Energiaárak: így kezelné a rendkívüli helyzetet az Európai Bizottság

Energiaárak: így kezelné a rendkívüli helyzetet az Európai Bizottság
2021. 10. 14., 16:15

A rövid távú nemzeti intézkedések közé tartozik a háztartásoknak nyújtott sürgősségi jövedelemtámogatás, a vállalatok által igénybe vehető állami támogatás és a célzott adócsökkentés.

Az Európai Bizottság közleményt fogadott el az energiaárakról, amelyben intézkedéseket vázol fel a globális energiaárak várhatóan az egész télen át tartó, rendkívüli emelkedésének kezelése, valamint az európai polgárok és vállalkozások támogatása érdekében. A közlemény ismerteti azt az eszköztárat, amelyet az EU és tagállamai alkalmazhatnak a jelenlegi áremelkedések azonnali hatásainak kezelése és energiarendszerünk jövőbeli ársokkokkal szembeni további védelme érdekében. A rövid távú nemzeti intézkedések közé tartozik a háztartásoknak nyújtott sürgősségi jövedelemtámogatás, a vállalatok által igénybe vehető állami támogatás és a célzott adócsökkentés. A Bizottság támogatni fogja továbbá a megújuló energiával és az energiahatékonysággal kapcsolatos beruházásokat, megvizsgálja az energiatárolásra és a gázkészletek beszerzésére vonatkozó intézkedések lehetőségét, valamint értékelni fogja a villamosenergia-piac jelenlegi szerkezetét.

Kadri Simson, az EU energiaügyi biztosa (képünkön) a következőket mondta: „A globális energiaárak emelkedése az Unió számára komoly aggodalmat okoz. Miközben kilábalunk a világjárványból, és megkezdődik a gazdasági fellendülés Európában, a kiszolgáltatott fogyasztók védelméről és az európai vállalkozások támogatásáról sem feledkezhetünk meg. A Bizottság segítséget nyújt a tagállamoknak abban, hogy azonnali intézkedéseket hozzanak a háztartásokra és a vállalkozásokra gyakorolt hatások mérséklése érdekében. Ugyanakkor más középtávú intézkedéseket is meghatározunk annak biztosítása érdekében, hogy energiarendszerünk ellenállóbb és rugalmasabb legyen, és hogy a zöld átállás során ellenálljon minden jövőbeli áringadozásnak. A jelenlegi helyzet kivételes, hiszen a belső energiapiac az elmúlt 20 évben jól teljesítette feladatát. Mindamellett biztosítanunk kell, hogy a jövőben is jól működjön, megvalósítva az európai zöld megállapodást, fokozva energiafüggetlenségünket és elősegítve éghajlat-politikai céljaink elérését.”

Azonnali intézkedések a fogyasztók és a vállalkozások védelme érdekében:

- sürgősségi jövedelemtámogatás az energiaszegénységben élő fogyasztók számára, például utalványok vagy a számlaösszeg egy részének elengedése révén, amelyek az EU kibocsátáskereskedelmi rendszeréből származó bevételekkel támogathatók,

- átmeneti számlabefizetési haladék engedélyezése,

- védintézkedések a hálózatról való lekapcsolás elkerülése érdekében,

- a kiszolgáltatott helyzetben lévő háztartások adókulcsainak átmeneti és célzott csökkentése;

- a vállalkozások vagy iparágak támogatása az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályokkal összhangban,

- a nemzetközi energiaügyi kapcsolatok erősítése a nemzetközi energiapiacok átláthatóságának, likviditásának és rugalmasságának biztosítása érdekében,

- az energiapiacokon tanúsított esetleges versenyellenes magatartás kivizsgálása, és az Európai Értékpapírpiaci Hatóság (ESMA) felkérése arra, hogy fokozza a szén-dioxid-piac fejleményeinek nyomon követését;

- a megújuló energiára vonatkozó beszerzési megállapodásokhoz való szélesebb körű hozzáférés elősegítése és e megállapodások támogatása kísérő intézkedések révén.

Fel kell gyorsítani a tiszta energiára való átállást, amely a legjobb biztosíték a jövőbeli ársokkokkal szemben. Az EU folytatni fogja egy olyan hatékony energiarendszer kialakítását, amelyben magas a megújuló energia aránya. Jóllehet az olcsóbb megújuló energiaforrások egyre nagyobb szerepet játszanak a villamosenergia-hálózat ellátásában és az árak meghatározásában, a kereslet megnövekedése idején még mindig szükség van más energiaforrásokra, többek között a gázra. A jelenlegi piaci struktúrában továbbra is a gáz ára határozza meg a teljes végleges villamosenergia-árat, mivel minden termelő ugyanazt az árat kapja ugyanazon termékért – a villamos energiáért –, amikor az belép a hálózatba. Általános az egyetértés a tekintetben, hogy a jelenlegi árképzési modell továbbra is a leghatékonyabb, ugyanakkor szükség van további elemzésekre. A válság emellett felhívta a figyelmet arra is, hogy a gáztárolás fontos szerepet játszik az uniós gázpiac működésében. Az EU jelenleg éves gázfelhasználásának több mint 20 százalékát kitevő tárolókapacitással rendelkezik, de nem minden tagállamban vannak tárolók, és tagállamonként eltérők az ezek használatára vagy a tárolási kötelezettségekre vonatkozó szabályok.

A dekarbonizált és reziliens energiarendszerre irányuló középtávú intézkedések:

- a megújuló energiaforrásokra, az épületkorszerűsítésekre és az energiahatékonyságra irányuló beruházások fokozása, valamint a megújuló energiaforrások aukcióinak és engedélyezési eljárásainak felgyorsítása;

- a villamosenergia-tárolási kapacitás fejlesztése, ideértve az akkumulátorokat és a hidrogént is, az egyre növekvő részarányt képviselő megújuló energiaforrások integrálásának támogatása érdekében,

- az Energiaszabályozók Együttműködési Ügynökségének (ACER) arra irányuló megbízása, hogy tanulmányozza a villamosenergia-piac jelenlegi szerkezetének előnyeit és hátrányait, és adott esetben fogalmazzon meg ajánlásokat a Bizottság számára,

- az ellátásbiztonságról szóló rendelet felülvizsgálatának mérlegelése az európai gáztárolási rendszer hatékonyabb használatának és működésének biztosítása érdekében,

- gázkészletek tagállamok általi önkéntes közös beszerzésében rejlő lehetséges előnyök vizsgálata,

- új, határokon átnyúló, regionális gázkockázati csoportok létrehozása, amelyek elemzik a kockázatokat és tanácsot adnak a tagállamoknak nemzeti megelőzési és veszélyhelyzeti cselekvési terveik kidolgozásához,

- a fogyasztók energiapiacon betöltött szerepének megerősítése a szolgáltatóválasztás és -váltás, a saját villamosenergia-termelés és az energiaközösségekhez való csatlakozás lehetőségének biztosításával.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS