A használt személyautót vásárlók zöme a belföldi papírokkal rendelkező kocsik közül választ.
Idén májusban a DataHouse adatai szerint 9 234 import használt személyautó kapott hazai rendszámot. Ez az érték 13 százalékkal haladja meg az áprilisi értéket, de továbbra is jelentősen elmarad az előző évek 10-11 ezres behozatali átlagától, a tavaly májusi 12 283-as mennyiségnek alig több mint háromnegyede.
Mindez lényegesen nem fogja vissza a teljes hazai használtautó-kereskedelmet, mivel nyolcból hét használtautó-vásárló belföldi járművek közül választ, ezen a piacon pedig továbbra is az elmúlt évek átlaga körüli az aktivitás.
„A használtautó-import havi alakulása az év eddigi részében igen pontosan követi a tavalyi értékeket, csak éppen 23-25 százalékkal alacsonyabb szinten – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Az elmaradásnak több oka is van. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb statisztikái szerint bár idén már nőttek az újautó-eladások a kontinensen, a forgalomba helyezett új járművek száma európai szinten még mindig 23 százalékkal a 2019-es szint alatt van. Emiatt még mindig a korábbiaknál nagyobb a kereslet a használt járművek iránt, így az importautók forrását jelentő országokban nehéz kompromisszumok nélkül használt autóhoz jutni. A hazai keresletet ugyanakkor ebben az évben az infláció miatt csökkenésbe váltó reálbérszint korlátozza. E két hatást jelenleg az sem tudja ellensúlyozni, hogy a forint árfolyama kedvezően alakul, az elmúlt két hónap során már gyakran benézett a 375 forintos szint alá is.”
Jelenleg a teljes autópiacot visszafogják a hitelezés megugró költségei is. A hazai gazdaságot jellemző magas kamatszint az importált használt autók eladását szintén nehezíti, hiszen a behozatallal foglalkozó kereskedők által jelenleg kínált kondíciók számos érdeklődőt tartanak vissza a vásárlástól.
A behozott használt autók közötti márkasorrendet hagyományosan a Volkswagen vezeti, melyet az Opel és a Ford követ, a következő helyeket pedig a három német prémiummárka, az Audi, a Mercedes, valamint a BMW foglalja el. Az elmúlt hónapokban minden második importált használt autó e márkák valamelyikét képviselte.
A használtautó-import mennyisége az év első öt hónapjában összesen 44 102 volt, ami 24 százalékkal marad el az előző év hasonló időszakában regisztrált 58 255-ös értéktől. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 47 089 volt, ami 2 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 47 916-os mennyiségnél.
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.