A Balatonon tesztelte új, vízi ételszállítási szolgáltatását a mesterséges intelligencián alapuló logisztikai megoldásokat kínáló DoDo. Az ételrendeléseket a partmenti éttermekből környezetbarát módon szállították ki a vitorlások fedélzetére a Narke magyar fejlesztésű, zéró-emissziós elektrojetjével, amely a világ első elektromos jetskije.
A kikötő felkeresése nélkül, akár a Balaton közepén is átvehették ételrendeléseiket azok a vitorlázók, akik most hétvégén első alkalommal próbálták ki a DoDo által tesztüzemben elindított, vízi kiszállítási szolgáltatást. A cseh startup a pilot projekt megvalósításához olyan partnert keresett, amely környezetbarát megoldást tud biztosítani a rendelések kiszállításához.
A vállalat szigorú fenntarthatósági követelményei mellett ez a Balaton védelme érdekében is elengedhetetlen. A DoDo választása így esett a Narke-ra, a világ első olyan elektrojetjének kifejlesztőjére, amely sorozatgyártásra lett tervezve.
A Balaton partján alapított magyar cég számára kiemelten fontos a tó és az élővilág védelme, ezért az általuk megalkotott, tisztán elektromos meghajtású, újgenerációs Cyberjet zéró károsanyag-kibocsátású, és egyáltalán nem szennyezi a levegőt, illetve az élővizet.
„Folyamatosan keressük az új lehetőségeket kiszállítási szolgáltatásaink bővítésére, fejlesztésére. Évek óta vitorlázom a Balatonon, ezért jól tudom, hogy sokan egy éttermi ebéd kedvéért nem szívesen szakítják meg a vitorlázást. Rájuk gondolva, a hétvégi pihenésüket hajózással töltők igényeinek kiszolgálása érdekében vállalkoztunk a vízi futárfeladatok ellátására – egyelőre egy pilot projekt keretében. Ebben kiváló partnerre leltünk az első elektrojetet kifejlesztő Narke-ban, hiszen a magyar cég – hozzánk hasonlóan – az innovációt és a fenntarthatóságot tekinti alapértékeinek” – mondta Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.
(Az Üzletem.hu Sáfár Károllyal korábban készített interjúját IDE KATTINTVA olvashatja.)
A vitorlások fedélzetéről érkező rendelések teljesítése új kihívást jelentett, hiszen ehhez össze kell hangolni a szárazföldi és a vízi szállítást. A DoDo által kifejlesztett, nagyteljesítményű logisztikai platform adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló megoldásainak köszönhetően azonban ez nem jelentett komoly nehézséget. Ennek köszönhetően az ételrendeléseket gyorsan, jellemzően félórán belül sikerült kézbesíteni, de a leggyorsabb teljesítés mindössze 18 percet vett igénybe.
A vízi szállítási feladatok teljesítéséhez használt Cyberjet a Narke magyar mérnökei által végzett fejlesztői munka eredményeként már 50 kilométer megtételére képes egy töltéssel. A Cyberjet elektromos motorjának teljesítménye 95 lóerő, a jármű végsebessége 55 km/h. A jármű fejlesztői kiemelten ügyeltek a fenntarthatósági szempontokra és a biztonságra. Ennek megfelelően merülése kifejezetten sekély, így nem kavarja fel az iszapot olyan mértékben, mint például a tőkesúllyal rendelkező hajók.
Az elektrojet sebességét gyárilag beállított üzemmódok korlátozzák, irányíthatósága és fékrendszere pedig gyors manővereket és megállást tesz lehetővé. Propellere zárt alagútban működik, így nem okoz sérülést a vízi élőlények egyikének sem. Az elektromos jetskit kizárólag olyan futár vezetheti, aki hajóvezetői engedéllyel rendelkezik.
A DoDo a balatoni tesztüzem tanulságait elemezve dönt az új szolgáltatás széleskörű bevezetéséről. A társaság Magyarország mellett Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is a házhoz szállítási piac fontos szereplője, ezért a jövőben ezekben az országokban is megfontolják az új, vízi úton történő szállítás bevezetését, az első pilot projekt eredményeinek összegzését követően.
Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.
Az Országos Atomenergia Hivatal jóváhagyta a paksi atomerőmű-beruházás során „az első beton öntéséhez szükséges előzetes biztonsági jelentést”, ami a projekt újabb fontos lépése – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.