Prologis Research: 7 tényező, ami idén meghatározza az ellátási láncok alakulását

2024. 01. 30., 19:40

A Prologis Research, a világ vezető ipari ingatlancégének kutatócsoportja több évtizednyi iparági tapasztalat, saját adatok, valamint az ingatlanokra és ügyfelekre vonatkozó mélyreható ismeretek alapján hét 2024-es trendet határozott meg, amely várhatóan befolyásolni fogja az ellátási láncok globális alakulását.

Erősödő kikötői forgalom

A kikötői és kamionforgalom kétszámjegyű növekedése alapján megfordul a globális áruszállításban eddig tapasztalható recesszió. Várhatóan a dél-kaliforniai régió profitálhat ebből az elsők között, hiszen az előrejelzések szerint a Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőkben az import nagysága meghaladja majd a járvány előtti szintet. A kikötőkben összességében 46 százalékkal nőtt az import mértéke a 2023 februári mélypont óta.

További kihívások az építőiparban

Az ingatlanpiaci beruházások terén tapasztalható megtorpanás 2024-ben várhatóan tovább fokozódik, az új építkezések száma globálisan a 2008-as pénzügyi válsághoz hasonlóan alacsony szinthez közelít. Ezzel párhuzamosan világszerte tavaly átlagosan 5-10 százalékkal emelkedtek az építési költségek, ez az arány csak Európában volt ennél alacsonyabb. Tavaly a spekulatív jellegű megkezdett fejlesztések az Egyesült Államokban 65 százalékkal, világszerte pedig 50 százalékkal estek vissza éves szinten. És bár a termelési és infrastrukturális beruházások, valamint a stabilizálódó lakáspiac kedvezően hatott a nyersanyagárakra, a munkaerőpiacok továbbra is szűkösek maradtak, ami tovább növelheti a költségnyomást.

Emelkedő bérleti díjakat hozhat a nearshoring

Az előrejelzések szerint Latin-Amerikában a bérleti díjak a globális átlag több mint kétszeresével fognak nőni, köszönhetően az egyre népszerűbbé váló nearshoringnak, azaz az országon kívüli feladat kiszervezésnek. A régióban a kereslet várhatóan 2024-ben is rekordmagas szintet ér el, különösen Mexikóban és Brazíliában. A bérleti díjak mindkét országban az építési költségekhez igazodva emelkedtek, a gyorsan növekvő telekárak pedig Mexikóban és Brazíliában is súlyosbítják a problémát.

Kína újbóli felemelkedése

Kínában az éves kereslet ismét emelkedni fog, ami segít ledolgozni az elmúlt években felhalmozott többletkínálatot. A kínai logisztikai ingatlanpiac teljesítményét az elmúlt időszakban számos szokatlan tényező hátráltatta. Első helyen a koronavírussal kapcsolatos korlátozások álltak, amelyek megzavarták az üzleti döntéshozatalt és rontották a fogyasztói bizalmat, de ugyanígy hatással voltak a technológiai és az ingatlanszektorban tapasztalható korlátozó politikai döntések, valamint a termelőüzemek helyszíneinek újraértékelése is. Ráadásul éppen akkor jelentkezett globális gazdasági visszaesés, amikor feloldották a mobilitási korlátozásokat. Mindezek eredményeként a kereslet 2022-ben és 2023-ban egyaránt stagnált.

A költségvetési és monetáris politika 2024-ben várhatóan tovább enyhül, keresleti és kínálati ösztönzőket biztosítva az olyan újonnan megjelenő technológiáknak, mint például az alternatív energiaforrásokkal működő járművek és töltőállomásaik, a megújuló energiaforrások, valamint a chipgyártás. Emellett az e-kereskedelem növekedése – amely 2023 októberéig 8 százalékra lassult – 2024-ben újra 10 százalékra vagy még magasabb szintre gyorsul.

Az MI előretörése

A technológia – különösen a mesterséges intelligencia – a logisztikai központok energiaigényét növeli, ami a raktártulajdonosokat a napenergia-kapacitás megduplázására ösztönzi majd. Ráadásul a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kutatás-fejlesztési ráfordítások idén folyamatosan emelkedni fognak, az Egyesült Államokban csak a kormányzati MI-kiadások 21 százalékkal nőttek éves szinten 2022-ben. A Prologis várakozásai szerint a következő évtizedben a raktárak fele az autonóm mobil robotok használatát részesíti előnyben, és a következő 10-15 évben 10-20 százalékban automatizált tároló- és visszakereső rendszereket alkalmaznak majd.

Tovább nőnek az elektromos járműtöltési igények is. Bár Kína vezető szerepet tölt be az elektromos tehergépkocsik alkalmazása terén, Európában és az Egyesült Államokban is egyaránt bővült az elektromos járművek bevezetése, különösen az elmúlt két évben.

Kamatlábcsökkenés

Az előrejelzések szerint a kamatlábak csökkenése 2024-ben megduplázza a magántőkealapú ingatlanfinanszírozást. Bár a Szövetségi Nyíltpiaci Bizottság legfrissebb, decemberi előrejelzései szerint a medián szövetségi alapkamat 2024-ben a 4 százalék és 5 százalék közötti tartományban várható (2023-ban még az 5 százalék és 6 százalék közötti tartományba esett), a Prologis szakértői arra számítanak, hogy az infláció a vártnál fokozottabban lassul majd.

Fordul a kaptalizációs kocka

Nem várt változás állhat be a kapitalizációs ráták területén. Amíg az amerikai és az európai kapitalizációs ráták csökkennek, addig a terjeszkedés Ázsia irányába tolódik. A nyugati és az ázsiai piacok közötti hozamkülönbségek a 2022 eleji mínusz 50 bázispontos mélypontról 2023 harmadik negyedévére 130 bázispontra nőttek, ami magasabb a 2019-es 30 bázispontos átlagnál. Ennek megfelelően a tőkeköltség várhatóan csökkenni fog Egyesült Államokban és Európában, Japánban pedig a monetáris politika szigorodásával egyidejűleg emelkedik majd. Kínában a biztosítási díjak várhatóan szintén növekedni fognak, ez részben a jól érezhető geopolitikai kockázatoknak, részben pedig a működési környezet magas kínálat mellett kialakult bizonytalanságainak köszönhető.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-24 14:30:47
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS