„A digitális eszközök kulcsfontosságúak lesznek polgáraink védelme szempontjából”

2020. 04. 17., 18:00

Az uniós tagállamok az Európai Bizottság támogatásával uniós eszköztárat fejlesztettek ki a fertőzöttekkel érintkezett személyek felkutatására és figyelmeztetésre szolgáló mobilalkalmazások használatára vonatkozóan.

Ez annak a közös, összehangolt megközelítésnek a része, amelynek célja a kijárási korlátozások fokozatos feloldásának támogatása a múlt heti bizottsági ajánlásban foglaltaknak megfelelően.

A koronavírus-világjárvány kitörése óta a tagállamok a Bizottság támogatásával folyamatosan értékelik a válság kezelésére szolgáló digitális megoldásokat az eredményesség, a biztonság, a magánélet védelme és az adatvédelem szempontjából. A fertőzöttekkel való érintkezés nyomon követésére szolgáló alkalmazások – amennyiben teljes mértékben megfelelnek az uniós szabályoknak és jól össze vannak hangolva – kulcsszerepet játszhatnak a válságkezelés valamennyi szakaszában, különösen akkor, amikor elérkezik az idő a társadalmi elhatárolódási intézkedések fokozatos megszüntetésére. Kiegészíthetik az érintkezések manuális nyomon követését, és segíthetnek megszakítani a vírus fertőzési láncát. Az eszköztárat az ilyen mobil alkalmazásokra vonatkozó adatvédelmi iránymutatás kíséri.

Az eszköztárat üdvözölve Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos így nyilatkozott: „A koronavírus terjedésének megfékezésére szolgáló, a fertőzöttekkel való érintkezést nyomon követő alkalmazások hasznosak lehetnek, különösen a tagállamok exitstratégiáinak részeként. A szigorú adatvédelmi biztosítékok azonban előfeltételei ezeknek az alkalmazásoknak, és következésképpen azok hasznosságának. Bár innovatívnak kell lennünk, és a lehető legjobban ki kell használnunk a technológiát a világjárvány elleni küzdelemben, értékeink és adatvédelmi követelményeink nem csorbulhatnak.”

Sztella Kiriakídisz, az egészségügyért és az élelmiszer-biztonságért felelős biztos így fogalmazott: „A digitális eszközök kulcsfontosságúak lesznek polgáraink védelme szempontjából, amint fokozatosan feloldjuk a kijárási korlátozásokat. A mobilalkalmazások figyelmeztethetnek bennünket a fertőzés kockázataira, és támogathatják az egészségügyi hatóságokat a fertőzöttekkel való érintkezés nyomon követésében, ami elengedhetetlen a fertőzési láncok megszakításához. Gondosan, kreatívan és rugalmasan kell kezelnünk a társadalmaink újbóli megnyitására irányuló megközelítéseinket. Folytatnunk kell a görbe ellaposítását, és azt továbbra is alacsony szinten kell tartanunk. Biztonságos és az előírásoknak megfelelő digitális technológiák nélkül a megközelítésünk nem lehet hatékony.”  

A magánélet védelmét tiszteletben tartó és önkéntes kontaktkövető alkalmazásokra vonatkozó közös megközelítés

A bejelentés az első olyan közös uniós eszköztár létrehozásáról szól, amelyet az elektronikus egészségügyi hálózat rendkívül gyorsan, az Európai Bizottság támogatásával és azzal együttműködésben fejlesztett ki. Gyakorlati útmutatást nyújt a tagállamok számára a fertőzöttekkel való érintkezés nyomon követésére szolgáló és figyelmeztető alkalmazások bevezetéséhez. Az eszköztár meghatározza az ilyen alkalmazásokra vonatkozó alapvető követelményeket:

  • teljes mértékben meg kell felelniük az adatvédelemre és a magánélet védelmére vonatkozó uniós szabályoknak, amint azt az Európai Adatvédelmi Testülettel folytatott konzultációt követően ma előterjesztett iránymutatás is tartalmazza;
  • az alkalmazásokat a népegészségügyi hatóságokkal szoros együttműködésben kell bevezetni, és azokat e hatóságoknak jóvá kell hagyniuk;
  • az alkalmazások telepítésének önkéntes alapon kell történnie, és amint már nincs szükség rájuk, azokat el kell távolítani;
  • törekedni kell a magánélet védelmét erősítő legújabb technológiai megoldások kihasználására. Az alkalmazások valószínűleg rövid hatótávolságú Bluetooth technológiát használnak, ezért nem teszik lehetővé az emberek tartózkodási helyének nyomon követését;
  • anonimizált adatokon kell alapulniuk, de képesnek kell lenniük arra, hogy figyelmeztessék azokat, akik bizonyos ideig fertőzött személy közelében tartózkodtak – a fertőzöttek személyazonosságának felfedése nélkül –, hogy jelentkezzenek tesztelésre vagy vonuljanak önkéntes karanténba;
  • az egész Unióban interoperábilisnak kell lenniük, hogy a polgárok akkor is védelemben részesüljenek, ha átlépik a határokat;
  • elfogadott járványügyi iránymutatásokon kell alapulniuk, és tükrözniük kell a kiberbiztonsággal és a hozzáférhetőséggel kapcsolatos bevált gyakorlatokat;
  • biztonságosnak és hatékonynak kell lenniük. 

Miközben könnyebb, gyorsabb és hatékonyabb nyomon követést tesznek lehetővé, mint a fertőzött betegekkel készített interjúkon alapuló hagyományos rendszerek, a manuális nyomon követés továbbra is kiterjed azokra a polgárokra, akik jobban ki lehetnek téve a fertőzésnek, de kevésbé valószínű, hogy rendelkeznek okostelefonnal. Ilyenek például az idős vagy a fogyatékkal élő személyek.

Az eszköztár jövőbeli fejlesztései során közös megközelítést lehet kidolgozni más funkciókra, különösen a tájékoztatásra és a tünetkövetésre vonatkozóan.

A további lépések

Az eszköztár a fertőzöttekkel érintkezett személyek felkutatására és figyelmeztetésére szolgáló mobilalkalmazások válságkezelésre történő felhasználásának legújabb bevált gyakorlatait tükrözi. Egy folyamat része, amelyben a tagállamok együttműködnek annak érdekében, hogy az elkövetkező hetekben és hónapokban kidolgozzák és finomítsák ennek és más gyakorlati eszközöknek a használatát. Ezt az első változatot a tagállamok tapasztalatainak fényében kell továbbfejleszteni.

2020. április 30-ig a népegészségügyi hatóságok értékelik az alkalmazások eredményességét nemzeti és határokon átnyúló szinten. A tagállamoknak 2020. május 31-ig jelentést kell tenniük intézkedéseikről, és az intézkedéseket szakértői értékelés céljából hozzáférhetővé kell tenniük a többi tagállam és a Bizottság számára. A Bizottság ki fogja értékelni az elért eredményeket, és 2020 júniusától kezdve a válság teljes ideje alatt időszakos jelentéseket fog közzétenni, amelyekben fellépésekre vagy a láthatólag már nem szükséges intézkedések fokozatos felszámolására fog javaslatot tenni.

Európai Bizottság

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS