, a távolsági és a határokon átnyúló vasúti közlekedés fellendítésére irányuló cselekvési terv kíséri, amely további intézkedéseket kilátásba helyező ütemtervet határoz meg, segítve ezzel az EU-t azon céljának elérésében, hogy 2030-ra megkétszereződjön, 2050-re pedig megháromszorozódjon a nagy sebességű vasúti forgalom.
Bár az elmúlt években nőtt a vonattal utazók száma, 2001 és 2018 között a megtett vonatkilométerek csupán 7 százalékát tették ki nemzetközi utazások. Annak ösztönzésére, hogy külföldi útjaikra többen induljanak vonattal, a cselekvési terv konkrét intézkedések útján meghatározza, miként lehet felszámolni a nemzetközi és távolsági utazás előtt álló akadályokat, illetve vonzóbbá tenni az utasok számára a vasúti közlekedést. Az intézkedések között szerepelnek a következők:
– 2022-ben egy multimodális jogalkotási javaslat a felhasználóbarát multimodális jegyértékesítés fellendítésére;
– annak lehetővé tétele, hogy az utasok megtalálják a legjobb és legalacsonyabb árú jegyeket, jobb segítségnyújtás a fennakadásokkal szembesülő utasok számára, valamint kötelezettségvállalás azon lehetőség megvizsgálására, hogy a vonatjegyek EU-szerte héamentesek legyenek;
– a felesleges nemzeti műszaki és működési szabályok hatályon kívül helyezése;
– a menetrend- és kapacitáskezelésre vonatkozó 2022-es javaslatok bejelentése, amelyek elő fogják mozdítani, hogy gyorsabbak legyenek a határokon átnyúló vasúti szolgáltatások és sűrűbben járjanak a szerelvények;
– a pályahasználati díjszabásra vonatkozó 2023-as iránymutatások, amelyek várhatóan megkönnyítik a vasúttársaságok infrastruktúrához való hozzáférését, fokozzák a versenyt és vonzóbb árú jegyeket tesznek elérhetővé az utasok számára.
A Bizottság 2030-ig – még az új TEN-T követelmények hatálybalépése előtt – legalább 15, határokon átnyúló kísérleti projekt indítását fogja támogatni a cselekvési tervben alkalmazott megközelítés tesztelésére.
Intelligens közlekedési szolgáltatások járművezetők részére
Az intelligens mobilitás fenntarthatóbbá teszi mobilitásunkat. A Bizottság ezért javasolja az intelligens közlekedési rendszerekről szóló 2010. évi irányelv aktualizálását, mivel a jogszabályt hozzá kell igazítani az új közúti mobilitási lehetőségek, a mobilitási alkalmazások, valamint az összekapcsolt és automatizált mobilitás megjelenéséhez. Javaslatunk ösztönözni fogja az új, intelligens szolgáltatások gyorsabb elterjedését azáltal, hogy a tervek szerint bizonyos kulcsfontosságú közúti, utazási és forgalmi adatokat – például sebességkorlátozásokat, forgalmi terveket vagy útépítési munkákra vonatkozó információkat – digitális formában elérhetővé tesz először a TEN-T hálózat, majd később a teljes úthálózat mentén. Biztosítani fogja továbbá, hogy a TEN-T hálózat mentén a járművezetők számára rendelkezésre álljanak alapvető biztonsági vonatkozású szolgáltatások.
A javaslat naprakésszé teszi az irányelvet, amely így kellően tükrözni fogja a jobb multimodális és digitális szolgáltatásokat érintő új prioritásokat.
Tisztább, környezetbarátabb és egyszerűbb városi mobilitás
Az új városi mobilitási keret a közlekedést igénybe vevők és a környezetükben élő emberek javát fogja szolgálni. A városok több millió embernek adnak otthont. A javaslat foglalkozik néhány, az intenzív gazdasági tevékenységből eredő mobilitási kihívással, ilyenek például a forgalmi torlódások, a kibocsátások és a zaj. A városi mobilitási keret európai iránymutatást nyújt arra vonatkozóan, hogy a városok miként csökkenthetik a kibocsátásokat, illetve hogyan javíthatják a mobilitást, többek között fenntartható városi mobilitási tervek útján. A hangsúly a tömegközlekedésen, a gyalogláson és a kerékpározáson lesz. A javaslat emellett prioritásként kezeli a kibocsátásmentes megoldásokat a városi flották (többek között a taxik és a személyszállítási szolgáltatások) és a városi szállítások utolsó szakasza tekintetében, a multimodális csomópontok építését és korszerűsítését, valamint az új digitális megoldásokat és szolgáltatásokat. A javaslat felvázolja, hogy milyen finanszírozási lehetőségek állnak a helyi és regionális önkormányzatok rendelkezésére e prioritások megvalósításához. 2022-ben a Bizottság ajánlást fog előterjeszteni az uniós tagállamok számára olyan nemzeti tervek kidolgozására vonatkozóan, amelyek segítséget nyújtanak a városoknak mobilitási terveik kidolgozásában.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.