Gépjármű-jóváhagyás és -piacfelügyelet: hatályba léptek az új uniós szabályok

2020. 09. 04., 14:15

Az új szabályozás fokozza a típusjóváhagyások és vizsgálatok minőségét és függetlenségét, az uniós piacon már forgalomban lévő gépkocsik ellenőrzését, és megerősíti a teljes európai felügyeleti rendszert.

Szeptember 1-től alkalmazandó a gépjárművek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló uniós rendelet. A 2018 májusában elfogadott új rendelet jelentősen átalakította és szigorúbbá tette a korábbi típusjóváhagyási és piacfelügyeleti rendszert. Fokozza a típusjóváhagyások és vizsgálatok minőségét és függetlenségét, az uniós piacon már forgalomban lévő gépkocsik ellenőrzését, és megerősíti a teljes európai felügyeleti rendszert.

Az új uniós szabályok legfőbb elemei az alábbiak:

  • Független és színvonalas tesztelés a járművek forgalomba hozatala előtt: az új gépjármű-típusok tesztelését és vizsgálatát végző műszaki szolgálatokat szigorú kritériumok alapján végzett független ellenőrzéseknek vetik alá tagállami kijelölésük megadása, illetve megújítása előtt. A nemzeti típusjóváhagyó hatóságok ezentúl egy közös szakmai értékelési rendszer alá fognak tartozni, biztosítandó a vonatkozó szabályok végrehajtását és következetes betartását bárhol az Unióban.
  • A már forgalomban lévő járművek ellenőrzése: az új keretrendszer javítja a már a piacon lévő és a kereskedésekben eladásra kínált járművek ellenőrzését is. Ezentúl a tagállamoknak rendszeresen meg kell vizsgálniuk bizonyos számú gépkocsit, és a területükön talált nem megfelelő járművekkel szemben védintézkedéseket léptethetnek életbe a típusjóváhagyást kiadó hatóság bevonása nélkül.
  • Európai szintű felügyelet: mindezeken felül most már a Bizottság is végezhet megfelelőség-ellenőrzéseket, akár laboratóriumokban, akár a közutakon is. Amennyiben egy gyártó megsérti a típusjóváhagyási jogszabályokat (pl. hatástalanító berendezéseket vagy hamis nyilatkozatokat használ), a Bizottság elrendelheti járműveinek visszahívását az uniós piacról, és gépkocsinként akár 30 000 eurós bírságot szabhat ki a gyártóra. Ilyen intézkedéseket eddig csak agépjárműtípust eredetileg jóváhagyó nemzeti hatóságok hozhattak.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS