Most a Balaton közepén is tesztel a DoDO

2021. 08. 17., 19:00

A Balatonon tesztelte új, vízi ételszállítási szolgáltatását a mesterséges intelligencián alapuló logisztikai megoldásokat kínáló DoDo. Az ételrendeléseket a partmenti éttermekből környezetbarát módon szállították ki a vitorlások fedélzetére a Narke magyar fejlesztésű, zéró-emissziós elektrojetjével, amely a világ első elektromos jetskije.

A kikötő felkeresése nélkül, akár a Balaton közepén is átvehették ételrendeléseiket azok a vitorlázók, akik most hétvégén első alkalommal próbálták ki a DoDo által tesztüzemben elindított, vízi kiszállítási szolgáltatást. A cseh startup a pilot projekt megvalósításához olyan partnert keresett, amely környezetbarát megoldást tud biztosítani a rendelések kiszállításához.

A vállalat szigorú fenntarthatósági követelményei mellett ez a Balaton védelme érdekében is elengedhetetlen. A DoDo választása így esett a Narke-ra, a világ első olyan elektrojetjének kifejlesztőjére, amely sorozatgyártásra lett tervezve.

A Balaton partján alapított magyar cég számára kiemelten fontos a tó és az élővilág védelme, ezért az általuk megalkotott, tisztán elektromos meghajtású, újgenerációs Cyberjet zéró károsanyag-kibocsátású, és egyáltalán nem szennyezi a levegőt, illetve az élővizet.

„Folyamatosan keressük az új lehetőségeket kiszállítási szolgáltatásaink bővítésére, fejlesztésére. Évek óta vitorlázom a Balatonon, ezért jól tudom, hogy sokan egy éttermi ebéd kedvéért nem szívesen szakítják meg a vitorlázást. Rájuk gondolva, a hétvégi pihenésüket hajózással töltők igényeinek kiszolgálása érdekében vállalkoztunk a vízi futárfeladatok ellátására – egyelőre egy pilot projekt keretében. Ebben kiváló partnerre leltünk az első elektrojetet kifejlesztő Narke-ban, hiszen a magyar cég – hozzánk hasonlóan – az innovációt és a fenntarthatóságot tekinti alapértékeinek” mondta Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.

(Az Üzletem.hu Sáfár Károllyal korábban készített interjúját IDE KATTINTVA olvashatja.)

A vitorlások fedélzetéről érkező rendelések teljesítése új kihívást jelentett, hiszen ehhez össze kell hangolni a szárazföldi és a vízi szállítást. A DoDo által kifejlesztett, nagyteljesítményű logisztikai platform adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló megoldásainak köszönhetően azonban ez nem jelentett komoly nehézséget. Ennek köszönhetően az ételrendeléseket gyorsan, jellemzően félórán belül sikerült kézbesíteni, de a leggyorsabb teljesítés mindössze 18 percet vett igénybe.

A vízi szállítási feladatok teljesítéséhez használt Cyberjet a Narke magyar mérnökei által végzett fejlesztői munka eredményeként már 50 kilométer megtételére képes egy töltéssel. A Cyberjet elektromos motorjának teljesítménye 95 lóerő, a jármű végsebessége 55 km/h. A jármű fejlesztői kiemelten ügyeltek a fenntarthatósági szempontokra és a biztonságra. Ennek megfelelően merülése kifejezetten sekély, így nem kavarja fel az iszapot olyan mértékben, mint például a tőkesúllyal rendelkező hajók.

Az elektrojet sebességét gyárilag beállított üzemmódok korlátozzák, irányíthatósága és fékrendszere pedig gyors manővereket és megállást tesz lehetővé. Propellere zárt alagútban működik, így nem okoz sérülést a vízi élőlények egyikének sem. Az elektromos jetskit kizárólag olyan futár vezetheti, aki hajóvezetői engedéllyel rendelkezik.

A DoDo a balatoni tesztüzem tanulságait elemezve dönt az új szolgáltatás széleskörű bevezetéséről. A társaság Magyarország mellett Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is a házhoz szállítási piac fontos szereplője, ezért a jövőben ezekben az országokban is megfontolják az új, vízi úton történő szállítás bevezetését, az első pilot projekt eredményeinek összegzését követően.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS