Tovább nőtt az üzleti bizalom Magyarországon

2018. 11. 26., 08:00

Novemberben lényegében változatlan maradt a GKI konjunktúraindexe. Az üzleti várakozások október után novemberben is javultak, a fogyasztóiak viszont tovább csökkentek – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt.

Az EU támogatásával végzett felmérés szerint a konjunktúra index az októberi 7,2 pontról 7,5 pontra emelkedett novemberben. Az üzleti bizalmi index 14,4 pontra növekedett novemberben az előző havi 13,1 pontról, a fogyasztói bizalmi index pedig az októberi mínusz 9,5 pontról mínusz 12,1 pontra romlott.

A GKI közleménye szerint az üzleti bizalmi index idei átlaga körül alakult, a fogyasztói viszont ez évi mélypontja közelében van, de továbbra is optimizmust jelez.

Az üzleti szférán belül csak a kereskedelmi várakozások romlottak, azonban az ipari bizalmi index emelkedése hibahatáron belüli. Érezhetően erősödött viszont a szolgáltató cégek és különösen az építőipari vállalkozások optimizmusa.

Az iparban az elmúlt időszak termelésének és a készletállománynak a megítélése kissé romlott, a termelési várakozás és a rendelésállomány megítélése – ezen belül különösen az exportrendeléseké – viszont javult.

Az építőipari bizalmi index novemberben új historikus csúcsára emelkedett. Novemberben a mélyépítő cégek kilátásai javultak, míg a magasépítőké kissé romlottak az előző hónaphoz képest. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség ugyan kissé rosszabb lett, a rendelésállományok értékelése viszont jóval kedvezőbb.

A kereskedelmi bizalmi index október után novemberben tovább csökkent, de értéke így is az elmúlt öt évet jellemző viszonylag keskeny sáv tetejéhez áll közel. Az eladási pozíció megítélése jelentősen romlott, a készleteké nem változott, míg a rendelésállományoké számottevően kedvezőbb lett.

A szolgáltatói bizalmi index novemberben emelkedett, kedvezőbb lett az általános üzletmenet és a várható forgalom megítélése is. Az előző időszak forgalmáról alkotott vélemény viszont romlott.

A foglalkoztatási szándék minden ágazatban erősödött, különösen az építőiparban. Az emberek munkanélküliségtől való félelme csekély, de október után novemberben is kissé nőtt. Az áremelési törekvés minden ágazatban intenzívebb, a fogyasztók inflációs várakozása viszont valamivel visszafogottabb lett.

A magyar gazdaság perspektívájának megítélése a szolgáltató cégek kivételével minden ágazatban és a fogyasztók körében is romlott, különösen a kereskedelemben.

A GKI fogyasztói bizalmi index novemberben az októberinél is nagyobb mértékben romlott, de továbbra is derűlátást tükröz. A lakosság saját jövőbeni megtakarítási képességét az októberben gondoltnál sokkal rosszabbnak érezte, igaz akkor e tekintetben több mint másfél évtizede nem látott optimizmus uralkodott. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási feltételeit az októberinél sokkal kedvezőtlenebbnek minősítette. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS