Meghaladták a pandémia előtti mértéket a beszedett jogdíjak 2022-ben

2023. 10. 30., 17:22

2022-ben a 12,1 milliárd euró jogdíjat szedett be 116 országban 255 közös jogkezelő. Ez az előző évihez képest sosem látott mértékű, 26,7 százalékos növekedés – derül ki a jogkezelők nemzetközi szervezete, a CISAC éves jelentéséből. Közép- és Kelet-Európában viszont még alig tért magához a zeneipar, a magyarországi szerzői jogdíjak is veszítettek reálértékükből.

A közös jogkezelők nemzetközi szervezete, a CISAC éves összefoglaló jelentésének legfontosabb adata az, hogy 255 közös jogkezelő 116 országban összesen 12,1 milliárd eurószerzői jogdíjat szedett be 2022-ben. Ez 2021-hez képest soha nem látott mértékű, 26,7 százalékos növekedés. Természetesen ez a rendkívüli adat a pandémia sokkjából való kilábalásnak köszönhető, ami a 2021-ben elkezdődött felívelés után 2022-ben zárult le a legtöbb tekintetben. Éppen ezért érdemes a 2022-es adatot a 2019-ben, pandémia előtti utolsó évben beszedett jogdíjakkal összehasonlítani. Az akkori 10,07 milliárd euróhoz képest is jelentős, 19,8 százalékos az emelkedés.

A digitális lett a legnagyobb jogdíjbevételi forrás

A jogdíjak legjelentősebb forrásának hagyományosan a rádiós és televíziós felhasználások számítottak. A digitális jogdíjak azonban évek óta ezeknél jóval gyorsabban emelkedtek, és 2022-ben globális összesítésben lehagyták a rádiós-tévés bevételeket. Globálisan az összes jogdíj 35 százaléka digitális; az előző évihez képest 33,5 százalékkal emelkedtek az ilyen típusú bevételek. A 2019-es 2,09 milliárd euróhoz képest 2022-ben a duplája, 4,17 milliárd euró volt a digitális jogdíj.

A rádiós-tévés jogdíjak a teljes tortában 33 százalékot tesznek ki; ezek összege 2021-hez képest 11 százalékkal emelkedett. A harmadik legjelentősebb jogdíjforrás közül az élő- és háttérzene pedig jelentősen, 69,9 százalékkal nőtt az előző évihez képest, de még így is a 2019-es alatt maradt (7,9 százalékkal). Így ennek a jogdíjforrásnak a részaránya 22 százalékra csökkent.

Ugyanakkor közismert módon számos szerző még mindig joggal elégedetlen azokkal az összegekkel, amelyeket művei digitális felhasználásáért kap – írja a CISAC. Jól mutatja a szerzők alulértékeltségét, hogy a hangfelvétel-kiadók esetében a fenti 35 százaléknak több mint kétszerese, 71 százalék a digitális bevételek aránya. A 2022-ben és 2023-ban a legtöbb szolgáltató által bevezetett, átlagban kb. 10 százalékos áremelések sem fognak ezen a téren jelentős változást hozni.

Európa, Kelet-Közép-Európa, Magyarország

A globális adatok persze elfedik a különböző régiók, országok közötti, olykor igen jelentős különbséget. Így például vannak olyan országok, ahol jóval magasabb a digitális jogdíjak részaránya (Indonéziában 99,5 százalék!), különösen azokban a régiókban, ahol a hagyományos zeneipar és a hagyományos jogdíjforrások soha nem erősödtek meg. Az összes beszedett jogdíj több mint felét adó Európában viszont még mindig igaz, hogy a rádiós, televíziós felhasználások utáni jogdíj meghaladja a digitálisat (32 százalék és 28 százalék).

Az élő- és háttérzenei felhasználások utáni jogdíjak a kontinensen is a 2019-es adat alatt maradtak 7,3 százalékkal. Ennek részben az az oka, hogy míg a nagy fesztiválok visszatértek és komoly közönséget vonzottak 2022-ben, a kisebb helyszínek, klubok közül sok még mindig nehéz helyzetben volt.

Az Európában beszedett jogdíjak összesítve 26,1 százalékkal nőttek 2021-hez képest. Közép- és Kelet-Európában a növekedés ennél alacsonyabb, 20százalék-os volt; ugyanekkora mértékben nőttek a Magyarországon beszedett jogdíjak, 14,9 milliárd forintra. A 2019-es évvel való összevetésben hazánk jobban áll a régió többi országánál: a pandémia előtti jogdíjakhoz képest nálunk 9,4 százalékos a növekedés, ami elmarad a világátlagtól, de jóval magasabb a régiós 2,6 százaléknál. A gépzenei és élőzenei jogdíjak éves növekedése nálunk alacsonyabb az átlagnál, viszont, ha a 2019-es adattal való összevetést nézzük, akkor a globális -7,9 százalékhoz és a régiós -20 százalék-hoz képest jóval kisebb, mindössze 1 százalékos visszaesést látunk, vagyis a hullámvölgy több összehasonlításban is nálunk volt a legkisebb.

A digitális jogdíjak 2022-ben 12százalék-ot képviseltek Magyarországon, ami láthatóan elmarad az európai átlag 28 százaléktól, és a közép-kelet-európai átlagot követi. Ebben szerepe van annak is, hogy a hagyományos jogdíjtípusokban viszont az átlagnál erősebb a hazai beszedés; valamint annak, hogy mind nálunk, mind a régióban éppen most hozza be a digitális piac a korábbi nagy lemaradását. Egyenesen robbanásszerű növekedésről beszélhetünk: 2022-ben a globális 33,5 százalékhoz képest Magyarországon 46 százalék, a régióban 55 százalék volt az emelkedés. 2019-hez képest a digitális jogdíjak megötszöröződtek nálunk, míg világszinten duplázást látunk.

Az európai közös jogkezelők erősségét mutatja, hogy ha nem a beszedett jogdíjak abszolút értékét nézzük (ahol az Egyesült Államok vezet), hanem a GDP-arányos beszedéseket, akkor a „toplista” legerősebb szereplői az európai országok, az élen a történetileg is a közös jogkezelés bölcsőjének számító Franciaországgal. Magyarország ezen a globális toplistán a 19. helyen áll (míg az ország az egy főre eső GDP-t tekintve 49.). A régióban ebben a tekintetben nagy a szórás: Horvátország és Szlovénia 6. és 7. helyen szerepel a listán, Románia viszont a 46.

Kilátások, előrejelzések

A digitális bevételek kilátásairól a Futuresource piackutató előrejelzése olvasható a jelentésben. Mind a zenei, mind az on-demand videókat kínáló oldalak bevételei növekedni fognak a következő években, ugyanakkor a fejlett piacokon már nem tudnak a korábbi mértékben új előfizetőket szerezni a szolgáltatások, így pár év múlva már csak százalékban kifejezve egyszámjegyű növekedésre lehet számítani. Az alkotók és az őket képviselő szervezetek alkupozícióját erősíti, hogy a fogyasztók számára az egyik legfontosabb ok az előfizetésre az, hogy így eredeti tartalmakat érhetnek el.

A CISAC jelentéseiben mindig értékelik az elmúlt évet és a kilátásokat a nemzetközi szervezet vezetői is. Mind az elnök Björn Ulvaeus, mind az általános igazgató Gadi Oron felhívja a figyelmet arra, hogy a mesterséges intelligencia korábban nem látott lehetőségeket és egyben kihívásokat is jelent a szerzői közösség számára. Ezért nagyon fontos, hogy a törvényi szabályozás kialakításában, a fejlesztésekben az alkotók szavát is figyelembe vegyék a döntéshozók és a cégek.

A CISAC több más zeneipari szervezettel együtt kialakított egy hét alapelvből álló listát, hogy az MI-fejlesztések az emberi kreativitás szolgálatában történjenek. Eszerint az alkotók engedélye és méltányos kompenzációja a feltétele annak, hogy műveiket az MI-modellek betanításához felhasználhassák; a felhasznált jogvédett műveket nyilván kell tartani és az alkotókat erkölcsileg is elismerni; azonosíthatónak kell lennie, ha egy művet MI-alkalmazás generált; a szerzői jogvédelem csak azokat az alkotásokat illeti meg, amelyek létrehozásában ember is részt vett.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 14:15:00
Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2, ICS2), így 2025. április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS