„Jelenleg 377 ezer töltőállomás létezik az unióban, de ha a tagállamok betartották volna ígéreteiket, akkor mostanra már kétszer ennyi lenne.”
Az Európai Parlament szerdán 485 szavazattal, 65 ellenszavazat és 80 tartózkodás mellett elfogadta álláspontját arról, hogy fel kellene gyorsítani az autók, teherautók, vonatok és repülőgépek alternatív (például elektromos vagy hidrogén) töltési állomásainak kiépítését, és támogatni kellene a fenntartható járművek elterjedését. Az új szabályjavaslat az Irány az 55%! csomag részét képezi, amelynek célja, hogy az Unió 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsásson ki.
A képviselők kötelező minimumcélokat határoztak meg az alternatív üzemanyagokhoz szükséges infrastruktúra terén. A tagállamoknak 2024-ig kell bemutatni a célok elérését szolgáló terveiket.
A parlamenti álláspont szerint 2026-ra az Unió legfontosabb útvonalai mentén 60 kilométerenként legalább egy, autókat kiszolgáló elektromos töltőállomást kell létesíteni. Ugyanez vonatkozna a teherautókra és a buszokra is, azonban nagyobb teljesítményű berendezésekkel és csak a TEN-T törzshálózaton. A szabálytervezet alól csak a legkülsőbb európai régiók, szigetek és nagyon kis forgalmú utak képeznek kivételt.
A képviselők a legfontosabb uniós útvonalak mentén hidrogén töltőállomások felállítását is javasolják (100 kilométerenként, szemben a Bizottság által javasolt 150 kilométerrel), és rövidebb határidőt szabnának a feladathoz (2028-ra, 2031 helyett).
Az alternatív üzemanyag-töltőállomások bármilyen márkájú jármű előtt nyitva állnának, és a fizetés egyszerűen zajlana. A megfizethető és összevethető árat kWh-ban vagy kg-onként kellene feltüntetni. A képviselők azt is elvárják, hogy 2027-re hozzanak létre egy uniós infopontot az alternatív üzemanyagokról, ahol bárki tájékozódhat majd a különböző töltőállomásokon elérhető üzemanyagról, a várakozási időről és az árakról.
„Jelenleg 377 ezer töltőállomás létezik az unióban, de ha a tagállamok betartották volna ígéreteiket, akkor mostanra már kétszer ennyi lenne. Muszáj megoldanunk ezt a dekarbonizáció szempontjából szűk keresztmetszetet jelentő problémát, és a zöld megállapodás megmentése érdekében gyorsan ki kell építenünk az alternatív üzemanyagokhoz szükséges infrastruktúrát” – mondta Ismail Ertug (S&D, Németország) jelentéstevő.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.