Most a Balaton közepén is tesztel a DoDO

2021. 08. 17., 19:00

A Balatonon tesztelte új, vízi ételszállítási szolgáltatását a mesterséges intelligencián alapuló logisztikai megoldásokat kínáló DoDo. Az ételrendeléseket a partmenti éttermekből környezetbarát módon szállították ki a vitorlások fedélzetére a Narke magyar fejlesztésű, zéró-emissziós elektrojetjével, amely a világ első elektromos jetskije.

A kikötő felkeresése nélkül, akár a Balaton közepén is átvehették ételrendeléseiket azok a vitorlázók, akik most hétvégén első alkalommal próbálták ki a DoDo által tesztüzemben elindított, vízi kiszállítási szolgáltatást. A cseh startup a pilot projekt megvalósításához olyan partnert keresett, amely környezetbarát megoldást tud biztosítani a rendelések kiszállításához.

A vállalat szigorú fenntarthatósági követelményei mellett ez a Balaton védelme érdekében is elengedhetetlen. A DoDo választása így esett a Narke-ra, a világ első olyan elektrojetjének kifejlesztőjére, amely sorozatgyártásra lett tervezve.

A Balaton partján alapított magyar cég számára kiemelten fontos a tó és az élővilág védelme, ezért az általuk megalkotott, tisztán elektromos meghajtású, újgenerációs Cyberjet zéró károsanyag-kibocsátású, és egyáltalán nem szennyezi a levegőt, illetve az élővizet.

„Folyamatosan keressük az új lehetőségeket kiszállítási szolgáltatásaink bővítésére, fejlesztésére. Évek óta vitorlázom a Balatonon, ezért jól tudom, hogy sokan egy éttermi ebéd kedvéért nem szívesen szakítják meg a vitorlázást. Rájuk gondolva, a hétvégi pihenésüket hajózással töltők igényeinek kiszolgálása érdekében vállalkoztunk a vízi futárfeladatok ellátására – egyelőre egy pilot projekt keretében. Ebben kiváló partnerre leltünk az első elektrojetet kifejlesztő Narke-ban, hiszen a magyar cég – hozzánk hasonlóan – az innovációt és a fenntarthatóságot tekinti alapértékeinek” mondta Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.

(Az Üzletem.hu Sáfár Károllyal korábban készített interjúját IDE KATTINTVA olvashatja.)

A vitorlások fedélzetéről érkező rendelések teljesítése új kihívást jelentett, hiszen ehhez össze kell hangolni a szárazföldi és a vízi szállítást. A DoDo által kifejlesztett, nagyteljesítményű logisztikai platform adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló megoldásainak köszönhetően azonban ez nem jelentett komoly nehézséget. Ennek köszönhetően az ételrendeléseket gyorsan, jellemzően félórán belül sikerült kézbesíteni, de a leggyorsabb teljesítés mindössze 18 percet vett igénybe.

A vízi szállítási feladatok teljesítéséhez használt Cyberjet a Narke magyar mérnökei által végzett fejlesztői munka eredményeként már 50 kilométer megtételére képes egy töltéssel. A Cyberjet elektromos motorjának teljesítménye 95 lóerő, a jármű végsebessége 55 km/h. A jármű fejlesztői kiemelten ügyeltek a fenntarthatósági szempontokra és a biztonságra. Ennek megfelelően merülése kifejezetten sekély, így nem kavarja fel az iszapot olyan mértékben, mint például a tőkesúllyal rendelkező hajók.

Az elektrojet sebességét gyárilag beállított üzemmódok korlátozzák, irányíthatósága és fékrendszere pedig gyors manővereket és megállást tesz lehetővé. Propellere zárt alagútban működik, így nem okoz sérülést a vízi élőlények egyikének sem. Az elektromos jetskit kizárólag olyan futár vezetheti, aki hajóvezetői engedéllyel rendelkezik.

A DoDo a balatoni tesztüzem tanulságait elemezve dönt az új szolgáltatás széleskörű bevezetéséről. A társaság Magyarország mellett Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is a házhoz szállítási piac fontos szereplője, ezért a jövőben ezekben az országokban is megfontolják az új, vízi úton történő szállítás bevezetését, az első pilot projekt eredményeinek összegzését követően.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 08. 04., 09:17
Azt hiszem, kezdő munkavállalóként nincs fontosabb feladatunk, mint találni egy jó főnököt és tanulni tőle. Örülök, hogy nekem annak idején ez megadatott – mondta az Üzletemnek Jancsár Gergely, az SAP Közép-Kelet-Európai Régiójának fenntarthatósági vezetője.
2022-08-08 12:19:08
Látványos bővülés vár a villanyautók piacára az uniós piacokon, a tervek szerint ugyanis 2035-től várhatóan csak elektromos autókat lehet értékesíteni. Magyarországon 2020 májusa óta megháromszorozódott a tisztán elektromos személyautók száma, igaz, a teljes autóparkhoz képest még marginális az arányuk.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS