Sokkal több ment élelmiszerre, rezsifizetésnél is pörögnek a kártyák

2020. 12. 21., 15:00

Közel 21 százalékkal többet költöttek belföldön a K&H bankkártyásai az idei év első kilenc napjában, mint egy évvel korábban - áll a bank összefoglalójában, amelyből kiderül az is, hogy például a bankkártyás élelmiszer-vásárlások összege 40 százalékkal emelkedett, de a rezsifizetésnél is egyre kedveltebb a bankkártya. A készpénzmentes forgalom a következő időszakban is növekedhet, mivel januártól az online pénztárgépes boltoknak kötelező lesz elektronikus fizetési megoldást biztosítaniuk.

Folytatódik a bankkártyák térhódítása Magyarországon - derül ki a K&H Bank összeállításából, amelyből kiderül az is, hogy pontosan mire, mennyit költenek a bankkártyások. A jegybank hivatalos adatai szerint az év első kilenc hónapjában a magyar piacon kibocsátott kártyákkal belföldön összesen több 5574 milliárd forintért vásároltak az érintettek, ami 18 százalékos növekedésnek felel meg a múlt év azonos időszakához képest.

Ez az összeg pedig majdnem a triplája a 2015 első felében mért kártyás vásárlási forgalomnak. “A K&H bankkártyásai is kivették a részüket a növekedésből: kártyával belföldön 444 milliárd forintért vásároltak az első kilenc hónapban, ez pedig közel 21 százalékos bővülésnek felel meg éves összevetésben” – mondta Árva András, a K&H Bank lakossági marketing szegmensének vezetője.

Mire, mennyit?

A kártyás forgalom növekedését segítette az is, hogy a koronavírus-járvány miatt sokan inkább kártyára váltottak készpénzről. Ugyanakkor fontos, hogy még lendületesebben nőhetett volna a kártyás forgalom, ha a járvány kedvezőtlen hatásai – elbocsátások, fizetéscsökkentések – miatt nem torpant volna meg a kiskereskedelmi forgalom elmúlt években látott 5-6 százalékos bővülése. Az első félévben ugyanis a hivatalos KSH-adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom mindössze 1 százalékkal nőtt éves szinten.

A részletes adatokból látható, hogy a különböző bolttípusok forgalma eltérően alakult. A főként élelmiszert forgalmazó üzletek forgalma 4,5 százalékkal nőtt az első félévben. Jelentősen, több mint 50 százalékkal emelkedett a csomagküldő és internetes forgalom az online kereskedelem felfutása miatt. Ezzel szemben több üzlet forgalma visszaesett a járványkorlátozások és az elhalasztott lakossági vásárlások miatt: a textil, ruha és cipőboltok forgalma több mint 20 százalékkal csökkent, illetve hasonló mértékben mérséklődött a könyveket, papírárukat, újságokat értékesítő üzletek forgalma is.

A K&H megnézte azt is, hogy a bankkártyás ügyfelei január és szeptember vége között élelmiszerre 40 százalékkal, drogériákban kapható termékekre 33 százalékkal, egészségügyi cikkekre pedig 23 százalékkal többet költöttek kártyával, mint egy évvel korábban, online pedig 44 százalékkal nagyobb értékben vásároltak. Árva András ugyanakkor hozzátette azt is, hogy készpénzmentes fizetésre való átállásra és tudatosságra utal, hogy jelentősen, 10 százalékkal nőtt a kártyás rezsifizetés is a szóban forgó időszakban.

„A kártyás forgalmunk értékbeli növekedése több tényezőnek köszönhető. A kártyás vásárlások növekvő népszerűsége és a járványhatás mellett bizonyos termékkörökben az árak is feljebb mentek. Például az élelmiszerek ára az idei hónapokban 6-9 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A gyógyszerek is drágultak, jellemzően 2 százalékkal, ezeknél a termékeknél a kártyás forgalom bővülése a járvány miatti óvatossággal is magyarázható” – tette hozzá a K&H szakembere.

Árva András a következő időszakban várható trendekről azt mondta, hogy a kártyás forgalom és a digitális banki megoldások iránti kereslet a következő időszakban is növekedhet. Segítheti a bővülést az is, hogy jövő januártól az online kassza bevezetése után a kereskedőknek, szolgáltatóknak kötelező lesz elektronikus fizetési megoldást biztosítaniuk, ez pedig több tízezer új elfogadóhelyet jelent. A márciusban a magyar bankrendszerben elindított azonnali fizetési rendszer szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy minél inkább az elektronikus tér adjon helyet a pénzforgalomnak.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-06 11:05:00
Hiába szorított az adóprésükön a kormány, a bankok így is növelni tudták a nyereségüket. Kilenc hónap alatt már 1419 milliárd volt a profitjuk, holott a jegybank a tavalyinál jóval alacsonyabban tartja az alapkamatot, és augusztus óta magasabb tranzakciós illetéket kell fizetniük – írja elemzésében a Bank360.hu.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS