Válaszoltak a klímaváltozásra a magyar termelők

Válaszoltak a klímaváltozásra a magyar termelők
2021. 12. 22., 13:05

Automata öntözőberendezések és árnyékolás, termálvizes fűtés: többek között ilyen technológiai megoldásokkal próbálják mérsékelni a szélsőségessé váló időjárás okozta károkat a szentesi zöldségtermelők. Az ötszáz szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ egyik tagjánál már holland mintára, ledes lámpákkal megvilágított üvegházakban is termelnek koktélparadicsomot. A termelők folyamatosan azon dolgoznak, hogy egyre több magyar zöldség legyen elérhető a téli időszakban is.

A szélsőséges időjárás miatt nehéz időszakot zártak a szentesi zöldségtermelők: télen a sokáig tartó napfényszegény időjárás, tavasszal a hosszan tartó fagyok és nyáron a sorozatos hőhullámok mind kihívás elé állították a zárt fóliás és üvegházi termelőket. Az év második felétől pedig az termesztéshez szükséges alapanyagok, az úgynevezett inputanyagok árának emelkedését szintén kezelniük kellett.

A friss piaci termékeknél a műtrágya, gáz, az áram, az üzemanyag árának és a kamatteher költségeinek növekedése át fogja írni a friss piaci termelést jövőre is. Előfordulhat, hogy néhány termelőnél csúszhatnak akár az ültetések is, és ezeket az energiaköltségeket ki kell gazdálkodni – derül ki az ötszáz szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ összeállításából.

Tonnák, milliárdok, hektárok

A DélKerTÉSZ-nél összességében az első tizenegy hónapban 5200 tonnával több zöldséget értékesítettek, mint az előző év azonos időszakában, így az értékesített mennyiség 50920 tonna volt. Az árbevétel pedig 10,8 milliárd forintra rúgott, ami 1,3 milliárddal több mint tavaly. Idén egyébként már 143 hektáron termelnek a tagok.

„Idén vegyesen alakult a kép. A friss piaci termékeknél 2020-as 22 ezer tonnáról 26 ezer tonnára nőtt a beszállított mennyiség az új üveg- és fóliaházaknak köszönhetően 2021 tizenegy hónapjában. A parikafélék területe öt hektárral nőtt, és több mint 13 ezer tonnára növekedett az értékesített mennyiség, az árbevétel pedig 6,6 milliárd forintot tett ki. A hegyes erős paprika jó időszakot zárt, TV-paprikából 14 százalékkal több jött be éves szinten idén, míg a kápiát jobban érintette az időjárás viszontagsága. A fürtös paradicsom esetében viszont 40 százalékkal növelte a termelői közösségünk a termelt mennyiséget, és további öt üvegházban zajlott a termelés” – mondta a DélKerTÉSZ elnöke, Nagypéter Sándor.

Fel kell készülni a klímaváltozásra

Szentes fontos hajtató körzet, ez az innovatív termesztési forma azt jelenti, hogy szabályozott környezetben, precíz, szinte izolált környezeti viszonyok mellett – többek között termálvízzel fűtött zöldségházakban – tudnak a zöldségek fejlődni.

Azonban az időjárás hatásai alól természetesen így sem tudják teljesen kivonni magukat. Nagypéter Sándor kiemelte, hogy a klímaváltozásra fel kell készülni, ennek a hatásait pedig technológiai fejlesztésekkel tompítani lehet. A forróságban például szükség van megfelelő szellőztetésre, árnyékolásra, automata öntözőberendezésekre, extrém forróságban pedig akár lassan már Magyarországon is felmerülhet az igény a hűtésre.

Paprikával és paradicsommal a magyar termelők április közepétől november végéig teljesen el tudják látni a magyar piacot. Az év vége felé, a hidegebb időben ugyan az előállított mennyiség csökken, de ilyenkor is van még magyar paprika. A DélKerTÉSZ termelői pedig folyamatosan azon dolgoznak, hogy egyre több magyar zöldség legyen elérhető a téli időszakban is, a következő szezontól ebben segítenek az üvegházépítések.

A DélKerTÉSZ tagjai között van olyan is, aki holland mintára az idei évi téli szezonban már ledes lámpákkal megvilágított üvegházakban is termel koktélparadicsomot. Így télen is egyre több magyar koktélparadicsom van a boltok polcain.

Népszerű a magyar zöldség külföldön is

A paprika az egyik leggyakrabban vásárolt zöldség a magyarok háztartásokban. Míg mennyiségben még mindig a tradicionális paprikafajtákat keresik a leginkább a magyarok, addig főleg a fiatalabb korosztály körében egyre népszerűbbek a különlegességek és a színesebb, édesebb fajták. A pandémia hozadékaként pedig a vásárlók változatlanul előnyben részesítik a csomagolt termékeket.

A szakember szerint a külpiacokon is jelentős az igény a magyar zöldségekre, nagyon népszerű például a kápia paprika, de a paradicsom esetében idén is jelentős volt az exportra való értékesítés, amely a hétszeresére nőtt éves szinten. A szentesi paradicsommal leginkább a közép-kelet-európai régió nagy áruházláncaiban találkozhattak a vásárlók. A december óta hungarikumnak számító szentesi paprikát – ide tartozik a fehér töltenivaló, a hegyes erős, a kápia és paradicsomalakú paprika – pedig a vevők Közép-Kelet-Európában és Németországban is megvásárolhatják már.

A nemzetközi piacokon is sikeres és versenyképes magyar zöldségekhez arra is szükség van, hogy azokat fejlett technológiával állítsák elő, hatékony logisztikai rendszerek legyenek, a DélKerTÉSZ pedig ezen az úton halad.

(Illusztráció: Pixabay)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-28 20:10:00
„Akkor tudjuk felsővezetőként újra energizálni a munkatársakat, ha emberként is jelen vagyunk, és tudunk közösséget építeni magunk körül, egy olyan közösséget, ami megtartja, segíti, nem csak szakmailag, hanem lelkileg, mentálisan is a munkavállalókat. Újra kell tölteni a biztonság- és bizalomtankjaikat, mert csak feltöltődve lesznek lelkesíthetőek és ambiciózusak a változásra, a transzformációra” – írja Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS