Csökkent a forgalomba helyezett autók száma az EU-ban 2021-ben

2022. 01. 18., 14:31

2021. decemberében már a hatodik egymást követő hónapban csökkent az egy évvel korábbihoz képest az újonnan forgalomba helyezett autók száma az Európai Unióban az európai autóipari ágazati szakmai képviseleti szervezet, az ACEA jelentése alapján. A forgalomba helyezések 2021 egészében is elmaradtak az előző évitől.

Tavaly decemberben 795 ezer személygépkocsit helyeztek forgalomba az Európai Unióban, 22,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A decemberivel együtt már a hatodik egymást követő hónapban csökkent éves bázison nagyjából húsz százalékkal a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma az EU-ban. Éves növekedés csak a március-júniusi időszakban volt tavaly, a legnagyobb mértékű, több mint háromszoros, áprilisban. Januárban és februárban is kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint az előző évben, mintegy húsz százalékkal.

A tavalyi egész évben az előző évinél 2,4 százalékkal kevesebb, 9,7 millió új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban. A válság előttitől, a 2019-es forgalomba helyezésektől 3,3 millióval marad el a 2021-es forgalomba helyezések száma. Míg a 2020-as csökkenés elsősorban a válság gazdasági aktivitást és keresletet visszafogó hatására vezethető vissza, a 2021-es csökkenés oka elsősorban a félvezetőalkatrészek hiánya miatt lelassult gyártás volt.

A legtöbb autót a Volkswagen konszern márkáiból helyezték forgalomba tavaly, 2,437 milliót, 4,8 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban. A legnépszerűbb márka a VW volt 1,082 milliós, az előző évinél 6,7 százalékkal kevesebb forgalomba helyezéssel. A Volkswagen konszern piaci részesedése 25,1 százalékra csökkent 25,8 százalékról, a VW márka piaci részesedése 11,2 százalékra csökkent 11,7 százalékról.

A legnagyobb növekedést a Hyundai csoport érte el 2021-ben, 18,4 százalékosat. A legnagyobb mértékben, 27,0 százalékkal a Mitsubishi és 24,2 százalékkal a Honda forgalomba helyezései csökkentek 2021-ben.

A négy legnagyobb nemzeti piac közül csak Németországban csökkent az éves forgalomba helyezések száma 2021-ben, 10,1 százalékkal. A négy közül a legnagyobb növekedés Olaszországban volt, 5,5 százalékos, Spanyolországban 1,0 százalékos, Franciaországban 0,5 százalékos.

A legnagyobb éves növekedés Horvátországban és Görögországban volt, 24,7 és 24,6 százalékos. A legnagyobb mértékben, 22,0 százalékkal Litvániában csökkentek a forgalomba helyezések.

Decemberben Magyarországon 8742 személygépkocsit helyeztek forgalomba, 31,2 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 12,7 ezernél. A tavaly forgalomba helyezett személygépkocsik száma 4,8 százalékkal csökkent 122 ezerre. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS