Gépjármű-jóváhagyás és -piacfelügyelet: hatályba léptek az új uniós szabályok

2020. 09. 04., 14:15

Az új szabályozás fokozza a típusjóváhagyások és vizsgálatok minőségét és függetlenségét, az uniós piacon már forgalomban lévő gépkocsik ellenőrzését, és megerősíti a teljes európai felügyeleti rendszert.

Szeptember 1-től alkalmazandó a gépjárművek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló uniós rendelet. A 2018 májusában elfogadott új rendelet jelentősen átalakította és szigorúbbá tette a korábbi típusjóváhagyási és piacfelügyeleti rendszert. Fokozza a típusjóváhagyások és vizsgálatok minőségét és függetlenségét, az uniós piacon már forgalomban lévő gépkocsik ellenőrzését, és megerősíti a teljes európai felügyeleti rendszert.

Az új uniós szabályok legfőbb elemei az alábbiak:

  • Független és színvonalas tesztelés a járművek forgalomba hozatala előtt: az új gépjármű-típusok tesztelését és vizsgálatát végző műszaki szolgálatokat szigorú kritériumok alapján végzett független ellenőrzéseknek vetik alá tagállami kijelölésük megadása, illetve megújítása előtt. A nemzeti típusjóváhagyó hatóságok ezentúl egy közös szakmai értékelési rendszer alá fognak tartozni, biztosítandó a vonatkozó szabályok végrehajtását és következetes betartását bárhol az Unióban.
  • A már forgalomban lévő járművek ellenőrzése: az új keretrendszer javítja a már a piacon lévő és a kereskedésekben eladásra kínált járművek ellenőrzését is. Ezentúl a tagállamoknak rendszeresen meg kell vizsgálniuk bizonyos számú gépkocsit, és a területükön talált nem megfelelő járművekkel szemben védintézkedéseket léptethetnek életbe a típusjóváhagyást kiadó hatóság bevonása nélkül.
  • Európai szintű felügyelet: mindezeken felül most már a Bizottság is végezhet megfelelőség-ellenőrzéseket, akár laboratóriumokban, akár a közutakon is. Amennyiben egy gyártó megsérti a típusjóváhagyási jogszabályokat (pl. hatástalanító berendezéseket vagy hamis nyilatkozatokat használ), a Bizottság elrendelheti járműveinek visszahívását az uniós piacról, és gépkocsinként akár 30 000 eurós bírságot szabhat ki a gyártóra. Ilyen intézkedéseket eddig csak agépjárműtípust eredetileg jóváhagyó nemzeti hatóságok hozhattak.
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS