Az Európai Bizottság meghatározta és közzétette következő évekre vonatkozó kereskedelmi stratégiáját. A legfontosabb pontokat „kérdés-felelet” formában is összefoglalták.
Miért dolgoz ki az Európai Bizottság új kereskedelmi stratégiát?
Az EU-nak új kereskedelmi stratégiára van szüksége az előttünk álló kihívások – a gazdasági helyreállítás, az éghajlatváltozás és a környezetkárosodás, a növekvő nemzetközi feszültségek, az unilateralizmus egyre nagyobb mértékű alkalmazása és annak a multilaterális intézményekre gyakorolt következményei – kezeléséhez.
Az új stratégia ezért jobban beleépíti az uniós kereskedelempolitikát a blokk gazdasági prioritásaiba, ahogyan ezeket a zöld megállapodás és az európai digitális stratégia kifejti, meghatározza a kereskedelempolitikának a Covid19-világjárvány utáni gazdasági helyreállításban játszott szerepét, és támogatja az EU geopolitikai törekvéseinek megvalósítását. Ily módon megmutatja, hogy a kereskedelempolitika hogyan támogatja az EU nyitott stratégiai autonómiáját.
Az új stratégia célja a nyitottságon, fenntarthatóságon és határozottságon alapuló új kereskedelempolitikai konszenzus kialakítása. Megerősíti, hogy az EU globális szinten síkra száll a nyitott, szabályokon alapuló, méltányos és fenntartható kereskedelem mellett.
Melyek a kereskedelempolitika legfontosabb középtávú célkitűzései?
Az EU kereskedelempolitikájának három alapvető célkitűzésre kell összpontosítania:
E három célkitűzés elérése érdekében a Bizottság a következőkre összpontosít:
A stratégia e területek mindegyikére vonatkozóan számos kiemelt intézkedést határoz meg, amelyeket a jelenlegi Bizottság megbízatása alatt kell megvalósítani (a teljes listát lásd a szöveg végén).
Mi a „nyitott stratégiai autonómia”, és mit jelent a kereskedelempolitika számára?
A nyitott stratégiai autonómia koncepciója tükrözi az EU azon törekvését, hogy vezető szerepe és szerepvállalása révén kezébe vegye saját pályájának megtervezését és a körülötte lévő világ alakítását, ugyanakkor megőrizze érdekeinket és értékeinket. A koncepció lényege, hogy az EU a lehető legjobban kihasználja a nyitottságunkban és globális szerepvállalásunkban rejlő lehetőségeket, miközben határozottan kiáll érdekeink mellett mind belső, mind külső viszonylatban.
Az EU lényegében továbbra is együttműködik partnereivel e pozitív program előmozdítása érdekében, de önállóan működik, amikor arra szükség van.
Az EU továbbra is nyitott marad a kereskedelem és a beruházások szempontjából?
Igen. Az EU kereskedelmi megállapodások kiterjedt hálózatát alakította ki: 78 partnerrel 46 megállapodást kötött, és jelentős kereskedelmi többlettel rendelkezik. Unió-szerte 35 millió munkahely függ a kereskedelemtől. Ezek között jelentős a magas színvonalú munkahelyek száma: a globális kereskedelemből származó versenyelőnyök 12%-kal növelték a béreket. Erre az erős alapra lehet építeni, de ehhez a határainkon túl kell tekintenünk, mivel a globális növekedés 85%-a a következő évtizedben Európán kívül fog végbemenni.
Az EU jóléte úgy biztosítható a legmegfelelőbb módon, ha a befelé fordulás helyett folytatjuk a kereskedelmet globális partnereinkkel. A nyitott kereskedelemre valóban minden eddiginél nagyobb szükség van a Covid19-világjárvány utáni helyreállítás támogatásához.
A nyitott stratégiai autonómia koncepció első szava a „nyitott”. Az EU globális gazdasági hatalomként mindig a nyitottságot és a globális együttműködést fogja képviselni, és élen fog járni a fenntartható növekedésben.
A nyitottság azonban nem jelent védtelenséget. Biztosítani fogjuk, hogy ki tudjuk aknázni nemzetközi kötelezettségvállalásaink előnyeit, és vezető szerepet töltünk be a globális változásokban azáltal, hogy készen állunk megvédeni magunkat a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben.
Az EU a reziliencia megerősítésére és iparaink versenyképességének fenntartására, az egységes piac vonzóbbá tételére, valamint az éghajlatváltozás és más környezeti kihívások kezelésére irányuló nyitottságra épül, és erre a nyitottságra szüksége is van. A nyitottság és a szerepvállalás stratégiai döntés, amely nagyobb jóléthez, versenyképességhez és dinamizmushoz vezet.
Hogyan fogja támogatni a kereskedelempolitika az EU geopolitikai céljait?
Az EU mindig is szilárdan támogatta a multilateralizmust és a szabályokon alapuló nemzetközi rendet, és ez nem fog változni. Korszerűsíteni szeretnénk a globális szabályokat, hogy azok figyelembe vegyék az elmúlt évtizedek mélyreható gazdasági fejlődését. Erre a reformra a kereskedelem virágzásához szükséges stabilitás és kiszámíthatóság biztosítása érdekében van szükség. Ezért kiemelt feladatunk a WTO reformja.
Az EU fokozni kívánja kapcsolatait Afrikával és a szomszédos országokkal, beleértve a bővítési országokat is, és meg kívánja szilárdítani partnerségeit a kulcsfontosságú növekedési régiókkal, különösen Latin-Amerikával és az ázsiai és csendes-óceáni térséggel. Célunk továbbá, hogy szorosan együttműködjünk az Egyesült Államok új kormányával közös érdekeink érvényesítése érdekében, ideértve a WTO reformját is.
Hogyan kívánja az EU megreformálni a WTO-t?
Az EU új stratégiája a WTO reformjára vonatkozó menetrendet határoz meg a következők révén:
Hogyan járul hozzá ez a stratégia az EU és az USA közötti kapcsolatok javításához?
A transzatlanti kapcsolat a világ legnagyobb és gazdaságilag legjelentősebb partnersége; e kapcsolat a közös érdekekben és értékekben gyökerezik. Az új amerikai kormányzat lehetőséget kínál a WTO reformjára irányuló közös munkára, többek között a versenytorzulások leküzdésére és a szervezet fenntartható fejlődéshez való hozzájárulásra való képességének megerősítése révén. Új lehetőségeket kínál a gazdaságaink zöld és digitális átállásával kapcsolatos szoros együttműködésre is.
A transzatlanti kapcsolatok szempontjából kulcsfontosságú pillanatban vagyunk, és várakozással tekintünk az új Biden-kormányzattal való együttműködés elé, hogy megoldást találjunk az előttünk álló számos problémára. Az EU egyértelművé tette, hogy készen állunk egy új fejezetre. A WTO reformjával kapcsolatos együttműködés prioritást fog élvezni. A zöldebb gazdaság támogatása érdekében például transzatlanti vezetést javasoltunk a WTO-n belüli kereskedelmi és éghajlat-politikai kezdeményezésben. Továbbra is együtt fogunk működni az Egyesült Államokkal és másokkal annak biztosítása érdekében, hogy a kereskedelmi szabályok megfelelő eszközökkel rendelkezzenek a versenytorzulások kezeléséhez és az egyenlő versenyfeltételek előmozdításához.
Mi a helyzet az EU és Kína közötti kapcsolatokkal?
Az EU és Kína között kialakult kereskedelmi és beruházási kapcsolat fontos, ugyanakkor kihívásokkal teli. A Kínával való tisztességesebb és szabályokon alapuló gazdasági kapcsolat kiépítése kiemelt feladat. A közlemény felvázolja, hogy miként lehet kezelni a Kínával való együttműködés összetettségét, és biztosítani azt, hogy az EU hatékony politikai eszközökkel rendelkezzen jogainak érvényesítésére.
A közelmúltban megkötött átfogó beruházási megállapodás elvben fontos előrelépést jelent az EU és Kína közötti kereskedelmi kapcsolatokban. Részét képezi az EU Kínára vonatkozó, szélesebb körű és többrétű stratégiájának. A megállapodás ratifikálásához szükséges munka a megállapodás hatékony végrehajtása iránti egyértelmű elkötelezettséget igényel a piacra jutás, az egyenlő versenyfeltételekkel kapcsolatos kötelezettségvállalások és a fenntartható fejlődés terén.
Milyen tervei vannak a Bizottságnak további érdekelt felek bevonásával kapcsolatban?
A Bizottság üdvözli a nyilvános konzultációra válaszul benyújtott több mint 400 beadványt, amelyek lényeges szerepet játszottak e közlemény előkészítésében. A Bizottság nagyra értékeli az érdekelt felek ilyen mértékű szerepvállalását, és továbbra is elkötelezett az átlátható és inkluzív kereskedelempolitika biztosítása mellett. Tekintettel az érdekelt felek közötti párbeszéd és a kulcsfontosságú kérdésekben folytatott konkrét együttműködés ösztönzésének fontosságára, a Bizottság elmélyíti a civil társadalommal folytatott együttműködését a tavaly elindított, Civil Társadalmi Párbeszéd elnevezésű felülvizsgálati tanulmány alapján.
Az érdekelt felektől kapott elemzések alapján a Bizottság a következőket is elvégzi:
Hogyan kapcsolódnak a stratégiában meghatározott intézkedések a nyitott, fenntartható és határozott kereskedelempolitikához?
A stratégia számos kiemelt intézkedést tartalmaz a gazdasági helyreállítás, valamint a zöld és digitális transzformáció támogatása, a fenntarthatóság valamennyi dimenziójának megerősítése, valamint a jogaink és értékeink védelme tekintetében határozottabb megközelítés alkalmazása érdekében. A kiemelt intézkedések olyan konkrét új intézkedéseket határoznak meg, amelyeket e Bizottság megbízatása során kell megvalósítani, ezeken kívül azonban számos más intézkedés is folytatódni fog vagy megerősítésre kerül e célok további támogatása érdekében.
Az EU jóléte az egységes piac nyitottságára és vonzerejére, valamint a partnerekkel világszerte folytatott aktív kereskedelemre épül. Mivel a jövőbeli növekedés legnagyobb része az EU-n kívül zajlik, a kereskedelempolitika döntő szerepet játszik az EU gazdasági helyreállításában, mert szorosabbra kell fűzni a kapcsolatot a globális növekedés szempontjából kulcsfontosságú régiókkal. A kereskedelempolitikának fontos szerepe van abban is, hogy támogassa az uniós gazdaság klímasemlegessé és versenyképesebbé válását a jól szabályozott digitális piacon. Mindezek a prioritások naprakész, a célnak megfelelő globális szabályokat tesznek szükségessé.
Intézkedések:
A fenntarthatóság most először válik a kereskedelempolitika kifejezett és központi pillérévé. Az EU elkötelezett amellett, hogy globális erejét és erős kereskedelmi kapcsolatait kihasználja a fenntarthatóbb és méltányosabb kereskedelem támogatása érdekében, valamint hogy fokozza kereskedelmi partnereinek a globális kihívások – például az éghajlatváltozás – kezelésére irányuló törekvéseit.
Intézkedések:
Amellett, hogy lehetőség szerint előnyben részesíti az együttműködést, az EU nem fog visszariadni jogainak érvényesítésétől és értékeinek határozottabb és – szükség esetén – autonóm módon történő védelmétől. Az EU eszközöket fejleszt ki ahhoz, hogy szembe tudjon nézni az új kihívásokkal, és megvédelmezze az európai vállalatokat és polgárokat a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben úgy az EU-n belül, mint azon kívül.
Intézkedések:
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.