Átláthatóbb élelmiszerárakat szorgalmaz az Európai Bizottság

2019. 05. 24., 09:30

Az Európai Bizottság javaslatot terjesztett elő, amelynek célja, hogy alapvető információkat bocsássanak rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy az élelmiszer-ellátási lánc egyes szakaszaiban miként határozzák meg az agrár-élelmiszeripari termékek árait.

A vételi és eladási ár közötti különbségek tájékoztatást nyújthatnak az eladó és a vevő közötti köztes költségekről (például a szállítás, a biztosítás, a raktározás stb. költségei). A nagyobb átláthatóság elősegítheti a jobb üzleti döntéseket és ezáltal javíthatja az élelmiszer-ellátási lánc egyes szakaszai közötti tisztességes magatartásba vetett bizalmat. Ahhoz, hogy a globális piacokon hatékony verseny alakuljon ki, a piaci fejleményekkel kapcsolatos aktuális és könnyen hozzáférhető információkhoz való hozzáférés is elengedhetetlen fontosságú.

Phil Hogan, a mezőgazdaságért és a vidékfejlesztésért felelős biztos kijelentette: „A bizottság prioritásként kezeli a mezőgazdasági termelők pozíciójának megerősítését az élelmiszer-ellátási láncban. A piaci átláthatóság fokozása egyenlő hozzáférést és nagyobb egyértelműséget fog biztosítani az árakkal kapcsolatos információk tekintetében, méltányosabbá és kiegyensúlyozottabbá téve élelmiszer-ellátási láncunkat. Ezek az új szabályok az élelmiszer-ellátási lánc gyengébb és kisebb szereplőinek az előtérbe helyezése révén ki fogják egészíteni a közelmúltban elfogadott, a tisztességtelen forgalmazói magatartást tiltó irányelvet. Bevezetésük azt az EU-szerte megnyilvánuló határozott véleményt is tükrözi, miszerint erősíteni kell a mezőgazdasági termelők szerepét az élelmiszer-ellátási láncban.

Noha a mezőgazdasági piacok alakulásáról (árak, termelési volumenek, készletek stb.), rengeteg információ áll rendelkezésre, szinte semmilyen piaci információ nincs az agrár-élelmiszeripari ellátási lánc más kulcsfontosságú piacaira, nevezetesen a mezőgazdasági termelők és a fogyasztók közötti, az élelmiszer-feldolgozásban és a kiskereskedelmi ágazatban működő piacokra vonatkozóan. A mezőgazdasági termelők és az élelmiszer-ellátási lánc más szereplői közötti információs aszimmetria miatt jelentős hátrányba kerülnek a termelők a piacon, és a tisztességes magatartásba vetett bizalom is csorbul. A feldolgozók és a kiskereskedők piacainak alakulására vonatkozó információk hiánya az agrár-élelmiszeripari ellátási lánc „feketedoboza” volt.

A javasolt intézkedések a hús-, a tojás-, a tej-, a gyümölcs- és zöldségipari ágazatra, valamint a szántóföldi növények, a cukor és az olívaolaj ágazatára fognak kiterjedni. Ezek a meglévő adatgyűjtési rendszerekre és azokra az eljárásokra épülnek, amelyek már működnek, és amelyeket a piaci szereplők és a tagállamok arra használnak, hogy a piaci információkat jelentsék a Bizottságnak, csak most kibővült hatókörrel. Minden egyes tagállam felelős lesz az árra és a piacra vonatkozó adatok összegyűjtéséért. A Bizottság azt ajánlja, hogy a tagállamok a legköltséghatékonyabb megközelítést válasszák, és az adminisztratív terhek csökkentése érdekében hagyják ki a kis- és középvállalkozásokat. A tagállamok közölni fogják az adatokat a bizottsággal, amely ezt követően az agrár-élelmiszeripari adatportálon és az uniós piaci megfigyelőközpontokon keresztül rendelkezésére bocsátja azokat. Alapvetően fontos, hogy a tagállamok által szolgáltatott információk pontosak és aktuálisak legyenek.

A bizottság minőségi jogalkotásra vonatkozó eljárásai szerint a javaslatot most 4 hetes nyilvános konzultációs időszakra közzéteszik. Ezt követően az Európai Bizottság elfogadja a javaslatot, amely a tervek szerint hat hónappal az elfogadása után hatályba lép.

Előzmények

2016-ban létrejött a mezőgazdasági piacokat vizsgáló munkacsoport azzal a céllal, hogy felmérje a mezőgazdasági termelők szerepét a szélesebb értelemben vett élelmiszer-ellátási láncban, és ajánlásokat tegyen a lánc megerősítésére és javítására.

Ezen ajánlások alapján a bizottság 2017-ben bevezető hatás­vizsgálatot és nyilvános konzultációt indított az élelmiszer-ellátási lánc javításáról, amelyek három elemre terjedtek ki: a tisztességtelen forgalmazói magatartás, a termelői együttműködés és a piac átláthatósága. 

Egy 2018 februárjában közzétett uniós szintű közvélemény-kutatásból kiderül, hogy a válaszadók túlnyomó többsége (88 százaléka) úgy véli, fontos erősíteni a mezőgazdasági termelők élelmiszer-ellátási láncon belüli szerepét. Ezt a véleményt támasztotta alá az is, hogy a KAP korszerűsítéséről szóló, 2017-es nyilvános konzultáció keretében válaszolók 96 százaléka egyetértett azzal a javaslattal, hogy a mezőgazdasági termelők értékláncon belüli helyzetének javítása szerepeljen az EU közös agrárpolitikájának célkitűzései között.

A bizottság tavaly terjesztette elő az élelmiszer-ellátási láncon belüli tisztességtelen forgalmazói magatartás betiltására irányuló javaslatát, amelyről a társjogalkotók 2019 áprilisában szavaztak. Ezek az új szabályok gondoskodni fognak az összes európai mezőgazdasági termelő, valamint kis és közepes méretű beszállító védelméről az élelmiszer-ellátási láncban alkalmazott tisztességtelen forgalmazói magatartással szemben – olvasható a testület közleményében.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS