Egészséges életmód mindenkinek: elindult az uniós kampány

2021. 09. 24., 19:18

Az Európai Bizottság elindította a HealthyLifestyle4All elnevezésű kampányát, amely korosztályoktól és társadalmi csoportoktól függetlenül a lehető legszélesebb körben hivatott az egészséges életmódot népszerűsíteni.

A sportot és az aktív életmódot, valamint az egészség-, élelmiszer- és egyéb szakpolitikákat összekapcsoló, két éven át futó kampány a civil társadalom, a nem kormányzati szervezetek, a tagállami, helyi és regionális hatóságok, valamint a nemzetközi szervezetek részvételével zajlik. A kampányban részt vevők célja, hogy különböző tevékenységeik révén az európaiakat aktívabb és egészségtudatosabb életmódra bírják.

A tevékenységek a HealthyLifestyle4All kampány három célkitűzéséhez járulnak hozzá, melyek a következők:

  • az egészséges életmóddal kapcsolatos tudatosság növelése minden korosztály körében;
  • sporthoz, a testmozgáshoz és az egészséges étrendhez való könnyebb hozzáférés támogatása, különös tekintettel a hátrányos helyzetű csoportok elérésére és befogadására, valamint a megkülönböztetésmentességre;
  • a globális megközelítés előmozdítása valamennyi szakpolitikában és ágazatban, összekapcsolva a táplálkozást, az egészséget, a jóllétet és a sportot.

A kampányban közreműködő szervezetek vállalásokat tehetnek konkrét fellépésekre vagy tevékenységekre, és ezeket bevezethetik a vállalások online nyilvántartásába. Számos uniós ország és számos szervezet, például a Nemzetközi és az Európai Olimpiai Bizottság, a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (WADA), a Nemzetközi Iskolasport Szövetség, a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA), az Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) már benyújtotta a kampányt támogató vállalásait, melyekhez várhatóan további szervezetek is csatlakoznak.

A kampány koordinátoraként a Bizottság a következő két évben számos intézkedést hajt végre, többek között az alábbiakat:

  • az Erasmus+, a Horizont Európa kutatási és innovációs keretprogram és „az EU az egészségért” program keretében az egészséges életmódot támogató projektek finanszírozásának növelése: 2021 és 2027 között 470 millió EUR áll rendelkezésre az Erasmus+ keretében megvalósított sporttevékenységekre, továbbá 290 millió EUR a Horizont Európa, 4,4 millió EUR pedig „az EU az egészségért” program révén;
  • #BeActive díj új, korosztályokon átívelő kategóriájának létrehozása, a sport életkortól független jelentőségének elismerése érdekében;
  • az uniós rákmegelőzési mobilalkalmazás elindítása azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet az egészséges életmód rákmegelőzésben betöltött szerepére, az európai rákellenes terv célkitűzéseivel összhangban;
  • egy olyan élelmiszer-összetevőket ismertető adatbázis létrehozása és gondozása, amely az egészségesebb élelmiszerek fogyasztásának népszerűsítése érdekében az Unióban kapható feldolgozott élelmiszerek tápértékére vonatkozóan tartalmaz információkat, és hozzájárul a magas cukor-, zsír- és sótartalmú, kevésbé egészséges élelmiszerek fogyasztásának mérsékléséhez. A csomagolás elülső oldalán kötelezően feltüntetendő, uniós szinten harmonizált tápértékjelölés bevezetése, csakúgy mint az élelmiszer-ellátási láncon belüli felelős üzleti és marketing-magatartásra vonatkozó, 2021 júliusában hatályba lépett uniós kódexszintén hozzájárulnak majd e célkitűzés megvalósításához;
  • a testmozgás és a mentális egészség jelentőségének tudatosítása, valamint az egészséges és fenntartható étrend kérdésének napirendre vétele. A Bizottság felül fogja vizsgálni az uniós iskolagyümölcs-, iskolazöldség- és iskolatejprogramot, és az oktatásra vonatkozó ajánlásába beemeli az egészséges életmód koncepcióját;
  • az egészséges életmódra vonatkozó, tényeken alapuló szakpolitikai döntéshozatal támogatása az egészségfejlesztést és a betegségmegelőzést célzó tudásközpont és a Rákkutatási Tudásközpont közreműködésével.

A kampány elindítása egybeesik a 2021. évi Európai Sporthéttel, amelyre szeptember 23. és 30. között kerül sor Európa-szerte, három elismert európai sportoló – Beatrice Vio, Jorge Pina és Szergej Bubka – védnöksége mellett. Az érdeklődők több ezer online és offline rendezvény közül választhatnak, melyek során ízelítőt kapnak abból, hogy a testmozgás örömöt okoz, ellenállóbá tesz és áthidalja a generációs különbségeket. Az Európai Sporthetet 2015 óta rendezik meg, azóta a sport és a testmozgás népszerűsítésének legnagyszabásúbb európai kampányaként vált ismertté. A 2020. évi Európai Sporthét Európa-szerte szervezett több mint 32 ezer rendezvénye 15,6 millió aktív résztvevővel rekordszámú érdeklődőt vonzott.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS