Az EU korszerűsíti a gumiabroncsok energiahatékonysági címkézésére vonatkozó szabályozását, és kiterjeszti annak hatályát a nehézgépjárművek gumiabroncsaira is.
A címkéket – melyeknek ezentúl a havas és a jeges útviszonyok közötti tapadásról is tájékoztatással kell szolgálniuk – a fogyasztók számára jobban látható helyen kell majd feltüntetni. Az Európai Tanács jóváhagyta a javasolt új szabályokra vonatkozó tárgyalási álláspontját.
„Az új szabályozás segítséget nyújt a fogyasztóknak abban, hogy a gumiabroncsok biztonsági és üzemanyag-hatékonysági jellemzőinek ismeretében megalapozottabb döntéseket hozhassanak. Hozzájárul majd ezenfelül a közúti közlekedési ágazat üvegházhatásúgáz-kibocsátásainak csökkentéséhez, elősegítve a Párizsi Megállapodás keretében tett uniós kötelezettségvállalások teljesítését” – mondta Anton Anton, Románia energiaügyi minisztere, a tanács soros elnöke.
A javaslat elemei
A tanács tárgyalási álláspontja egyértelműbbé teszi a jelenlegi szabályozási keretet és kiterjeszti annak hatályát. Aktualizálja a címkét és előírja, hogy az a havas és a jeges útviszonyok közötti tapadásra vonatkozó információt is tartalmazzon. A címke feltüntetésére vonatkozó új előírások – amelyek internetes és távértékesítés esetén is alkalmazandók – javítják majd a címke láthatóságát és elősegítik, hogy a fogyasztók az összes információ ismeretében hozhassanak döntést a vásárláskor. A rendelet a szabályozás betartatását is javítja, mivel előírja a gumiabroncsok termékadatbázisban való rögzítését.
A rendelet hatálya most először a tehergépjárművek és az autóbuszok gumiabroncsaira (C3 típusú gumiabroncsok) is kiterjed; korábban csak a személygépkocsik és kisteherautók abroncsaira vonatkozott a szabályozás. A tanács álláspontja lehetővé teszi azt is, hogy a későbbiekben az újrafutózott gumiabroncsokra is kiterjesszék a hatályt, amint alkalmas vizsgálati módszert sikerült kifejleszteni az ilyen gumiabroncsok teljesítményének mérésére. A felülvizsgálatra vonatkozó rendelkezés pedig lehetővé teszi a futásteljesítményre és a kopásra vonatkozó paraméterek bevezetését a jövőben, amennyiben rendelkezésre állnak a megfelelő vizsgálati módszerek.
Szükséges a szabályozás korszerűsítése
A gumiabroncsok címkézési rendszerének célja csökkenteni a közlekedési ágazatból származó üvegházhatásúgáz-kibocsátást és zajszennyezést, továbbá fokozni a közúti biztonságot a fogyasztóknak az általuk vásárolt abroncsok üzemanyag-hatékonysági, zajkeltési és biztonsági paramétereiről való tájékoztatása révén. Az uniós üvegházhatásúgáz-kibocsátások mintegy 22 százaléka a közúti közlekedésből származik; a gumiabroncsok – főként gördülési ellenállásuk okán – a jármű üzemanyag-fogyasztásának mintegy 5–10 százalékáért felelősek. Az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése tehát hozzájárul a kibocsátások csökkentéséhez, az üzemanyag-fogyasztás csökkenése pedig megtakarításokat eredményez a fogyasztók számára.
A jelenlegi jogszabályi keret felülvizsgálata rámutatott, hogy az abroncsok címkézése a címkék alacsony láthatósága és a betartatás hiányosságai miatt nem érte el teljes mértékben a célját – nevezetesen a közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentését –, ezért szükségessé vált a szabályozás korszerűsítése.
Miután az Európai Parlament is elfogadta az álláspontját, megkezdődhetnek az intézményközi tárgyalások – zárul az Európai Tanács közleménye.
Olvasnivaló
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.