GKI: májusban javultak az üzleti, romlottak a fogyasztói várakozások

2019. 05. 27., 08:45

Májusban, az áprilisi kétéves mélypont után kissé emelkedett a GKI konjunktúraindexe; az üzleti várakozások szerény javulást mutatnak, míg a fogyasztói várakozások kismértékben romlottak – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt.

Az Európai Unió támogatásával végzett felmérés szerint a konjunktúraindex az áprilisi 2,9 pontról májusban 4,3 pontra erősödött. Az üzleti bizalmi index az áprilisi 7,1 pontról májusban 9,4 pontra emelkedett, a fogyasztói bizalmi index viszont az előző havi mínusz 8,9 pontról mínusz 10,4 pontra esett vissza.

Az üzleti szférán belül az építőipar kivételével minden ágazatban javultak a várakozások, de egyikben sem érték el márciusi szintjüket. Az ipari bizalmi index májusi emelkedése ellenére érezhetően elmaradt az elmúlt két évre jellemző értéktől. Kedvezőbbé vált a termelési helyzet és kilátás, valamint a rendelésállomány  és ezen belül az export megítélése és kissé kisebbnek érezték a válaszadók a készletállományt is.

Az építőipari bizalmi index kéthavi csökkenés után májusban lényegében stagnált. A magasépítő cégek kissé derűlátóbbá váltak, míg a mélyépítők kilátásai valamelyest tovább romlottak, ezzel a két szektor várakozása szinte azonossá vált. Továbbra is az építőipar messze a legoptimistább ágazat, ugyanis az építőipari cégek előző háromhavi termeléssel összefüggő elégedettsége javult, a rendelésállomány értékelése nem változott.

A kereskedelmi bizalmi index májusban az áprilisi csökkenésnél kisebb mértékben emelkedett. Az eladási pozíció megítélése alig változott, a rendelések várható alakulását sokkal, a készletek nagyságát pedig kissé derűlátóbban ítélték meg a válaszolók.

A szolgáltatói bizalmi index májusban visszatért a márciusi szintjére. Bár az általános üzletmenet és a forgalmi helyzet megítélése gyengült, a forgalmi várakozások erősödtek.

A foglalkoztatási szándék elmúlt hónapokra jellemző gyengülése májusban minden ágazatban növekedésre váltott, kivéve az építőipart. Kissé erősödött a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az áremelési törekvés az iparban és az építőiparban erősödött, a kereskedelmi és szolgáltató cégek körében gyengült, a fogyasztók inflációs várakozása pedig kissé erősödött.

A GKI fogyasztói bizalmi index értéke három havi javulás után májusban kissé mérséklődött, közel egy éve egy nagyon szűk sávban hullámzik. Az emberek saját várható pénzügyi helyzetüket kissé jobbnak, megtakarítási képességüket viszont valamivel rosszabbnak látták, mint áprilisban. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lelehetőségét lényegében változatlannak érzékelte. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 09:05
2024-ben a mezőgazdaság teljes kibocsátása 4,0 ezer milliárd forint felett alakult, az előző évitől 8,0 százalékkal maradt el; a növénytermesztés volumene 11 százalékkal kisebb, az állattenyésztésé 4,9 százalékkal nagyobb volt – tájékoztatott a statisztikai hivatal.
2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-05 21:05:00
A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.
2024-12-05 15:05:00
A 2025-re vonatkozó kilátásaikat tekintve a munkáltatók inkább optimisták, de egyelőre óvatosan nyilatkoznak a létszámbővítési terveikről. A legnagyobb kihívásuk jelenleg megtalálni azokat a szakmailag megfelelő jelölteket, akik beillenek a cégkultúrába, miközben meg kell birkózniuk a jelentkezők magas bérigényeivel is – derült ki a Profession.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS