Öt trend, amely meghatározza a házhoz szállítást a következő öt évben

Öt trend, amely meghatározza a házhoz szállítást a következő öt évben
2022. 02. 25., 15:42

A kézbesítési idő és a szállítási útvonalak lerövidítése, a központi óriásraktárakat felváltó kisebb depók, a vásárlók mind pontosabb tájékoztatása és a futárok magas szintű képzése – a mesterséges intelligencia alapú kiszállítási megoldásokat kínáló DoDo szakértői szerint ez az öt irány határozza meg a logisztikai fejlesztések jövőjét. A trendek alakulását a cseh startup szerint elsősorban az adatvezérelt megoldások terjedése és a futárok személyének felértékelődése befolyásolja – az okoslogisztikai technológiák a rendelések teljesítését gyorsabbá, pontosabbá és fenntarthatóbbá teszik.

A házhoz szállítás gyorsasága és pontossága a vásárlói döntéseket is jelentősen befolyásolja, mivel a háztartások már egyre több terméket online rendelések útján szereznek be, az élelmiszerektől kezdve az elektronikai eszközökön át a bútorokig. Az internetes vásárlások a járványhelyzet nyomán végképp a mindennapok részévé váltak, s így eddig sosem látott figyelem irányul a megrendelt termékek kiszállítására.

A gyorsaság, a rugalmasság és az ügyfélközpontúság mellett kiemelt szerepet játszik a futárok személye, jelenleg már részben ezen áll vagy bukik az e-kereskedelem sikere. A kiszállítások eredményességét emellett nagyban segíti a technológiai és adatvezérelt megoldások használata.

Az innovatív okoslogisztikai fejlesztések terén 2020 óta már a magyar piacon is élen járó cseh startup, a DoDo szerint az e-kereskedelem jövőjét a következő öt trend alakulása fogja meghatározni a következő öt évben.

1. Egyre fontosabb lesz a rendelési igények alakulásának előrejelzése 

A házhoz szállítás minőségének megítélésében az egyik legfontosabb tényező a gyorsaság. Minden vásárló lehetőleg azonnal szeretné megkapni rendelését. A következő időszakban az aznapi kiszállítás lesz egyre inkább az alapelvárás, de a nagyobb városokban már csak órákban, sőt, percekben fogják mérni a rendelési feladatok teljesítéséhez szükséges időt.

Ehhez elengedhetetlen a precíz útvonaltervezés, az aktuális forgalmi helyzet figyelembevételével, illetve a forgalom várható alakulásának előrejelzésével. Éppen ezért a technológiai megoldások egyre inkább felértékelődnek a logisztikában. A hatékony kiszállítás kulcsa ugyanis már nem a jármű vagy annak vezetője, hanem egy olyan adatvezérelt platform, amely valós idejű információkra építve, mesterséges intelligencia segítségével azelőtt megtervezi a logisztikai folyamat minden elemét, hogy a vásárló egyáltalán elindította volna a rendelését.

A szállítási feladatok prediktív modellezése már most is fontos szerepet játszik a logisztikában, de a jövőben ez központi jelentőséggel bír majd, mivel csakis így lesznek teljesíthetőek az egyre rövidebb határidők.

2. A raktározás decentralizációja 

A logisztika felgyorsításának egyik fontos feltétele a raktározás gyakorlatának újragondolása. Egy, a város szélén fekvő óriásraktár már egész egyszerűen nem lesz elegendő az egyre magasabb elvárások teljesítéséhez. A változó vásárlói igények nyomán a sok, kisebb kapacitású depó használata válik egyre inkább elterjedtté.

A rendelések teljesítésének további gyorsítását szolgálja emellett az olyan megoldások terjedése, mint az áruk fogadását és azonnali továbbszállítását lehetővé tevő keresztdokkolás, illetve a jellemzően nagyvárosok belső kerületeiben használt úgynevezett „dark-store", vagyis kisebb kapacitású, az adott területen és időszakban nagyobb számban rendelt termékek tárolására szolgáló létesítmény.

Ez utóbbi általában olyan közel található a szállítási címhez, hogy akár kisebb elektromos autóval vagy cargo-biciklivel is kézbesíthető az áru. Egyre fontosabbá válik az ilyen kisebb kapacitású létesítmények esetén a raktárkészletek optimalizálása, amely a jövőben az adott kiszállítási körzetre jellemző vásárlói igények előrejelzésén alapul majd.

3- Percre pontos információk 

A kiszállítás sebességén és a futárok teljesítményén túl a vásárlókkal folytatott kommunikáció minősége is nagymértékben felértékelődik az elkövetkező években. Az ügyfelek nem csupán gyorsan szeretnék megkapni a megrendelt termékeket, de a kiszámíthatóság is fontos számukra. Ennek is a megfelelő technológia alkalmazása és a tökéletes tervezés az alapja. Ez teszi lehetővé, hogy az áru pontosan a vásárló által előre kiválasztott, órákban vagy akár ennél is kisebb egységekben számolt időablakban érkezzen meg.

A webáruházak és a logisztikai szolgáltató platformja közötti automatizált kapcsolatnak köszönhetően a megrendelő bármikor tájékozódhat arról, éppen hol tartózkodik a futár, és pontosan mikor fog megérkezni.

4. A fenntartható logisztikához a technológián át vezet az út 

A fenntarthatóság fogalma gyakran felmerül a modern logisztikával kapcsolatban, s ez nem merül ki a dízelüzemű járművek elektromosra cserélésében. A fenntartható kiszállítás kulcsa az adatelemzés. A big data, az üzleti intelligencia és az automatizált tanulási megoldások teszik lehetővé a logisztikai szolgáltatások folyamatos optimalizálását. A kiszállítások tökéletesítésével egyben minimalizálható azok környezetre, illetve a városokban élő emberekre gyakorolt negatív hatása is.

A pontos útvonaltervezéssel, a járművek szállítókapacitásának lehető legjobb kihasználtságával és a megrendelőkkel folytatott gördülékeny kommunikációval a futárfeladatok időben, késés nélkül teljesíthetőek, s így a kiszállítás fenntarthatóvá válik. A raktárok decentralizálásának köszönhetően rövidebb utakat kell megtenni a kézbesítéshez, s erre már az olyan környezetbarát, alternatív szállítóeszközök is alkalmasak, mint az Európa-szerte egyre inkább terjedő cargo-biciklik.

5. Felértékelődik a futár személye 

A vásárló részben a kiszállítással kapcsolatban szerzett élményei alapján dönt arról, hogy indít-e a jövőben újabb rendeléseket az adott webshopban. A futár személye, stílusa ezért kifejezetten fontos az internetes áruházak számára, mivel személyesen kizárólag vele találkozik az ügyfél a vásárlás során. Magyarországon rendkívül kiélezett a verseny az e-kereskedelemben, és a megrendelők nagyon ritkán adnak még egy esélyt egy online üzletnek, ha egyszer már kellemetlen élményben volt részük. Éppen ezért egyre több vállalat felismeri, milyen fontos a futár személye, aki már nem csupán a megrendelt termék kézbesítője, de a webshop arca, nagykövete is egyben a vásárlók szemében.

A járvány okozta lezárások során kiderült, mennyire fontos szereplőivé váltak a futárok napjaink társadalmának: mára az alapinfrastruktúra részeivé váltak, s munkájuk elengedhetetlen az ország működőképességének fenntartásához. Ezt felismerve az egyik meghatározó jövőbeni trend a logisztikában a futárok képzésének fejlesztése, illetve munkakörülményeik javítása.

(Fotó: DoDo)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 02., 09:05
2025. januárban a nettó átlagkereset Romániában 5328 lej volt, ami a hónap végi lej/forint árfolyammal számolva 436 900 forintot ért; Magyarországon ugyanebben a hónapban a (kedvezmények nélkül számolt) nettó átlagbér 444 300 forint volt.
2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.
2025-04-01 12:05:00
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS