Gumiabroncsok energiahatékonysági címkézése: formálódik az új szabályozás

2019. 03. 06., 16:18

Az EU korszerűsíti a gumiabroncsok energiahatékonysági címkézésére vonatkozó szabályozását, és kiterjeszti annak hatályát a nehézgépjárművek gumiabroncsaira is.

A címkéket – melyeknek ezentúl a havas és a jeges útviszonyok közötti tapadásról is tájékoztatással kell szolgálniuk – a fogyasztók számára jobban látható helyen kell majd feltüntetni. Az Európai Tanács jóváhagyta a javasolt új szabályokra vonatkozó tárgyalási álláspontját.

„Az új szabályozás segítséget nyújt a fogyasztóknak abban, hogy a gumiabroncsok biztonsági és üzemanyag-hatékonysági jellemzőinek ismeretében megalapozottabb döntéseket hozhassanak. Hozzájárul majd ezenfelül a közúti közlekedési ágazat üvegházhatásúgáz-kibocsátásainak csökkentéséhez, elősegítve a Párizsi Megállapodás keretében tett uniós kötelezettségvállalások teljesítését” – mondta Anton Anton, Románia energiaügyi minisztere, a tanács soros elnöke.

A javaslat elemei

A tanács tárgyalási álláspontja egyértelműbbé teszi a jelenlegi szabályozási keretet és kiterjeszti annak hatályát. Aktualizálja a címkét és előírja, hogy az a havas és a jeges útviszonyok közötti tapadásra vonatkozó információt is tartalmazzon. A címke feltüntetésére vonatkozó új előírások – amelyek internetes és távértékesítés esetén is alkalmazandók – javítják majd a címke láthatóságát és elősegítik, hogy a fogyasztók az összes információ ismeretében hozhassanak döntést a vásárláskor. A rendelet a szabályozás betartatását is javítja, mivel előírja a gumiabroncsok termékadatbázisban való rögzítését.

A rendelet hatálya most először a tehergépjárművek és az autóbuszok gumiabroncsaira (C3 típusú gumiabroncsok) is kiterjed; korábban csak a személygépkocsik és kisteherautók abroncsaira vonatkozott a szabályozás. A tanács álláspontja lehetővé teszi azt is, hogy a későbbiekben az újrafutózott gumiabroncsokra is kiterjesszék a hatályt, amint alkalmas vizsgálati módszert sikerült kifejleszteni az ilyen gumiabroncsok teljesítményének mérésére. A felülvizsgálatra vonatkozó rendelkezés pedig lehetővé teszi a futásteljesítményre és a kopásra vonatkozó paraméterek bevezetését a jövőben, amennyiben rendelkezésre állnak a megfelelő vizsgálati módszerek.

Szükséges a szabályozás korszerűsítése

A gumiabroncsok címkézési rendszerének célja csökkenteni a közlekedési ágazatból származó üvegházhatásúgáz-kibocsátást és zajszennyezést, továbbá fokozni a közúti biztonságot a fogyasztóknak az általuk vásárolt abroncsok üzemanyag-hatékonysági, zajkeltési és biztonsági paramétereiről való tájékoztatása révén. Az uniós üvegházhatásúgáz-kibocsátások mintegy 22 százaléka a közúti közlekedésből származik; a gumiabroncsok – főként gördülési ellenállásuk okán – a jármű üzemanyag-fogyasztásának mintegy 5–10 százalékáért felelősek. Az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése tehát hozzájárul a kibocsátások csökkentéséhez, az üzemanyag-fogyasztás csökkenése pedig megtakarításokat eredményez a fogyasztók számára.

A jelenlegi jogszabályi keret felülvizsgálata rámutatott, hogy az abroncsok címkézése a címkék alacsony láthatósága és a betartatás hiányosságai miatt nem érte el teljes mértékben a célját – nevezetesen a közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentését –, ezért szükségessé vált a szabályozás korszerűsítése.

Miután az Európai Parlament is elfogadta az álláspontját, megkezdődhetnek az intézményközi tárgyalások – zárul az Európai Tanács közleménye.

Olvasnivaló

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS