Az Európai Bizottság javaslatokat a dezinformáció visszaszorítását célzó gyakorlati kódex megerősítésére.
Az iránymutatás megfogalmazza a Bizottság elvárásait, határozottabb kötelezettségvállalásokat és minél szélesebb körű részvételt sürgetve az aláírók részéről, akik egy szilárdabb nyomonkövetési keretre és egyértelmű mutatókra építve elősegíthetik a dezinformáció terjesztéséből származó pénzügyi előnyök visszaszorítását, a felhasználók aktívabb szerepvállalását a dezinformáció terjedésének megállításában, a tényellenőrzőkkel való együttműködést az uniós tagállamokban és nyelveken, valamint a kutatók adathozzáféréséhez szükséges keretek megteremtését.
Věra Jourová, az értékekért és az átláthatóságért felelős alelnök a következőket mondta: „Az online dezinformáció jelentette fenyegetések gyorsan változnak, ezért fokoznunk kell közös fellépésünket a polgárok szerepvállalásának megerősítése és a demokratikus információs tér védelme érdekében. Új, hatékonyabb kódexre van szükség, amely elősegíti az online platformok és más szereplők szolgáltatásaiban rejlő rendszerszintű kockázatok kezelését és algoritmusaik javítását, megszüntetve azt a helyzetet, hogy a piac csupán önmagát szabályozza és eközben jövedelmet húz a dezinformáció terjesztéséből – mindeközben azonban teljes mértékben tiszteletben kell tartanunk a szólásszabadságot.”
Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos hozzátette: „Meg kell zaboláznunk az infodémiát és az olyan hamis információk terjesztését, amelyek emberéleteket veszélyeztetnek. A dezinformáció terjesztése nem lehet többé bevételi forrás. Nagyobb elkötelezettséget kell megkövetelnünk az online platformok, a teljes hirdetési ökoszisztéma és a tényellenőrző hálózatok részéről. Emellett a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály további hatékony eszközöket biztosít a dezinformáció elleni fellépéshez.”
Az iránymutatás a kódex szigorítását sürgeti, a következő területek megerősítése révén:
A Bizottság arra bíztatja az EU-ban működő bejáratott és feltörekvő platformokat, az online hirdetési ökoszisztéma érintett szereplőit (pl. hirdetéscsere-cégeket, hirdetéstechnológiai szolgáltatókat, a hirdetésekből bevételhez jutó márkákat), a magáncélú üzenetküldő szolgáltatásokat, valamint a kódex hatékony működéséhez erőforrásaikkal vagy szakértelmükkel hozzájárulni tudó érdekelt feleket, hogy csatlakozzanak a kódexhez. A megerősített kódexnek új, testre szabott kötelezettségvállalásokat kell tartalmaznia, amelyek igazodnak az aláírók által nyújtott szolgáltatások méretéhez és jellegéhez.
A platformoknak és az online hirdetési ökoszisztéma szereplőinek felelősséget kell vállalniuk, és jobban együtt kell működniük a dezinformációból szerzett bevételek megszüntetése érdekében, nevezetesen az egyes aláírók által kiszűrt dezinformációs hirdetésekre vonatkozó információcsere, a reklámkihelyezésekkel kapcsolatos átláthatóság és elszámoltathatóság javítása, valamint a leleplezett hamis tartalmakat módszeresen terjesztő szereplők kizárása révén.
A megerősített kódexnek átfogóan le kell fednie a dezinformáció terjesztését szolgáló manipulatív magatartások jelenlegi és jövőbeli formáit (köztük a botokat, a hamis fiókokat, a szervezett manipulációs kampányokat, a profillopásokat), és testre szabott kötelezettségvállalásokat kell tartalmaznia a hatásmérséklés érdekében hozott intézkedések átláthatóságának és elszámoltathatóságának biztosítása érdekében.
A felhasználóknak hozzá kell férniük az online környezet jobb megértéséhez és a biztonságos navigációhoz szükséges eszközökhöz. Az aláíróknak átláthatóvá kell tenniük ajánlórendszereiket, azaz azt, ahogyan a felhasználóknak megjelenítik a tartalmakat, és kockázatcsökkentő intézkedéseket kell hozniuk, hogy rendszereik ne segíthessék elő a dezinformáció vírusszerű terjedését. Emellett könnyen elérhető, hatékony eszközöket és eljárásokat kell kidolgozniuk a felhasználók számára, hogy azok jelenteni tudják a közérdekre vagy az egyénekre nézve potenciálisan káros dezinformációt. Azon felhasználók számára, akiknek a tartalmait vagy felhasználói fiókjait hasonló bejelentések nyomán korlátozták, megfelelő és átlátható fellebbezési és jogorvoslati mechanizmust kell biztosítani. A megerősített kódexnek emellett növelnie kell a közérdekű megbízható információk láthatóságát, és figyelmeztetnie kell a felhasználókat, akik a tényellenőrzők által hamisként megjelölt tartalmakkal kapcsolatba kerültek.
Az új kódexnek elő kell segítenie a tényellenőrzőkkel való jobb együttműködést, növelve a lefedett uniós országok és nyelvek körét. A megerősített kódexnek emellett szilárd keretet kell biztosítania a kutatók adatokhoz való hozzáféréséhez.
A megerősített kódexnek tartalmaznia kell egy hatékonyabb nyomonkövetési keretet, amely a platformok által hozott intézkedések eredményeit és hatását, valamint a kódexnek az EU-n belüli dezinformációra kifejtett általános hatását mérő, egyértelműen meghatározott fő teljesítménymutatókon (KPI) alapul. A platformoknak rendszeresen jelentést kell tenniük a Bizottságnak a megtett intézkedésekről és a vonatkozó fő teljesítménymutatókról. Az információkat és az adatokat a platformoknak szabványosított formátumban, tagállamok szerinti bontásban kell rendelkezésre bocsátaniuk.
Végezetül az aláíróknak létre kell hozniuk egy Átláthatósági Központot, ahol nyomon követhető, milyen politikákat fogadtak el a kódex vállalásainak végrehajtása érdekében, hogyan hajtották végre azokat, és hogyan alakulnak a fő teljesítménymutatók szempontjából releváns adatok és mérőszámok. Az iránymutatás emellett javaslatot tesz egy állandó munkacsoport létrehozására is, amelyet a Bizottság elnökölne. Ebben az aláírók mellett az Európai Külügyi Szolgálat, az Audiovizuális Médiaszolgáltatásokat Szabályozó Hatóságok Európai Csoportja (ERGA) és a Digitális Média Európai Megfigyelőközpontja (EDMO) képviseltetné magát, mely utóbbi több mint 11 millió eurót kapott arra, hogy nyolc regionális központot hozzon létre, és hogy tevékenységét kiterjessze a tagállamokban. A munkacsoport, amelyet szakértők fognak segíteni, elvégzi a kódex felülvizsgálatát és kiigazítását a technológiai, társadalmi, piaci és jogalkotási fejlemények tükrében.
Maga a bor nem nosztalgiázik, hiszen semmi köze az idehaza anno vagy akár most literes kiszerelésben kapható asztali borokhoz.
Fontos, hogy az atomenergia semmilyen módon ne váljon áldozatává az ukrajnai háború miatt kialakult politikai válságnak és vitáknak, e nélkül ugyanis lehetetlen lenne az energiaellátási krízis megoldása – szögezte le Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter New Yorkban.